Трудно или късно проговаряне - как да се справим?

Трудно или късно проговаряне - как да се справим?

Ако потърсите в Google "18-месечно дете, което не говори", ще намерите хиляди публикации от загрижени родители, търсещи съвет относно тяхното проговарящо малко дете. Много от тези родители, чието дете изглежда се развива нормално във всяко друго отношение, казват, че им е казано да не се притесняват, че някой в ​​семейството "не е проговорил до 3-годишна възраст" или че "момчетата проговарят късно". Други родители казват, че техният лекар им е казал да изчакат детето им да навърши поне две години, преди да потърсят помощ. Често инстинктът на родителите е да потърсят помощ, но други им казват "да изчакат и да видят". В края на краищата, не беше ли закъснял Айнщайн да говори? Това може да бъде много объркваща ситуация за родителите, които искат да направят най-доброто за детето си.

Затова се обръшаме към специалист логопед, който ще отговори на важни въпроси, а именно - д-р Димитринка Бантова.

Какво разбираме под късно или трудно проговаряне?

Можем да кажем, че в края на първата година от детето се очаква да говори самостоятелно, като използва няколко прости думи. В този период децата започват да повтарят след възрастния. В края на втората година детето може да използва прости изречения. Ако през този период думите са оскъдни или изобщо липсват, добре е да се направи консултация с логопед. 

Кои симптоми при детето говорят за наличие на проблем и кога трябва да посетим логопед?

Такива симптоми са: неразбираем или закъсняващ говор при малкото дете, пропуски и замени на звукове, използване на повече жестове отколкото думи, невъзможност за изпълняване и следване на кратки инструкции.

При учениците - трудности в четене, писане, математически умения. Това са само малка част от трудностите, при които се изисква намеса от логопедична терапия. 

Какви са най-честите причини за късното проговаряне при децата?

Късното проговаряне има различна етиология. Ако няма някаква органична или неврологична причина, можем да говорим за външни фактори. За такива ще спомена предлагането на екранно време от ранна детска възраст- още от 6-месечна например, друг важен фактор е семейната среда. Децата попиват от нашите действия и пример. За да говори едно дете, то първо трябва да чува реч. Може да бъде и участник в общуването още от няколкомесечна възраст, дори и без думи. Например при похвала или мили думи, в отговор от детето получаваме усмивка. Това също е начин на комуникация. 

Трябва ли да чакаме детето да проговори или понякога отлагането във времето може да причини допълнителни усложнения?

Съществуват стандарти на развитие с определени показатели, които могат да помогнат на родителите да проследяват постиженията на своето дете. Разбира се, всяко дете е различно и те могат да варират. Моят съвет е, когато родителят има притеснения, нека се обърне към специалист. Той ще прецени най-добре дали трябва да се изчака, или е нужна терапия. Могат да се зародят допълнителни трудности у детето, ако наистина има проблем, а той се отлага във времето. 

Огромният поток от информация в нашето съвремие ежеминутно залива незрялата нервна система на бебето. Могат ли да бъдат технологиите причина за късно проговаряне? Какъв е начина за справяне с проблема?
Определено екраните имат връзка с късното проговаряне. Тук информацията се понася много лесно, от детето не се изисква нищо, освен да втренчи поглед в екрана. Съгласна съм, че в днешно време учениците учат и под дистанционна форма на обучение, но едно малко дете няма да научи повече от игри на телефона или анимационни филмчета, отколкото от една обикновена на пръв поглед играчка, с която то може да използва въображението си и да играе по много начини. Дългото предоставяне на екранно време влияе на общото състояние на детето, на поведението, зрението, моториката. 

Какво да правим, за да стимулираме говорното развитие?

Може да се стимулира говорното развитие на детето още от първите месеци. Това включва поддържане на очен контакт, говорене и описване на ежедневните дейности, които правим, четене на книжки, пеене на песни. Малкото дете обожава да чува гласа на родителите си, това привлича вниманието му. В по-късна възраст споделеното време по време на игра е много ценно. Ролевите игри подпомагат говора в голяма степен. Ако се задълбочим- храненето също е процес, обвързан с говора. Предлагането на твърди храни, които да стимулират органите в устната кухина е предпоставка за полагане на основите на говора. 

Има голям процент от децата, които се опитват да говорят на повече от един език. Наблюдава се и тенденция да се проговаря първо на английски. Какво да правим в тези ситуации?

Ако в семейството има родител, който говори на друг език, то е нормално детето да учи паралелно два езика например. Но нека се върнем на екранното време. Много от детските филмчета са на английски език. Малкото дете все още не е усвоило своя майчин език, а чува реч на английски. Когато идват първите думи е напълно възможно те да бъдат на чуждия език, което понякога е радост за родителите, но реално не е съвсем добре. Нужно е да се ограничи до минимум екранното време и да се обърне внимание на трудностите с майчиния език. 

Кога детето трябва да може да изговаря правилно всички звукове?

Съществува Онтогенетична периодизация на говорните звукове, която представлява една рамка, показваща най-общо кога се формират звуковете в говорната система на човека. Мога да кажа, че на около 6-годишна възраст детето трябва да познава и продуцира правилно всички звукове в говорната система. 

Важно е да се отбележи, че буквите ги пишем и четем, а звуковете - чуваме и изговаряме. 

Кога да очакваме детето да проговори?

Въпреки нормите, всяко дете е много различно и тенденцията на проговаряне може да варира. Първите истински думи се появяват между 11-ти и 15-ти месец. Със всеки изминал месец детето натрупва активен и пасивен речник.

Именно затова е толкова важно то да чува реч, за да я възпроизвежда. 

Има ли тенденция момиченцата да проговарят по-бързо?

Съществуват подобни проучвания по темата, които описват и потвърждават тенденцията при момичетата за по-бързо проговаряне в сравнение с момчетата. Мога да кажа, че всяко едно дете е различно и не е задължително във всеки случай това да важи. 

Има ли стандартни етапи за проговаряне при децата?

Комуникативните умения обхващат различни етапи, които започват още в ранните месеци от живота на детето. Още от раждането си детето притежава умения за общуване, като- плач, усмивка, движения. В първия месец бебето издава звуци и викове. След това се появява гукането (втори/трети месец), а около шестия-седмия месец- лепетът. Той представлява комбинация от срички (та-та-та, ба-ба). Всичко това полага основите на същинското проговаряне. 

Вашият съвет към младите родители:

Времето, прекарано с децата е много ценно. Бъдете търпеливи, всяко дете се развива със свои темпове. Давайте възможност да се справя само, да се учи на нови неща, да придобива нови умения. Подкрепяйте го и го насърчавайте да бъде откривател.

1 0
Харесва ли ви тази статия?
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay