Малко хора са чували за Илияна Георгиева. Няма обаче почитател на софийския клубен живот, който да не е чувал за Илияна от Escape. И досега тя си остава една от най-прочутите танцьорки, чийто пример през годините последваха хиляди млади момичета, запленени от магията на танца и светлината на прожекторите.
Помня първия път, когато я видях – по времето, когато клуб Escape бе едно от най-култовите места в София. Пред неговите двери се чакаше с часове, а далеч не всеки получаваше благословията да ги прекрачи. Тогава тя ме омагьоса.
Срещам я години по-късно, но не на клубния подиум, който напоследък май бая се поизтърка, а в едно кафене. Илияна е главната героиня в новото видео на Остава "Един момент (комбинирай се с мен)". Ето какво ми разказа тя за проекта, за танца и за сладките времена, които още помним.
Как попадна в новото видео на Остава?
Случайно. Стилистката на проекта, с която съм работила вече няколко пъти, се е сетила, че аз бих била човекът, който ще го представи най-добре и ще вкара някакви свежи идеи. Отделно, с Жоро (Георгиев – б.а.) се познаваме отдавна, имаме няколко музикални проекта заедно.
Можеш ли да ми разкажеш нещо за ролята ти във видеото?
Задачата ми бе да пресъздам жена, която може да направи всичко, което пожелае, без да се съобразява с общоприетите норми за поведение. Просто да се забавлява и да има смелостта да осъществи всичко, което ѝ хрумне.
А има ли някаква по-специална хореография?
Честно казано, не. Най-интересен е може би финалът, в който е вкаран т.ар. lap dance – вид еротичен танц, в който танцьорът се качва в скута на партньора си и започва да танцува. Той не се уповава толкова на някакви агресивни движения, а по-скоро на химия и усещане.
Преди време ти бе известна като Илияна от Escape, какви ги вършиш в момента?
Продължавам да се занимавам със същото, само че вече не в клуба. Общо взето, старая се да се ангажирам с неща, които правят мирогледа на хората малко по-освободен и по-разчупен. Правя различни шоу програми, които са доста нестандартни и ексцентрични, работя с различни изпълнители, на които правя сценичните танци, участвам в рекламни пърформанси, ревюта и т.н.
Като хореограф или като танцьор се изявяваш?
И двете. Зависи повече с тялото или с главата си трябва да работя. Когато имам възможност, ги съчетавам – в случаите, когато съм подходяща за пресъздаване на подходящия образ. Тук всъщност това е основният проблем – повечето танцови артисти в България рядко се замислят, че освен да представят някакви движения, те трябва да изградят цялостен и специфичен образ на сцената. Това прави шоуто истинскo.
Как откри, че танците са твоето призвание?
По принцип съм музикант – завършила съм виолончело – и това провокира нуждата да искам да слушам адски много музика. Тя ме заобикаля и аз трябва да я изразявам по някакъв начин. Реших, че бих могла да го правя чрез тялото си. И така започнах – бях едва на 12. Самоук танцьор съм – един от може би малкото примери за флашданс* стрийт денсър. Спомням си, по онова време, когато информационният поток бе силно ограничен, случайно ми попадна една пиратска касета със запис от концерт на Мадона. Беше толкова освободено, толкова атрактивно, всички излъчваха такава свобода – това ме впечатли най-много. След като я изгледах, останах безмълвна. Така започна всичко.
Доколко изкуство и доколко - спорт е танцът?
Танцът може би е единственото нещо, което съчетава двете дейности по идеален начин. Реално, това е изкуство, с което ти можеш да поддържаш страхотна форма. Няма друго такова. За жалост, повечето хора забравят, че танцът е и изкуство и гледат на него само като спорт. Това ги ограничава твърде силно.
Кои са качествата, които човек трябва да притежава, за да бъде добър танцьор?
Моята гледна точка е малко по-различна. Както вече споменах, аз съм самоук танцьор – никога не съм посещавала уроци. И мнението ми е, че за да си добър, трябва да имаш най-вече душевност, музикална култура и нужда да се самоизразяваш. После обаче идва и моментът на двигателната култура. Ти трябва да можеш да имаш контрол над себе си, за да успееш да постигнеш добър резултат. Затова без тренировки не може.
Много от колегите ти са безкомпромисни, когато става въпрос за тялото и режима на хранене. Трябва ли една балерина задължително да се подлага на стриктни диети?
Аз лично имам късмет – ген на слаб човек. Но специално при танците е важно човек да бъде във форма. Това е визуално изкуство, малко или много се подчинява на широкоприетите стереотипи за красота, които са може би най-красиви.
Истината е, че всичко е относително. Зависи с какви танци се занимаваш. Аз лично не съм привърженик на това човек да се лишава. Да, тялото ти трябва да е в кондиция, но всъщност, започнеш ли да танцуваш активно, то си идва само. Не трябва да се изпада в крайности – всички знаем за различните болести, които идват вследствие тормоза на хореографи и треньори.
Лично за мен е важно онова, което се случва на сцената като емоция. За да я пресъздаде, човек преди всичко трябва да се чувства добре в кожата си и да умее да се изрази. Световната тенденция в модерния танц е точно такава – експериментаторска и извън рамката.
А какво ще кажеш за клубната култура у нас в момента? Преди време беше изключително модерно във всяко заведение да има сцена с клубни танцьорки и ако не се бъркам, вашият балет бе първият...
Да, отначало наистина прокарахме едно ниво, което бе повлияно от "Спартакус" и от другите кабаре-клубове, които съществуваха навремето. Тогава най-важни бяха танцът и изпълнението. След това обаче навлезе модата на електронната музика и клубове и там нещата малко загубиха своята идентичност – танците започнаха да се възприемат като част от интериора. Стигна се дотам, че в един момент единственото, което бе важно е да има едни хубави момичета, които да се поклащат, но това не е танц. Затова ти се струва, че сега вече ги няма – напротив, даже са повече, но изначалната идея е унищожена.
Преди време клуб Escape бе закрит и на негово място направиха поп-фолк заведение. Мъчно ли ти е?
Ами, да. Как да не ми е мъчно. Аз бях там по времето когато тази сцена съществуваше в най-хубавата си форма. Всички танцьори слизахме мокри след изпълнението си. Това определено липсва.
Клубните танцьорки са известни като магнити за привличане на внимание. Ти как се справяш с толкова много накуп?
Както всяка една дама. Ако имаш собствени критерии и разбирания за нещата, няма как да бъдеш вкарана в някакви пошли ситуации. В крайна сметка, всичко си зависи от човека.
Tанцът далеч не е само техника – какво би посъветвала всички, които искат да добият страхотната осанка на балерините?
На първо място да го почувстват. После да си го помислят. Накрая да повярват в това, което искат да представят. Да го преживееш наистина – всичко се свежда до това.
Вижте видеото на "Един момент (комбинирай се с мен)" с участието на Илияна в iNews.bg.
*Flashdance – по името на прочутия филм от 1983 година. Терминът обозначава специфичен вид улични танци, появили се и станали доста популярни през 80-те години. Те се доближават до кабаретното танцуване, но са доста по-модернистични и при тях дрехите са оскъдни, но не се свалят.
12 | 0 |