Не е тайна, че компаниите предпочитат да наемат млади хора. Свежи идеи и готовност за поемане на риск са само част от аргументите на работодателите. Световният пример също доказва, че някои от най-успешните лидери са започнали дейността си съвсем рано.
Означава ли това обаче, че след 30-те или дори 40-те, ние вече сме пропилели шанса си за собствен бизнес? Твърде късно ли е, ако започнем подобно начинание на възраст, два пъти по-голяма от конкуренцията?
Книгата "Успехът на предприемачеството: доказан начин за изграждане на брилиантни нови идеи" развенчава някои от митовете за връзката между годините и бизнеса.
* Факт е, че младите предприемачи имат добри идеи. Стив Джобс, Марк Зукърбърг и Бил Гейтс създават компаниите си, докато са на около 20 години. Не е задължително обаче, успешните им хрумвания да се дължат единствено на възрастта. Практиката доказва, че великите идеи се зараждат в главите на тези, които познават професионалната си област, пазара и нуждите на потребителите, а това не се измерва в броя свещички върху тортата.
* Младите предприемачи рискуват повече, защото не носят "белега" от предишни неуспехи. Но е факт, че те, макар и смели, нямат никакъв опит зад гърба си, докато по-възрастните имат представа как да избегнат евентуални загуби.
*Смята се, че младите предприемачи са отдадени на работата си напълно, защото не мислят за семейство, деца и други подобни ангажименти. Минусът им обаче е, че действията им могат да бъдат по-хаотични, за разлика от установената рутина на възрастните бизнесмени.
*Няма спор, че физическото здраве на младите предприемачи е по-добро от това на възрастните им колеги. Те издържат на повече натоварване, устойчиви са и на стресови ситуации. Но пък тук отново се намесва опитът на възрастните, благодарение на който те могат да си спестят излишните усилия.
*Когато стане въпрос за финансиране, инвеститорите са склонни да поощрят добрите идеи на младите. Но възрастните вече познават правилните хора и могат да си осигурят същия приоритет. Освен това е твърде възможно да са натрупали достатъчно спестявания, които да инвестират в каузата си.
Харлън Сандлърс е отворил KFC на 62-годишна възраст. Дон и Дорис Фишър са създали GAP, когато Дон е бил на 41 години. И това са само два примера от целия бизнес свят.
Възрастта не е от значение, когато човек знае какво прави. Млади или по-възрастни, щом бизнесмените имат идеи, те трябва да ги реализират, без да се съобразяват с обществено мнение или закостенели стереотипи.
11 | 0 |