Моногамията е „хомогамия”

Когато не изневеряваме един на друг, изневеряваме на природата

Моногамията е „хомогамия”

Не може цял месец да си говорим за любов, без да споменем изневярата. Колкото и да не ни се иска, тя съществува. Съществувала е преди нас и ако не съсипем цялата планета с интелигентната си човешка дейност, със сигурност ще ни надживее. Защото изневярата изпълнява повелите на природата. Само дето природата не се занимава да нарича полигамията "изневяра” и да я натоварва с присъщия за хората драматизъм. Природата е мъдра и от самосебе си измисля начини, по които нещата да работят добре. За разлика от нас, тя не си губи времето (въпреки че го има в повече) да създава абстрактни думички и после цял живот да се чуди какво точно означават. Като любов. Като изневяра. Или омраза.

В природата няма такова животно, наречено "моногамия”. Затова я кръстих "хомогамия” – в смисъл на нещо, изкуствено измислено от човека. От разумния Homo sapiens. Сигурна съм, че много представители на този вид бурно ще възразят: "Ама как така?! Нали има животни, които прекарват дните си с един-единствен партньор?” И кои по-точно са те? "Лебедите, например!” Само че дори лебедите не са задължително моногамни. На нас може да ни се вижда романтична идеята за красива перната двойка, която си плува цял живот заедно. В действителност обаче, пернатата двойка залага на по-практична философия. Да, лебедите са по-склонни от други животински видове да бъдат верни, но това не означава, че тънат в моногамия непрекъснато. Учените отдавна ги подложиха на тестове за бащинство и разкриха, че едно от шест лебедчета е яйце на "извънбрачно” съвкупление.

Така че и лебедите, и разните други видове птици, които много ни се иска да обявим за моногамни, не са точно такива. Оказва се, че единствените верни до гроб животни, са един определен вид паразити, които живеят във вътрешностите на определен вид риби. Малките паразитчета не разполагат с право на избор: те се срастват едно с друго на първата среща и няма как да изневерят, дори и много да им се иска. Всички останали животни се възползват от възможностите на полигамията. И ние не се срастваме един с друг, следователно природата не изисква от нас да сме верни.

"Но нали точно затова сме хора, а не животни – за да имаме морал и да мислим!” И какво ни е по-моралното? Че убиваме не само за прехрана, а и за спорт? Или че сме склонни да продадем приятелите си за хартийки и единственият ни сигурен приятел остава кучето? И как да не сме животни – да не би да не ядем и после да не ходим по нужда? Да, имаме повече разум от другите видове – достатъчно, за да си задаваме сложни въпроси. Но нямаме толкова разум, колкото природата има, за да им отговорим. И този парадокс ни тласка да оплескваме всичко, да драматизираме до последно.

Моногамията е „хомогамия”

Горната снимка може да я измисли само човек. И само гумени мечета могат да бъдат героите в нея. Истинските мечки не драматизират така. Не си внушават страдание, ревност, разбити сърца.

Това е. Независимо дали тези заключения служат за успокоение на някои, или кара други да изнасят "възвишени” проповеди, изневярата не е най-осъдителното ни престъпление. Напротив – според природата не е никакво престъпление. За разлика от почти всички останали неща, с които се занимаваме.

Всеки изневерява – ако не физически, то поне мислено. И почти всеки се чувства виновен. Или обвинява половинката си. Но колкото и учени да разобличават лебедите, едва ли скоро ще се успокоим. Все пак, докато всички останали видове са надарени с инстинкт за самосъхранение, ние си имаме един уникален инстинкт – този на саморазрушението. Нищо няма да ни попречи да страдаме от любов, да си носим кръста с невиждана гордост. А носенето на кръст също е нещо, което само Homo sapiens би могъл да измисли...

192 52
Харесва ли ви тази статия?
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



66
Не е посочен 21.04.2012|15:21
последният коментар е доста смешен:) най-малкото като не се кефиш на някой, да го наричаш "миличка" и тн е излишно. както и да се хващаш за думата, че пишело "всеки", а никой не познава "всички". Пламенъе, сигурна съм, че ти не познаваш лично авторката, съответно да се опитваш да я обидиш и да обясняваш уж тънко, но всъщност като пълен простак тя каква е, показва как си написал долното само от злоба. ако целта ти беше да докажеш неправотата на написаното в статията, щепе да имаш поне един смислен аргумент, който се отнася до самата статия. ти може да се имащ за много морален, възвишен и примерен представител на (хомосексуалния?) човешки род, но ако се сетиш, че има и други освен теб, както и нещо, наречено "маса" или "мнозинство", ще разбереш смисъла на идеята на статията. ако си беше да направил труда да прочетеш цялата статия, която така старателно си коментирал, щеше също да видиш, че има много верни неща.
65
Не е посочен 22.02.2012|21:00
Стигнах до там, до където авторката с цялата си съвест е обяснила що е то "хомогамия" и от къде се е пръкнала тази дума в съзнанието ѝ и се отказах да чета цялата статия. Деси, благодаря ти, че така бързо ме отказа да прочета един куп безсмислици, още след и без това скучното интро. Homo sapiens... със сигуност знаеш, че "хомо" означава "еднакъв". Моля те, НЕ измисляй повече думи! Сигурно статията би била интересна, ако не ме заби с този тъпизъм отначало. Най-малкото защото съм "хомо"сексуален и се наричам хомо, именно защото искам да покажа влечението си към същия пол. Та по статията ти... Не зная ти що за момиче (или жена си), но по заглавието, подзаглавието и вече споменатите хомо-истории, разбирам, че интелекта не е най-силната ти страна. Предполагам статията е написана единствено и само за да оправдаеш ненаситността си към мъжките ласки (не само от един мъж). Не обичам да слагам определения на хората, ти сама знаеш как се наричат такива жени. Второто, миличика, ние не сме диви животни. Боговете са ни дарили с разум (присъщ поне на някои от нас) и емоции, плюс логика и памет. Вероятно по тези критерии се отличаваме и от животните, как мислиш? Права си, имаме животински нагони (секс), но имаме и висши идеали (любов, съпричастност), които не са присъщи на животните. И вероятно, защото при някои хора божественото в тях има надмощие над чисто животинските инстинкти, не желаят да изневеряват и това е нещо долно за тях... но ти едва ли би го разбрала. И на мен ще ми е трудно да го разбера, ако мислих по твоя първичен начин. Сигурно вече си супер отегчена от написаното. Да приключвам... Последният абзац започва с "Всеки изневерява...", мила, не бъди толкова сигурна... или вече си преспала с мъжете на цяла България? Жива и здрава, и един съвет: не пиши повече, не се излагай! Или пиши, но смислени неща. :)
64
Не е посочен 18.02.2012|21:15
Напълно нормално е, ние сме полигамни животни. Имаме много и разностранни интереси, и всеки човек е различен. Може да обичаш някого, заради смелостта и честността му и пак да си привлечен или дори да имаш чувства към някой друг, коренно различен, защото виждаш нещо друго в него, също толкова пленително. Единственото нередно в изневярата е ЛЪЖАТА. Затова подкрепям отворените връзки, в които партньорите си имат достатъчно доверие, за да си разкажат за влечението им към друг и дори да утолят жаждата си за нещо различно.
63
Не е посочен 18.02.2012|20:15
И какво ни различава от животните? Душата. Следващият път, когато някой реши да сподели великото си философско мнение по въпроса и да покаже колко широкоскроен е, да помисли над това каква е разликата между фактите и физическия свят и чувствата и духовния. Щото нали знаете...такова животно като хомо сапиенса нема. Глупави сравнения са излишни, при положение, че колкото и "нормална" да е изневярата за природата, от нея боли. А ние не обичаме да ни боли. ;)
62
Не е посочен 18.02.2012|12:37
Много добре казано!
61
Не е посочен 18.02.2012|12:34
Оффф ... как някои се изказа неподготвен. Абе хора, мислете преди да цепите такива статии! Ама поне до 10 бройте... К'ви са тия простотии за лебеди и паразити, от кога няма моногамия в природата и какво по дяволите има тя общо с хората ?!? Тази статия е дотолкова лишена от познания и разум, че ми навява само една мисъл в главата за автора: "А съм разгонена и много, ама много ме сърби оная работа, имам мерак поне на петима и трябва спешно да измъдря нещо, че хората да не ме мислят за най-голямата к*#ва а за велик философ ..." П.П. Сори, нищо лично, не желая да обидя когото и да е но просто това ми светна като огромен неонов надпис в съзнанието след като прочетох статията...
60
Не е посочен 17.02.2012|16:28
е учите ни да изневеряваме ли
59
Не е посочен 17.02.2012|16:15
Точно, то гузен не гонен бяга!
58
Не е посочен 17.02.2012|16:11
има то, защото е свързано с природата, нещо за което се говори в статията, за човека и неговата природа
57
Не е посочен 17.02.2012|16:10
да се учим от тях тогава! ;)
56
Не е посочен 17.02.2012|16:09
което си е пак изневяра в пълния смисъл на думата
55
Не е посочен 17.02.2012|16:09
аз по-скоро приемам следното - когато на човек му се изневерява или просто иска да бъде с някой друг, по-добре да се раздели с настоящия партньор и да бъде чист пред себе си и него
54
Не е посочен 17.02.2012|16:08
много реалистичен, но всички ние никога няма да си го признаем :)
53
Не е посочен 17.02.2012|16:07
Филип, така е, когато на човек му изневерят той е обиден по-скоро, отколкото наранен. Егото му е засегнато и мисли за собственото си падение, а не мисли за това, че човека, който обича просто е спал с друг.
52
Не е посочен 17.02.2012|16:06
Стига моля ви това е направо смешно!
51
Не е посочен 17.02.2012|16:06
50
Не е посочен 17.02.2012|16:06
не е за никой:)
49
Не е посочен 17.02.2012|16:05
Винаги съм смятала, че човек не трябва да се обрича както собствената си личност, така и другите на личен затвор. Ние сме родени свободни да правим това, което искаме, и не може любовта като такава да ни го забранява. Тя трябва да ни радва по-скоро.
48
Не е посочен 17.02.2012|15:10
пингвините бяха. и вълците. и гугутките. но явно не съвсем.
47
Не е посочен 17.02.2012|15:09
всеки има право на втори шанс. но не и на трети.
46
Не е посочен 17.02.2012|15:08
много интересен наистина. много оправдателен и оневиняващ.
45
Не е посочен 17.02.2012|15:07
въпроса е дали всеки го боли, когато сам извършва изневярата.
44
Не е посочен 17.02.2012|15:07
и ето - казват се.
43
Не е посочен 17.02.2012|15:07
тука някой си търси оправдание май...
42
Не е посочен 17.02.2012|14:56
аз не виждам проблем в това че повечето хора не приемат изневярата
41
Не е посочен 17.02.2012|14:54
мислено сигурно всеки изневерява
40
Не е посочен 17.02.2012|14:19
Моногамията не е за всеки!
39
Не е посочен 17.02.2012|14:16
Голям бой ако си помислете даже :).
38
Не е посочен 17.02.2012|14:16
Добре си му е така. Чака нещо :).
37
Не е посочен 17.02.2012|14:15
Кое според теб е глупост?
36
Не е посочен 17.02.2012|14:15
Важен беше намека :).
35
Не е посочен 17.02.2012|14:15
Разбира се, че не трябва.
34
Не е посочен 17.02.2012|14:15
Да, заради това не го правете.
33
Не е посочен 17.02.2012|14:14
Много противоречиви неща могат да се кажат.
32
Не е посочен 17.02.2012|14:14
Интересен въпрос с много отговори.
31
Не е посочен 17.02.2012|14:14
Всеки сам си избира.
30
Не е посочен 17.02.2012|14:13
Който не обича него не го боли!
29
Не е посочен 17.02.2012|14:07
браво,мн си права
28
Не е посочен 17.02.2012|14:06
това е изключено :)
27
Не е посочен 17.02.2012|13:58
Всеки го боли от изневярата на любим човек!
26
Не е посочен 17.02.2012|13:48
Така е всеки сам решава, но има една приказка, недей да причиняваш някому това, което не искаш за себе си!
25
Не е посочен 17.02.2012|13:41
За съжаление вече е навлязъл много дълбоко стереотипа с изневярата като грях и всеки човек, колкото и да е над нещата, с широк мироглед и разчупени рамки, му става обидно и болно, ако му изневерят. Това е положението. Егото е виновно за това. Там трябва да търсим проблемът!
24
Не е посочен 17.02.2012|13:35
Много интересен поглед върху нещата има авторката :)
23
Не е посочен 17.02.2012|13:34
аз само мислено
22
Не е посочен 17.02.2012|13:30
да, така е, но за съжаление е факт, че повечето кривват от правият път....и се замислете...според мен всеки поне един път в живоа му се е случвало да изневери
21
Не е посочен 17.02.2012|13:29
20
Не е посочен 17.02.2012|13:11
Принципно не трябва, ама въпрос на гледна точка ;)
19
Не е посочен 17.02.2012|13:09
Разбира се, че не трябва - Господ го е казал още!
18
Не е посочен 17.02.2012|13:08
Ама изобщо не си мислете за изневери :)
17
Не е посочен 17.02.2012|13:04
не приемам концепцията че всеки изневерява , а и къде е смисълът да изневеряваш, после да се чувстваш виновен, или да обвиняваш половинката си. излишно усложняване на живота и подронване на доверието , което основен градивен елемент в една връзка.
16
Не е посочен 17.02.2012|13:03
15
Не е посочен 17.02.2012|13:01
аз ненавиждам изневярата. много трудно бих понесла такова предателство, както и не бих причинила това на моя партньор. всеки сам решава какъв да бъде и какво да прави с живота си.
14
Не е посочен 17.02.2012|12:58
лол....някой много се е подразнил от статията....
13
Не е посочен 17.02.2012|12:49
Нещо доста се омотахте с тази статия. Само един пример давам - "Не си внушават страдание, ревност, разбити сърца" и после "Всеки изневерява – ако не физически, то поне мислено. И почти всеки се чувства виновен" - Аз пък реших, че тези неща само си ги внушаваме... Ако вие като авторка си търсите оправдание за изневяра, по-добре така си го кажете. Но след изневяра винаги има поне един наранен. Не не е внушение, истина е! Ако смятате, че няма да нараните никой, ами идете при партньора си и му кажете, че ще спите с друг преди да сте го направили. Ама, защо сега се притеснихте нещо... това са си само внушения...
12
Не е посочен 17.02.2012|12:43
Нищо бе, всеки си има мнение и гледна точка.
11
Не е посочен 17.02.2012|12:41
Не трябва да се изневерява според мен!
10
Не е посочен 17.02.2012|12:40
не бяха ли пингвините?
9
Не е посочен 17.02.2012|12:39
ама не й да тръгнеш да изневеряваш, нали
8
Не е посочен 17.02.2012|12:38
и аз това си мисля
7
Не е посочен 17.02.2012|12:38
аз не съм съгласна с гледната точка на авторката. толкова ли е трудно да се повярва че има хора, които не изневеряват. А и към какво ни призовавате, Деси? Че да се изневеревява е ок, защото природата така казва?
6
Не е посочен 17.02.2012|12:34
не е вярно, тюлените са верни на един партньор цял живот
5
Не е посочен 17.02.2012|12:23
на рогоноска не искам да се превръщам,като изневерява да си ходи,изобщо не ми трябва
4
Не е посочен 17.02.2012|12:14
Защо да са глупости, мен ме накара да се позамисля.
3
Не е посочен 17.02.2012|12:14
Няма голяма връзка със статията.
2
Не е посочен 17.02.2012|12:06
как си е полегнало момичето
1
Не е посочен 17.02.2012|11:40
да бе да....глупости сега :Д
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay