Няма две мнения по въпроса - децата със специални образователни потребности (СОП) ИМАТ място в обществото и по никакъв начин не трябва да срещат пречки по пътя към успешната си интеграция в него.
За съжаление обаче данните от национално представително проучване, проведено от Глобал Метрикс по поръчка на Център за приобщаващо образование сочат, че въпреки модерното законодателство, което съществува в нашата страна, има нужда от допълнителни усилия, насочени към ефективното му прилагане на практика.
88% от родителите на деца със СОП твърдят, че подкрепата от училището е единствената, която получават извън семейството. От своя страна, над 70% от българските учители заявяват, че се нуждаят от методическа подкрепа и адаптирани модели, за да могат да развият потенциала на всяко дете в класната стая.
Изследването "Нагласи към приобщаващото образование", което се провежда в рамките на проект "Едно училище за всички” и се осъществява с подкрепата на фондация "Америка за България”, има за цел именно да обучи учители и специалисти от 5 общообразователни училища в страната.
По данни на Евростат, България е на едно от първите места по брой на деца със СОП, отпаднали от образователната система (45%, на фона на 22% за територията на целия Европейски съюз). Център за приобщаващо образование работи с училищата-партньори по проекта, за да създаде български модел за изграждане на приобщаващо училище, който в последствие да помогне на повече училища.
Независимо от усилията на държавните институции и модерната нормативна база обаче едва 40% от родителите на деца от 1-ви до 7-и клас у нас знаят какво е приобщаващо образование. След разясняване на идеята и целите на приобщаващото образование, над три четвърти изразяват подкрепа (36% категорично подкрепят, при 38% отговорът е "по-скоро подкрепям"). 43% от анкетираните са съгласни детето им да се обучава заедно с дете със СОП, също толкова се колебаят и 14% са против.
Положителните нагласи на родителите са свързани с развиване на умение за общуване с "различни" хора (56%), умения за разбиране и приемане на различието (52%), полза за всички деца в класната стая от въвеждането на разнообразни методи и подходи на обучение (31%).
Може би най-плашещият извод от изследването обаче е, че все пак 22% от българските родители се страхуват, че децата със СОП биха свалили нивото на класа, а 11% се опасяват, че и тяхното дете би могло да придобие подобни затруднения в следствие на общуването с другите.
Проблеми, които пък самите родители на деца със СОП идентифицират, са липсата на адаптирани материали (79%), недостатъчните възможности за извънкласни занимания и дейности (35%), липса на подкрепа от специалисти и ресурсни учители (29%), недостигът на специалисти и подготвени кадри (22%). Според родителите на деца със СОП много често децата им срещат трудности при справяне с учебните задачи (35%), затрудняват се в социализацията и комуникацията с другите деца в училищната среда (28%).
"Без значение от поставената диагноза или наблюдаваните в момента затруднения, няма необучаеми деца. Всеки родител, учител и специалист може да помогне на детето със специални образователни потребности да се развива и обучава според своите възможности и силни страни. Българските учители категорично изразяват нуждата си от допълнителна подкрепа и ние ще направим всичко възможно да пренесем най-добрите световни практики в модел, който да изградим специално за нашата образователна система,” споделя Ива Бонева, изпълнителен директор на Център за приобщаващо образование.
Радостина Ангелова от Глобал Метрикс пък допълва: "Резултатите категорично показват, че основният източник на подкрепа за родителите на деца със СОП в България е училището. Родителите, които са записали децата си в общообразователните училища разчитат основно на учителя на детето и на работата на ресурсния учител, където той е наличен. Докато разработвахме изследването се срещнахме с училища, в които няма такива специалисти и се разчита изцяло на ентусиазма на учителите, които от своя страна имат нужда от допълнително обучение. Липсват адаптирани учебни програми и материали, което прави този проект от изключително значение за общообразователната ни система.”
Изводът е, че ситуацията в страната ни, както винаги, не е никак розова. Това, което обаче ние като общество сме длъжни да направим за децата със СОП, е да предложим качествена приемаща среда и подкрепа. Защото именно всички деца, независимо от образователните си нужди, са не просто бъдещето на България, а и бъдещето на света.
Ако тази статия ви е харесала, харесайте и страницата на Jenite във Facebook!
0 | 0 |