Съветите на фрийлансъра: IV. Как да организираме свободата?

Когато човек сам си е шеф, може да си отпуска всевъзможни бонуси, но трябва да си налага и правила

Съветите на фрийлансъра: IV. Как да организираме свободата?

С поредицата "Съветите на фрийлансъра" си поставяме за цел да снабдим всеки, който обмисля възможността да работи на свободна практика, с цялата необходима информация по въпроса.

В предходните три материала уточнихме какво точно означава "фрийланс", какви качества трябва да притежава един фрийлансър, за да успее, дадохме насоки по въпроса как може да се постави добро начало на такъв тип кариера, обсъдихме темите за търсенето на клиенти и правилната комуникация с тях. За всичко това говорихме с нашите три гостенки - успешни фрийлансърки от България. 

Съветите на фрийлансъра: IV. Как да организираме свободата?Диана Маринова работи в сферата на маркетинга. В качеството си на фрийлансър тя предлага най-разнообразни услуги: от написване на определено съдържание (блог пост, уебсайт съдържание, прес съобщение, имейл кампания и т.н.), през анализ на уебсайт, или изготвяне на стратегия за един или повече комуникационни канали (социални медии, имейл, търсачки, блог и т.н.), та чак до създаване, обучение и управление на маркетингови екипи. Нейните полезни съвети на тема "Фрийланс" ще намерите в блога www.freelancemarketingtips.net


Съветите на фрийлансъра: IV. Как да организираме свободата?
Иванка Могилска се занимава със създаване на рекламни текстове от 9 години. От 2009 насам е фрийлансър и специализира предимно в писането на съдържание за уеб. Работи с големи рекламни агенции, с различни фирми за създаване на сайтове и SЕО, също и с крайни клиенти. Тя също притежава един от най-сериозните блогове за фрийланс в България. Ценните ѝ съвети можете да прочетете там: www.svobodnapraktika.com


Съветите на фрийлансъра: IV. Как да организираме свободата?
Наталия Атанасова не може да се нарече точно "фрийлансър", защото "фрийланс" не е същото като "частен бизнес", а Наталия е собственичка на такъв. Тя е работила на свободна практика по специалността си ("Архитектура"), но след това вътрешните ѝ желания са я подтикнали да се преориентира в доста по-ралична насока - откриването на бутици за дрехи втора употреба (Sedgwick Shop) и изработката на авторски аксесоари. Наталия споделя, че е изключително щастлива от начина на живот, който си е постигнала. Затова смятаме нейната история за поредния достоен пример, показващ как можем да изпитваме истинско удоволствие от работата, стига да следваме мечтите си, докато избираме тази работа.


Днес Диана, Иванка и Наталия ще ни разкажат как точно изглежда животът на човек, който е шеф сам на себе си. Ще споделят с нас чудесни идеи по въпроса как да организираме работата си така, че да се чувстваме наистина добре с нея.


Вече обсъдихме трудностите от работно и финансово естетство. С какви други проблеми, касаещи по-скоро личния живот, се сблъсква един фрийлансър? 

Диана:
· Обездвиждването – ако си работи човек от вкъщи, важно е всеки ден да излиза, макар и за малко, да се разходи. Трябва да си намери спорт, който да практикува поне 2-3 пъти в седмицата.

· Организацията на времето – понеже фрийлансърът има контрол над времето си, лесно е да попадне в един от двата капана:

1. Да работиш по 24 часа на ден, 7 дни в седмицата – просто защото си вкъщи и работиш от вкъщи, значи можеш да работиш непрестанно.

2. Да отлагаш непрестанно работата и все да си намираш нещо друго за правене – да излезеш с приятели, да изгледаш 7-ми сезон от любмия си сериал на един дъх и т.н.

И двете ситуации са проблем, даже може да са проблем за един и същ фрийлансър в различни фази на фрийланс кариерата му. Важно е да намерим баланса си и да го поддържаме.

· Социална изолация – някои фрийлансъри се оплакват от този проблем, който аз намирам за нереален. Когато работиш на свободна практика, имаш пълен контрол над времето си. И ако си с добри умения за управление на това време, ти имаш много повече свободно време за хобита и "извънработни дейности". Това респективно води до много по-богат и интересен социален живот. Не може и дума да става за социална изолация, освен ако сам не избереш да бъдеш социално изолиран.

Иванка: 
Често съм чувала мнението, че ако си фрийлансър, може да се отпуснеш и да работиш по-малко. Истината е, че обикновено се стягаш и работиш повече, дори когато това не е толкова необходимо. (Хваща те шубето, че утре може и да няма работа, затова е по-добре да не отказваш поръчка, усещаш сладостта на това да работиш за себе си и да изкараш повече пари.) Честно казано, няма как да се отпуснеш повече отколкото трябва, защото няма да има с какво да си платиш сметките. А това, повярвайте ми, е добра мотивация и отличен източник на енергия за работа. 

Наталия: 
Понякога се увличам и губя представа кога трябва да спра да работя. А ако усетя, че започвам да се скатавам от работа, захващам нещо друго. Разнообразието ме прави по-продуктивна. 

Има един тънък момент и в задачата да се водиш "шеф" на други хора. От една страна, трябва да умееш да прокараш своята концепция, а от друга - да не се налагаш на всяка цена. Ние в момента сме 5 човека. Мисля, че добре сме се намерили и не срещам някакви особени трудности. 

Съветите на фрийлансъра: IV. Как да организираме свободата?


Бихте ли дали някои конкретни съвети за по-добра организация на времето? 

Диана:
1. Използвайте календар да планирате времето си. Аз използвам гугъл календар, но със същия успех може да използвате друга програма или настолен календар. Важното е да планирате времето си за деня и седмицата. Да оставяте достатъчно буферно време за непредвидени задачи (примерно 10% от работния ви ден трябва да е буферно време).

На мен много ми помага и да вписвам в календара си времето за удоволствия и спорт. Например, ако ще карам колело, вписвам го в календара си. Ако имам срещи с приятели "след работа" – отново го вписвам в календара си. Така с един поглед мога да видя какво свободно време имам през деня и да реша с какво да го запълня (работа или удоволствие).

2. Изградете си режим и работно време. Да, красотата на фрийланса е в свободата, но наличието на работно време ви вкарва в насторение за работа, повишава продуктивността и създава очакване у клиентите кога сте на работа и кога не. Това работно време може да се състои от колкото си искате часове на ден, или дни в седмицата. Може и да го нарушавате от време на време. Но като цяло режимът помага за по-добре и по-бързо свършена работа. 

3. Не си създавайте навик да отлагате. Когато не ви се работи, накарайте се да седнете и да свършите нещо само за 5 минутки. Ако и след 5 минути все още не ви се работи, няма проблем - станете и правете нещо друго. Но си дайте тези 5 минутки и в повечето случаи, обещавам ви, ще си свършите работата неусетно. Не превръщайте отлагането в навик, защото добиете ли този навик, трудно ще се отървете от него.

Иванка: 
· Вижте по кое време на деня сте най-ефективни и работете тогава.

· Научете приятелите и семейството си, че вие не сте в перманентна почивка и това, че сте у дома, не значи, че могат да ви безпокоят по всяко време.

· Концентрирайте се и изключете всички дразнители, за да си свършите по-бързо работата.

· Не се разсейвате с проверка на пощата си през 5 минути. Нормалното време за отговор на бизнес мейл е ден и половина, така че нищо съдбоносно няма да се случи в следващия 1 час.

· Почивайте си колкото ви е необходимо и без угризения, това ще ви направи по-продуктивни.

· Планирайте задачите за седмицата.

· Започвайте работа винаги с най-трудната задача за деня. 

Съветите на фрийлансъра: IV. Как да организираме свободата?
Как да разграничим работата от личния живот, от близките наоколо?

Диана:
1. Обособете си място за работа вкъщи. Най-добре би било, ако имате отделна стая, която да е домашният ви офис. Ако нямате тази възможност, може и да е кухненската маса, или масата в хола, бюрото в спалнята, люлката на терасата – където ви е удобно. Но е важно това да е мястото, където вие работите и това да се знае. Когато сте на това място, вие работите и не трябва да бъдете безпокоени.

2. Важен момент е, когато започвате да работите от дома като фрийлансър, всички приятели, роднини, съквартиранти, и т.н. да са наясно, че вие работите от вкъщи. Да, имате повече свободно време, защото така сте си организирали деня. Да, стоите си вкъщи, но това не означава, че не правите нищо.

Другите нямат право да ви се обадят в 14 ч. с молбата да отидете да им вземете онзи костюм от химическото чистене, само защото сте си вкъщи по обяд. От самото начало трябва да сте кристално ясни, че можете да вършите разни услуги на разни хора, но това е защото вие сте избрали да им свършите услугата и сте пренаредили графика си – не защото нямате какво да правите.

3. Свършвайте работа навреме и имайте почивни дни. Важно е да не работите по 24 часа на ден и 7 дни в седмицата. Тук идва отново ред на съвета, който дадох по-горе – за работното време. Например, аз гледам да не работя след 17 ч. и да имам поне 2 почивни дни в седмицата. Също така се старая да пътувам поне една седмица в месеца и да работя минимално (или изобщо да не работя), докато съм на път. Това ми помага да поддържам баланса в живота си и да не се претоварвам с работа.

Иванка:
· Можете да си направите работен кът, в който другите да влизат само с ваше разрешение.

· Можете да ходите в някое от споделените работни пространства или да си наемете офис с още няколко фрийлансъра.

· Научете близките си, че не се шляете из къщи, а работите и сте толкова заети, колкото и всеки друг. Затова е нормално домашните задължения да се разпределят поравно.

· Научете себе си, че истинският професионалист знае кога да си почива и не тормози семейството си, като работи по празници, саботира ваканции и непрекъснато говори за този или онзи проект/клиент. 

Наталия: 
Аз не разграничавам работата oт личния си живот. Приятелите ми са ми клиенти, а и сред клиентите намерих нови приятели. Често работя вкъщи, а в магазина се срещам с познати и разпускаме, така че не знам защо трябва да има такова разделение. Поне за мен няма да върши работа. 


Как протича един ваш работен ден?

Диана:
Ставам към 9. Проверявам си пощата още в леглото, докато си пия кафето и играя на една "игра", с която уча и практикувам испански. Към 10 сядам на компютъра и работя по собствени проекти, пиша (книги, курсове, блог постове). Към 12 правя нещо за обяд и обядваме. Към 14 ч. сядам да свърша малко работа и към 17 ч. вече приключвам с работата. Тогава излизам да покарам колело, ходя на плаж, разхождам се, гледам филм или нещо друго, излизам с приятели и т.н. – в зависимост от времето и деня. Понякога се връщам към собствените проекти, а понякога просто "нищоправя", за да релаксирам.

Реално погледанто, ако броим собствените проекти, по които работя, се събират 40-ина часа на седмица, понякога повече. За клиенти работя по 15-20 часа на седмица.

Съветите на фрийлансъра: IV. Как да организираме свободата?Така изглежда един от магазините на Наталия - прекрасно местенце, в което да прекарваш работните си дни.Иванка:
Работните ми дни протичат различно в зависимост от сезона. През есента и зимата съм си вкъщи. Ставам към 8 часа, правя упражнения, закусвам и пия кафе. В 10 сядам да работя. Към 13–14 часа си почивам и после работя докъм 18–19 часа – зависи колко е натоварено, какви поръчки имам, както и какви са ангажиментите ми по моите лични проекти. Често се случва денят да протече по съвсем различен начин. Има дни, в които просто си лежа с книга в леглото и нищо не е в състояние да ме накара да работя. "Шефът ми" проявява разбиране.

През лятото пътувам. Затова работя вечер или рано сутрин, събират ми се горе-долу по 4–5 часа на ден, а през останалото време ходя на плаж, разхождам се, чета, забавлявам се.

Не бих дала рецепта за това как трябва да е подреден денят на един фрийлансър. Хубаво е всеки да експериментира и да намери най-удобния вариант за себе си. Да не забравяме, че става въпрос за свободна практика. Имате свободата да организирате всичко, както на вас ви харесва. 

Наталия: 
Денят ми започва в 7 - кафе, кореспонденция с клиенти, фотошоп. До обяд зареждам магазините, след това изпращаме пратки, пиша цени на новите неща, подреждам витрини и така в кротки магазинерски занимания преминава останалата част от деня. Напоследък се опитвам да намирам време за шиене. Стигна ли до шевната машина, съвсем се отплесвам и работният ми ден става 15-часов. Нормално е между 8 и 12 часа. Звучи много, но мисля, че моята работа го позволява и не ме натоварва. 


Съществува една идеализирана представа, според която фрийлансърът постоянно пътува – мит ли е това, или реалност?

Съветите на фрийлансъра: IV. Как да организираме свободата?Домашният офис в настоящия временен дом на Диана. Тази красота се намира в Испания.Диана:
Зависи от човека, но определено не е  мит. Има хора, които пътуват с години наред. Има и такива, които най-обичат да си стоят вкъщи и не пътуват никъде. Познавам и от двата вида фрийлансъри. Аз съм нещо средно.

Една от причините, поради които станах фрийлансър, е да не съм ограничена по работно време и място и да мога да пътувам където и когато си поискам. Респективно, пътувам доста често. Местя се от една държава в друга за година или повече (в зависимост от държавата и колко ни харесват културата и начинът на живот в нея), пътуваме из държавата и околните държави. Като цяло гледам да пътувам поне за седмица всеки месец.

Друг план, който ми се струва интересен и смятам да опитам в скоро време е, да си стоим вкъщи 2-3 месеца и после 2-3 месеца да пътуваме из дадена държава.

Всички тези пътувания не са по работа, а за удоволствие. Единственото пътуване по работа беше до Амстердам, за да се запозная с един дългогодишен клиент и екипа му на място в офиса. Но аспекта "по работа" се състоше в това, че той плати разходите по транспорта и че имахме 2 работни срещи в офиса. Останалата част от седмицата беше за удоволствие.

Като цяло гледам да не работя, докато пътувам. Ако се наложи да свърша нещо докато съм на път, то обикновено е от телефона, докато чакам на опашка в бензиностанцията, или набързо преди закуска от апартамента, в който сме отседнали.

Но си имам най-приятно място, откъдето работя – това е настоящия ми временен дом в Испания – прилагам снимка на домашния си офис 

Иванка:
Не знам дали фрийлансърите пътуват много. Имам приятели, които не се спират, както и такива, които трудно напускат града си, но това важи и за фрийлансърите, и за хората, които работят на трудов договор. Фрийланс и пътуване не са задължително свързани. Всичко е въпрос на личен избор.

Ако сте фрийлансър в област, която изисква много пътувания, то пътувате много, и то по работа. Ако не, просто се възползвате от това, че можете да вършите каквото трябва откъдето пожелаете.

Аз вече втора година пътувам през пролетта и лятото. Миналото лято обикалях България. Сега обикалям Европа. Работя почти всеки ден. В блога си водя и една рубрика, наречена "Откъде работя днес". В нея показвам снимки от различните места, на които отсядам и давам обща информаци дали са подходящи за работа: има ли бърз интернет, шумно ли е, може ли да се работи в някое заведение, претъпкано ли е с туристи и т.н.

Съветите на фрийлансъра: IV. Как да организираме свободата?Снимка от рубриката "Откъде работя днес" в блога на Иванка - мястото е Албуфейра, Португалия.
Това с фрийлансъра, който кълве на лаптопа си на плажа, е мит. Нито е удобно, нито е ефективно, само дето компютърът се пълни с пясък. Най-приятните места за работа за мен са тихи, с бърз интернет, удобен стол или диван и достатъчно светлина. Ако говорим за най-приятни места за почивка, тогава вече е друго.

Завършваме с едно истински красиво и мъдро обръщение на Иванка Могилска към нашите читатели: "Независимо дали вече сте фрийлансъри, или още се колебаете, помнете, че сте свободни и ще успеете, ако упражнявате свободата си отговорно. Задължителни са само две неща – да се чувствате добре и да не вредите на околните. Успех!"

За още полезни статии, свързани с вашата кариера и финансово състояние, станете част от Jenite.bg във Facebook!

9 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay