Реклама се крие зад всеки ъгъл

Когато рекламата излезе извън медийното пространство и се скрие из дълбините на интернет, на нас, потребителите, се пада отговорната задача да внимаваме къде какво четем и най-вече кой какво ни предлага

Свикнали сме с рекламните блокове по телевизията. Дори и да са ни досадни, в повечето случаи просто натискаме mute и търпеливо чакаме да продължи филма, който гледаме. Наясно сме, че това са платени клипове и показаното в тях в никакъв случай не бива да се приема за чиста монета.

Когато пък в някое предаване или филм се появи бутилка вода с етикет или камерата се фокусира върху името на търговски център, то знаем, че става въпрос за "продуктово позициониране". Това е терминът, с който през 2009 година Европейският съюз задължи родните телевизии да обозначават този вид реклама. Позиционирането не е позволено в детски филми и предавания и изключва представянето на тютюневи изделия, както и на лекарства с рецепта.

Ако в началото на предаването или филма няма надпис "продуктово позициониране", а в хода на действието се срещат етикети и имена на марки, то става въпрос за явна реклама, която не отговаря на никакви правила. В този случай телевизионният екип подлежи на солени санкции.

Какво се случва обаче, когато рекламата илезе извън медийното пространство и се скрие из дълбините на любимия ни интернет? Важат ли същите тези постановления и разпоредби? На теория - да, но на практика липсва реален контрол върху наличието на реклама в глобалната мрежа. На нас, потребителите, се пада отговорната задача да внимаваме къде какво четем и най-вече кой какво ни предлага.

Форумите са места за взаимопомощ на различна тематика, в които много често се споменават имена на конкретни продукти и производители, с цел съвет и обсъждане. Но именно форумите са сред любимите интернет кътчета на "рекламодателите". Вместо да платят големи суми на медиите, те си правят регистрации в различни сайтове и уж като доволни потребители препоръчват горещо продукцията си.

Ако сте влизали поне веднъж във форум за красота, със сигурност сте забелязали напоритостта, с която някой възторжено разказва за новата си спирала например. Ако потребителят е бил достатъчно убедителен, то следва вълна от "зарибени" дами, които тичат до магазина, за да купят въпросната спирала.

Създава се мания, в следствие на която продажбите скачат, а в същото време са спестени и пари от реклама. Дори продуктът да се окаже с лошо качество, вече са постъпили приходи от еднократните продажби.

Реклама се крие зад всеки ъгъл


В графата на "евтините рекламодатели" далеч не влизат само козметични производители. Към нея би могло да спада всяко едно търговско дружество. Независимо дали предлагат дрехи, уреди или дори лекарства, през последните няколко години се натъкваме на много подобни случаи, в които търговци нагло се опитват да правят евтина реклама на стоките си. Гореспоменатият случай със спиралата е просто поредният пример за това.

Неотдавна имаше казус със задача в учебник по математика за пети клас, в която се споменава името на марка вафли. Щом в учебно помагало, одобрено от Министерството на образованието, се среща подобно съдържание, то е ясно на какъв "контрол" подлежи интернет съдържанието.

Наскоро ви напомнихме колко е важно да бъдете внимателни, когато пазарувате онлайн. Днес ви подсещаме да не вярвате на всичко, което четете, особено в интернет, както и да не приемате информация наготово. Ако се консултирате с форуми, това е чудесно, но винаги имайте предвид, че стане ли въпрос за конкретни продукти, много вероятно е да се превърнете в жертва на скрита реклама.

Ако тази статия ви харесва, присъединете се към Jenite.bg във фейсбук!

9 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



47
Не е посочен 06.02.2013|17:56
За мен едно нещо ако се рекламира постоянно това е невървежна стока, затова трябва да се рекламира но с мярка.
46
Не е посочен 06.02.2013|16:05
45
Не е посочен 06.02.2013|15:58
не пазарувам онлайн
44
Не е посочен 06.02.2013|15:19
не трябва да им даваме да гледат тиви
43
Не е посочен 06.02.2013|15:01
оф,да, едно дете пред телевизора и се почва "ще ми купиш ли" ,да не говорим за измислените играчки, рекламирани и 100000 пъти по-скъпи от същи без реклама,пф!
42
Не е посочен 06.02.2013|13:57
Абсолютно! Тези хора май не разбират, че колкото и силен да звука на реклавите няма да си купя боклуците им, но жалкото е, че така промиват крехките мозъци на децата ни.
41
Не е посочен 06.02.2013|13:45
И прекаляването с реклама не е хубаво защото на човек му писва да му натрапват едно и също постоянно.
40
Не е посочен 06.02.2013|13:16
Рекламите дебнат много коварно!
39
Не е посочен 06.02.2013|12:48
Интернет е необятно пространство за рекламата!
38
Не е посочен 06.02.2013|12:30
Какво да се прави, живеем в консуматорски свят!
37
Не е посочен 06.02.2013|11:41
Лошото е, че масово е тъпа реклама, все едно в България няма качествени мозъци да измислят нещо свястно.
36
Не е посочен 06.02.2013|11:35
За мен най-добрата реклама е тази да чуя от нечия уста, че нещо е добро или пък сама да се убедя в това.
35
Не е посочен 06.02.2013|11:17
За мен добрата реклама е тази, за която не разбираш, че е реклама.
34
Не е посочен 06.02.2013|09:41
Без реклама няма търговия но понякога много се прекалява и с нея и става обратен ефект.
33
Не е посочен 06.02.2013|09:40
В днешно време рекламодателите са особено агресивни и търсят всевъзможни начини да ни зарибяват и да ни вербуват да си купим точно тяхната стока, включително използвайки разни платени драскачи.
32
Не е посочен 05.02.2013|21:19
Може и да намерят по подходящо време за да пускат реклами, а не когато не ти е точно до тях.
31
Не е посочен 05.02.2013|21:15
Дразня се най - вече когато гледам някой хубав филм и го прекъснат с рекламен блок. Тогава ми е най - неприятно.
30
Не е посочен 05.02.2013|19:33
Рекламата продава, без нея не може.
29
Не е посочен 05.02.2013|18:48
За това имаме глави на раменете си да мислим и преценяваме и да събираме информация от наколко източника, колкото се може по-достоверни и проверени, тъй като в интерне се измислят какви ли начини за реклама.
28
Не е посочен 05.02.2013|18:32
Има много дразнещи реклами, много натрапващи се - това мен ме отблъсква.
27
Не е посочен 05.02.2013|18:31
Е, и спамерите искат да ядат;)
26
Не е посочен 05.02.2013|18:31
25
Не е посочен 05.02.2013|17:58
не може без нея
24
Не е посочен 05.02.2013|17:28
Има такива дето само се регистрират във форумите за да спамят, някои са доста нагли
23
Не е посочен 05.02.2013|17:17
Нарочно СПАМЕНЕ, каквото има и тук включително най-много ме дразни! Аз разбирам някой наистина да може да ме убеди да ползвам съответния продукт, но това само да ми спами е вече нагло и грозно!
22
Не е посочен 05.02.2013|17:16
За реклама се използват всякакви позволени и непозволени ниши
21
Не е посочен 05.02.2013|17:16
Вече абсолютно навсякъде има подобен вид продуктвото позициониране. Хората трябва да си опичат акъла.
20
Не е посочен 05.02.2013|17:15
Да бе! Много тъпо! Наистина че отнемат 1/2 от ефира на зрителя с реклами по сто часа, ами и по време на филма пак ти досаждат!
19
Не е посочен 05.02.2013|17:14
Само едно ще кажа - няма лоша реклама! ;)
18
Не е посочен 05.02.2013|17:13
"Наскоро ви напомнихме колко е важно да бъдете внимателни, когато пазарувате онлайн. Днес ви подсещаме да не вярвате на всичко, което четете, особено в интернет, както и да не приемате информация наготово. Ако се консултирате с форуми, това е чудесно, но винаги имайте предвид, че стане ли въпрос за конкретни продукти, много вероятно е да се превърнете в жертва на скрита реклама." - Ами да така е, но всеки си има глава на раменете и трябява да мисли с нея. Много често самите сайтове или цели материали са написани по доста манипулативен начин също.
17
Не е посочен 05.02.2013|17:13
Мдам, набиването нарочно на очи с някакъв продукт специално в Интернет си е чиста реклама. Не се прави така.
16
Не е посочен 05.02.2013|16:26
Това наистина е много отблъскващо. Аз се дразня и на тъпата реклама, която правят в някои сериали на разни продукти, по едно време ни в клик ни в ръкав навсякъде се виждаха дамски превръзки, само по един прах да бяха изтипосали...
15
Не е посочен 05.02.2013|16:15
даже досадяват с тези реклами
14
Не е посочен 05.02.2013|15:12
Много ме дразнят постоянни реклами по сайтове, телевизии, банери и още какво ли не, толкова да ми досаждат, че вече наистина не знам!
13
Не е посочен 05.02.2013|15:03
по - модерните телевизори автоматично намалят звука на реклами
12
Не е посочен 05.02.2013|14:54
рекламата е навсякъде
11
Не е посочен 05.02.2013|14:40
Харесвам добрите реклами,но на прах за пране.. НЕ! :Р
10
Не е посочен 05.02.2013|14:34
рекламите са ми толкова глупави без никакъв замисъл
9
Не е посочен 05.02.2013|14:26
На мен пък телевизионните реклами понякога са ми доста забавни.
8
Не е посочен 05.02.2013|14:24
мен ме изнервят рекламите като цяло . супер много са и много натрапчиви
7
Не е посочен 05.02.2013|14:16
Няма лошо в рекламата,стига да е добра, но масовата реклама, която цели да ни заблуди и да ни вземе парите я мразя,но нямам нищо против рекламите във филми :)
6
Не е посочен 05.02.2013|14:11
Аз с носталгия си спомням времето, когато по телевизията нямаше реклами.
5
Не е посочен 05.02.2013|14:06
Най-често точно рекламираните стоки и продукти не са с високо качество, не мога да не се смея когато рекламират невероятният аромат на праха за пране ехо и прекрасното безупречно изпиране, срещу един лев и резултатът е неизпрано пране, което мирише на чорапи.
4
Не е посочен 05.02.2013|13:54
Това с тези реклами е просто ужасно, особено пък като ги пуснат и звукът е в пъти по-силен от въпросния филм или предаване, което гледаш.
3
Не е посочен 05.02.2013|13:36
Наистина рекламата е доста хитро понятие, а някои чисто използват измама.
2
Не е посочен 05.02.2013|13:29
"Позиционирането не е позволено в детски филми и предавания и изключва представянето на тютюневи изделия" - така ли, значи клиповете на чалгаджийките са в нарушение. Бях гледала едно видео компилация от чалга клипове в които се прави реклама на цигари.
1
Не е посочен 05.02.2013|13:16
Неотдавна имаше казус със задача в учебник по математика за пети клас, в която се споменава името на марка вафли. Щом в учебно помагало, одобрено от Министерството на образованието, се среща подобно съдържание, то е ясно на какъв "контрол" подлежи интернет съдържанието. Леле, тази новина съм я пропуснала. Нямах представа , че и там вече има продуктово позициониране!
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay