Изчерпателно за детската логопедична терапия

Кога трябва да се обърнете към специалист и друга полезна информация по въпроса

Адриана Василева е логопед и вече завърши гостуването си в рубриката ни "Питайте специалиста”. Всеки имаше възможност да отправи към нея въпроси на тема "Говорни нарушения при децата”, и то в рамките на три седмици.

Тя е магистър по специалност "Специфични обучителни трудности” в СУ "Св. Климент Охридски” от 2001 година.

Работила е в Ресурсен център на Факултет по начална и предучилищна педагогика с различни случаи на заекване, дислалия и специфични обучителни трудности от 1997 до 2001 година. От 2001 до 2008 е била логопед в частни училища, а от 2004 има собствено логопедично студио за деца и възрастни.

Адриана Василева се занимава с диагностика, превенция, корекция и рехабилитация на деца с нарушение на звукопроизношението, заекване, общо недоразвитие на речта, забавено езиково развитие, липса на реч, афазия, дислексия, синдром на Даун, специфични обучителни трудности, хиперактивност с или без дефицит на вниманието.

Събрахме всички въпроси, които вие, читателите на Jenite.bg, зададохте към нея. Групирахме ги по теми и ще публикуваме по един материал с мнение от Адриана Василева всяка седмица.

Днес тя ще отговори на въпросите от общ характер, които си задава всеки родител в даден момент.

Дали детето ми има нужда от логопедична помощ?
Това може да се установи след навършване на определена възраст - около година и половина - когато детето ви вече би трябвало да полага усилия и да проговаря. За "късно” се смята проговарянето след 2-годишна възраст. Ако дотогава вашият наследник не е проговорил, трябва да се обърнете към логопед.

Има и някои основни и лесноразпознаваеми говорни нарушения, които също налагат посещение на специалист.

Когато детето има проблеми с изговарянето на съгласните звукове с, з, ж, ч, щ, р, л, ф, в, т, д, к, г, трябва да се започне терапия. Може да разберете, че му трябва логопедична помощ, ако изобщо не изговаря тези звукове, заменя ги с други или ги изопачава.

Друг проблем при малчуганите е ограниченият, беден по обем пасивен и активен речник. Ако виждате, че детето вече изговаря думите без проблем, но използва едни и същи понятия за различни неща, трябва да се консултирате с логопед.

Изчерпателно за детската логопедична терапияОграничената употреба на думи е сериозна пречка за пълноценната комуникация, което може да натовари детето ви психически още в ранна възраст. Когато децата биват неразбрани и не могат да изразят мислите и емоциите си, това може да остави дълбока следа в съзнанието им за цял живот.

В случай че детето ви говори с нарушения в темпото, ритъма и интонацията, то има нужда от логопедична помощ. Това би могло да се изразява в заекване, бърз или неразбираем по друга причина говор. Неясното звукопроизношение, неправилната структура на думите и неправилното оформяне на изреченията също се причисляват към проблемите, които няма просто така да отминат.

Важно е да се отиде при специалист възможно най-рано, тъй като говорните нарушения само се задълбочават.

На каква възраст е възможно детето да посещава логопед?
Периодът между 3 и 7 години е най-удачен за провеждане на логопедична терапия, тъй като именно тогава тя би имала благоприятен ефект върху проблемите. Тази възраст се препоръчва не само от гледна точка на езиковото и говорно развитие на детето, а и на всички процеси, свързани с психичното съзряване.

При първите колебания, че детето ви има нужда от помощта на специалист, го заведете на консултация - това е възможно още в предучилищна възраст. Ефективната терапия е навременната. А тръгне ли детето на училище, говорните нарушения ще се задълбочават с всеки изминал ден.

Колко време продължава логопедичната терапия?
Нека започна оттам, че постигането на резултати върви ръка за ръка с търпението и постоянството. Говорните нарушения всъщност представляват грешни навици. Заместването им с правилни е продължителен процес, който не бива да се прекъсва. Оптималният минимум за затвърждаване на правилния говор е посещение на кабинета два пъти седмично.

Преодоляването на говорните нарушения при децата е съпътствано от постоянна помощ от страна на родителите. Посещението на логопедичния кабинет в рамките на час-два изобщо не е достатъчно. Необходимо е родителите да подпомагат корекционната работа. Да поощряват и напомнят на децата си, че усвоените умения а важни за тях. Само по този начин се постигат не само по-бързи, а и по-трайни резултати.

Във всеки друг случай работата е бавна, неефективна и понякога нехайните родители обвиняват специалистите, че не си вършат работата. А всъщност именно майките и татковците трябва да поемат инициативата и да помогнат на своето дете.

Има ли връзка между говорните дефекти и умственото развитие?
Много родители са склонни да смятат, че щом детето им има говорен дефект, то е умствено изостанало. Всъщност е необходимо да се извърши оценка на особеностите на развитие при всяко отделно дете.

Това означава да се изследват интелектуалната сфера, емоционално-волевата, познавателните процеси, личността, поведението, особеностите на комуникацията. Речевата особеност трябва да се наблюдава за по-дълъг период, за да се постави диагноза.

В някои случаи става дума за елементарно нарушение в артикулацията, върху което просто трябва да се поработи малко. В други обаче нарушената артикулация е вторичен белег на друго, по-тежко нарушение. Тогава родителите трябва да се обърнат за съвет към специалист, различен от логопед.

За да следите темите с отговор от логопед Адриана Василева, станете част от Jenite.bg във фейсбук!

Може да зададете въпросите си на гостуващия в момента специалист - клиничен психолог Ваня Антонова - като последвате този линк. Тя ще отговаря на запитвания по темата "Хранителни зависимости".

31 5
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



1
Мartina Georgieva 28.06.2013|14:07
аз така и не се обърнах към логопед и все още не мога да казвам добре "р" и понякога "л" , но с времето почна да ми харесва и сега не бих отишла за да разреша този проблем
2
Romina Aleksandrova 28.06.2013|14:12
Много полезна информация за още млади майки като мен, на които много неща не са им ясни. Определено е супер полезно да има повече такива статии.
3
Videlina Kirilova 28.06.2013|14:21
Вече сме я надраснали тази възраст, в детската градина ходеше логопед и правеше оценка на децата и говора им, това според мен е много полезно за малчуганите и бъдещото им развитие.
4
Виолета Донева 28.06.2013|14:21
Интересна статия,ще помогне на много хора.
5
Росица Живкова 28.06.2013|18:19
Има едно познато дете, което вече е на 6 години и почти не говори, обръщали ли са се към кой ли не, може би трябва да им дам този линк.
6
Надя Богданова 28.06.2013|18:32
Така е и се радвам,че има такива сайтове,в които може да се намери много полезна информация.
7
Надя Богданова 28.06.2013|18:32
Рубриката е супер полезна,браво!
8
нова надежда 28.06.2013|18:44
Добре поднесена информация.
9
нова надежда 28.06.2013|18:45
Именно, във всяка детска градина трябва да има посещения от логопед!
10
didka abadjieva 28.06.2013|20:29
Много полезна рубрика. Трябва да има повече такива.
11
работната пчела 01.07.2013|11:34
и аз имам такова познато дете, не знам каква родителска немърливост не би обърнала внимание на това нещо,говореше като 2г. дете...
12
Нели Георгиева 02.09.2013|17:29
Дано наистина хората да разберат колко е важно да се погрижат за този проблем отрано, защото с напредването на годините той само се увеличава и води до много други, най-вече социални.
13
Anna Vasileva 03.09.2013|10:52
Важно е да се обръща внимание на детето как се справя с говора. За мен особено, ако детето не проговори до 3г. е наложително да отиде на логопед, ако при навършването на 5г. и така да сложим малко отгоре, не говори разбираемо за по-голям процент от хората, задължително трябва логопед! Имам познато дете, което на 7г. говореше като 3 годишния ми син, който започна да говори на 2г и 5м. Детето сега е с проблеми и на училище,а аз все още под лупа наблюдавам развитието говорното на моето дете и на 5 год. задължитено ще направим консултация със специалист.
Младеж къса листенцата на маргаритка и се пита: През ХIХ век: - Обича ме, не ме обича? През ХХ век: - Ще спи с мен, няма да спи с мен? През ХХI век: - Мъж ли съм, жена ли съм?
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
Има само едно нещо на света по-лошо от това да говорят за теб и то е да не говорят за теб.
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Колко време имахте връзка с партньора си, преди да сключите брак?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Задайте въпрос
Вижте всички специалисти
Error 503 Service Temporarily Unavailable

Временно Недостъпен 503

Бяхме информирани за възникналия проблем.


Ще отстраним наличния проблем във възможно най-кратко време.



Можете да отидете на Начална страница