Джоузефин Естер Ментцер, по-позната като Есте Лодер е родена в нюйоркския квартал Куинс в семейството на чешки евреин и унгарска католичка, емигрирали в САЩ. Самата Есте твърди, че годината ѝ на раждане е 1908, но според нейни близки тя е криела истинската си възраст и всъщност се е появила на бял свят през 1906 година.
Още от малка Есте, както са я наричали всички, е привлечена от света на красотата и грижата за нея. Неслучайно неин ментор става чичо ѝ, д-р Джон Шотц, който е химик. Именно покрай него тя открива как да смесва съставки и да прави свои собствени кремове.
Бащата на Есте има железария, в която тя често помага. Там тя усвоява тънкостите при работа с клиенти. В свободното си време младата дама помага на чичото, който забърква чудни кремове в малка стаичка към железарията. Есте е удивена от ефекта, който мазилата в бурканчета дават върху кожата на жените от квартала, които са основните потребители на кремовете.
Чичото на Есте също така я въвежда в основите на лицевия масаж и грижата за кожата. Когато завършва училище самата тя се включва в бизнеса с кремове и лосиони, отдавайки му цялото си време и най-вече търпение.
През 1930 година младата Есте се омъжва за бизнесмена Джоузеф Лодер и приема неговата фамилия. Три години по-късно се ражда и синът им Ленърд.
Един ден Есте отива да подстриже косата си в Манхатън. Собственичката на фризьорксия салон, Флорънс Морис, отбелязва, че клиентката ѝ има съвършена кожа и я пита на какво се дължи това. Есте веднага се впуска в разказ за вълшебните кремове, които тя и чичо ѝ произвеждат. Морис проявява силен интерес и възлага на семейната фирма голяма поръчка. Така бизнесът им излиза от пределите на работническия квартал и бавно започва да се разпространява из целия Ню Йорк.
"Когато поставиш продукта в ръцете на клиента, той ще говори сам за собственото си качество," споделя по-късно Есте Лодер.
През 1939 година Есте и Джоузеф се развеждат и тя заминава за Маями, където продава козметиката си на богати туристи. Голяма част от продуктовата линия включва именно кремове със слънцезащитен фактор. Това не е случайно - Есте от малка е учена от майка си, че хубавата и здрава кожа трябва на първо място да бъде предпазена от слънцето.
Три години по-късно семейство Лодер отново се събира. Малко след това, през 1946 година, те основават компанията Estée Lauder (въпреки че фамилията е Лодер, името на бранда приема американското произношение Лаудер). Джоузеф поема финансовата страна на семейния бизнес, а Есте обикаля из магазините, които предлагат продуктите им и обучава лично всяка от продавачките, които тя самата нарича консултантки по красота.
За да увеличи продажбите си, Есте измисля един простичък подход, който днес е основен в маркетинга. А именно подарък при покупка.
Ести обучава своите консултантки по красота
Същата година Estée Lauder получава първата си голяма поръчка от популярния тогава магазин за козметика Saks Fifth Avenue. По този повод Есте създава легендарните си кремове Super Rich All Purpose Cleansing Oil и Skin Lotion, които толкова се харесват на клиентките, че почти веднага биват разпродадени.
Това партньорство е повратен момент в кариерата на Есте Лодер, която има възможност да влезе в контакт и с други популярни по онова време козметични магазини и да издигне бизнеса си на съвсем ново и високо равнище.
През 1953 година компанията Estée Lauder пуска на пазара иновативен продукт - Youth Dew. "С него създадохме малка революция, защото вместо да използват френските си парфюми зад ухото, жените просто изсипваха Youth Dew във ваната си,” споделя самата Есте за маслото за вана, което оставя парфюмен аромат след къпане.
Реклама на Estée Lauder
Youth Dew носи на създателката си печалба от 50 000 долара само една година, след като е пуснат на пазара. Така бизнесът се разраства и Есте има възможност да създаде не просто нови продукти, а цели линии, като например хипоалергенната козметика Clinique.
"Не стигнах дотук с мечти и надежди, а с много работа,” повтаря често Есте на консултантките по красота, които лично обучава и допълва: "Ако имаш цел, ако искаш да постигнеш успех, ако наистина искаш това и да станеш друга Есте Лодер, трябва да работиш много, без да се отказваш и трябва да вярваш в онова, което правиш."
Много важен за Есте е дизайнът на продуктите, които брандът предлага. Нейно е решението повечето опаковки да бъдат в нюанси на синия цвят. Логиката ѝ е много проста - тази тоналност хармонизира на всяка баня или пък спалня, без да дразни окото.
Ести Лодер гримира за ревю на Yves Saint Laurent през 1966 година
На Есте Лодер не ѝ липсва конкуренция, тъй като по това време в САЩ вече са се наложили марките Elizabeth Arden и Helena Rubinstein. Въпреки това тя остава встрани от непряката война, която Елизабет и Хелена водят помежду си.
1982 е годината на смъртта на Джоузеф Лодер. Тогава в семейния бизнес се включва вече порасналият Ленърд, който поема поста на главен изпълнителен директор през 1982. Малко след това и по-малкият син Роналд се включва в управлението на компанията. Самата Есте решава да се пенсионира през 1995 година.
Есте Лодер почива през 2004 година на 94-годишна възраст, вследствие на белодробна недостатъчност. Зад себе си оставя козметична империя, възлизаща на милиарди долари. Тя е единствената жена в списъка на списание Time с 20-те най-влиятелни гении в бизнеса на 20 век.
Красотата е настроение. Няма тайна. Защо всички булки са красиви? Защото на сватбения ден те се грижат за външността си. Няма грозни жени - има само жени, които не се грижат за външността си и не вярват, че са привлекателни,” гласи един от най-емблематичните цитати на Есте Лодер.
Ако тази статия ви е била интересна, присъединете се към света на Jenite.bg във фейсбук!
57 | 2 |