"Една жена може да е грозна през деня и чудесна през нощта. Когато отива при любовника си, и най-красивото момиче на света вероятно съблича роклята, сваля грима. Това, което остава, е очарованието на твоя глас в парфюма й." Казал го е легендарният парфюмер Жан-Пол Герлен, цитирайки своя дядо.
Ароматът наистина стои в основата на редица наши спомени и безценни моменти. Той е безцветната обвивка, която обгръща кожата и ни представя пред околните по-добре и от най-лускозната дреха. Просто силата на уханието е неизмерима. А дали ще се хареса на останалите, е въпрос с повишена трудност.
Науката обяснява, че можем да усетим около 10 хиляди различни миризми, всяка от които играе роля в изграждането на нашите спомени. Някои от тях могат да бъдат положителни, други съвсем не. Всичко зависи от емоцията, на която напомнят. Моят личен пример - израснах в двор, пълен с ухани розови храсти, и всеки път щом подуша аромата на роза, усещам една приятна топлина и удоволствие с наченки на носталгия.
Какво се крие в ароматната течност? Смес от етерични масла и ароматни съставки, фиксатори и разтворители (етанол и вода), които придават специфичната миризма.
Качеството на аромата във всеки парфюм се определя от количеството съдържание на етерични масла в състава му. В зависимост от процента, те биват:
Parfum - от 20 до 30%
Espri de Parfum - от 12 до 25%
Eau de Parfum - което всъщност е така наречената "парфюмна вода”, от 12 до 15%
Eau de Toilette - или тоалетна вода, от 4 до 10%
Eau de Cologne - одеколон, 2 до 5%
Splash Cologne - сплаш, от 1 до 3%
Парфюмите се разделят и според своите ароматни тоналности, които се групират в семейства.
Семейство Флорални, които могат да се считат за едни от първите в парфюмерията. Характеризират се с аромат на току-що откъснати свежи цветя.
Алдехидни по вид, със свеж и цветен характер. Обикновено алдехидните вещества сами по себе си нямат приятен аромат, но в парфюмерийната индустрия се използват, за да подсилят остротата на парфюма. Различните видове алдехиди добавят определена нотка към ароматите, като най-често това е свеж цветен аромат. Абсолютен фаворит тук е емблематичният Chanel №5, създаден през 1925 година, който ухае на майска роза и жасмин от Гра.
Флориенталските тоналности са по-сладки и страстни. Често ароматът им е по-остър и тежък. Флориенталското семейство се възроди през 80-те със създаването на марки като Poison и Amarige.
Семейство Ориенталски, чиято основна концепция издига в култ прелъстяването. Те често са екзотични, със сладки благоухания или ароматни подправки от Индия. Ярки представители са парфюмите Dior Addict, Opium и Shalimar.
Кипарисови или Шипрови. Характеризират се с полъх на цитруси, дъбов мъх, пачули и бергамот. Добра комбинация е тази с жасим, момина сълза и роза. Първият дървесно-мъхест аромат е създаден през 1917 година от Coty. Носи името Chypre (от френски - остров Кипър), което се превръща в нарицателно за цялата група аромати, заради своя мащабен успех. Типичен пример са Miss Dior и Paloma Picasso.
Одеколон - ароматите са леки и свежи. Историята помни създаването на първия одеколон преди около 3 века. Германецът Джовани Мария Фарина създава парфюмна вода от гроздов спирт, бергамот, лавандула и розмарин, която в последствие патентова. Век по-късно на пазара излиза одеколон "4711”, който си остава хит на пазара и до днес. Основно е предпочитан е от по-възрастното поколение мъже, които харесват цитрусовите ухания.
Зелените тоналности ухаят на природа и цветни букети. Срещат се със зелено-листни нотки или сладки нюасни. Типичен пример са Altiage, Chanel 19 и Coco Mademoiselle.
Семейство Акватични са идеални за морския сезон. Характеризират се със свежест и полъх на морски вълни. В състава на тези парфюми често стоят флоралните мотиви и плодовите нотки. Срещани са с дъх на манго, пъпеш или диня. Такива акватични примери са Aqua Allegoria Herba Fresca, LEau dIssey, Escape и Tommy T.
Плодовите по вид се усещат със своя силен аромат. Често са свежи и ухаят на младост, изразена чрез сладникави нотки. Ярки сладки представители са парфюмите Amazone, Lauren и Kenzo.
За направата на парфюмите се използват и три различни нотки, които отговарят за силата, с която мирише даден аромат.
Връхна нотка - създава острото ухание на парфюма, но то се изпарява бързо, след като попие в кожата. Усеща се в рамките на 20 минути.
Основна нотка - тя представлява "тялото на парфюма” или основната му есенция. Ухае в продължение на 6 часа, но най-силен аромат се усеща между първия и третия час, след напръскване. Често срещани основни нотки са роза, жасмин и лилия.
Базова нотка - това е най-тежкото ухание, което оставя след като останалите нотки се изпарят. То носи основния белег на парфюма и може да ухае в продължение на 24 часа. Най-осезаемо се усеща след шестия час на прилагането му.
След като разнищихме сложния състав на ароматната течност, идва време да разберем и как да изберем подходящия за себе си парфюм. За целта сме ви подготвили няколко практически съвети, които ще улеснят избора.
Златното правило гласи - пробвайте днес, купете утре. Такава е и целта на тестерите. Напръскайте аромата, който сте харесали, на китката си и обърнете внимание каква е продължителността, с която ухае. Забележете и дали се усеща промяна в аромата, след като сте напуснали магазина.
Парфюмът отговаря на вашата индивидуалност, затова не се втурвайте да купувате онова, което е на промоция в момента. Освен това, различните хора носят различни хормони, и това, което мирише добре на една кожа, може да ухае лошо на друга.
Не разтърквайте мястото, върху което сте пръснали с аромат. Това е един от най-разпространените навици, който всъщност е напълно безсмислен. По този начин само ще размесите молекулите на аромата и ще промените оригиналното му ухание.
Човешкото обоняние е най-силно следобед. Търсете вашия парфюм именно тогава.
Най-подходящи за лятото са леките, свежи аромати, които напомнят за цветни градини и морски бриз. За студените дни можете да заложите на сладост и кипарисови тоналности.
10 | 0 |