Ако до преди няколко години електронната поща в България беше просто непотребна екстра, която се използваше основно за размяна на съобщения, то вече не е така. Чат програмите и социалните мрежи изместиха тази нейна функция, но пък все повече хора използват мейла си по работа.
И именно заради лекотата и бързината, с които се използва тази интернет услуга, стават някои доста неприятни грешки. Изпратили сте писмо, предназначено за шефа ви, до колега. Или обратното. Смесили сте лична и професионална комуникация. Може да се случат един куп неразбирателства. Ето защо и при електронните писма, както и при всеки друг вид бизнес общуване, има етикет, който трябва да спазвате.
Не злоупотребявайте с опцията "Отговор до всички”
Тази възможност е като солта - трябва да се използва, само когато наистина е необходимо. Ако в общ мейл се обсъждат важни корпоративни решения, но вие имате въпрос само относно съобщението на един човек, то по-добре му пишете лично. И винаги отделяйте поне три секунди, в които да се уверите на кого изпращате своя отговор.
Спазвайте граматичните правила
Културата на писане онлайн сигурно е изтрила от съзнанието ви повечето не полезни, ами направо задължителни навици за писане. Първо сте спрели да използвате главни букви. После смислово завършените ви изречения са станали рядкост. Пишете с ключови думи, на жаргон, дори да забележите грешка в написаното, ви мързи да я поправите. Е, спрете да го правите! Хората "отсреща” биха се радвали, ако разберат какво сте имали предвид от първия път. Без да им идва да грабнат червения химикал и да шарят наред.
И още нещо важно по тази тема. Ако пишете на някого с главни букви, то на онлайн език ТОВА ОЗНАЧАВА, ЧЕ МУ КРЕЩИТЕ! Затова обръщайте внимание на бутона "Caps Lock” и го използвайте по предназначение. Заедно с главните букви, забравете за "сладките” умалителни и съкращенията, чието значение само вие разбирате. Pls. (съкратено от "Please" - "Моля")
3 | 1 |