Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Той работи с най-популярните списания в България

Днес ще ви срещнем виртуално със Златимир Араклиев - български фотограф, който работи съвместно с най-популярните списания и реализира изключително запомнящи се модни фотосесии. В неговите снимки винаги се прокрадва усещане, че има някакво послание, което е скрито зад видимите на пръв поглед образи. 

Талантливият Златимир има страхотен стил и сме сигурни, че го очакват още много покорени върхове в света на фотографията

Вижте какво разказа той в специално интервю за Jenite.bg:

Откога се занимаваш с фотография професионално? Кои бяха първите неща, които снима?

4 години - любимо число, може би затова се случиха толкова много важни и красиви неща през последната година. Започнах с мода, бюти и портретна фотография, постепенно развих уменията си в тази насока и в момента се наслаждавам на всеки нов проект. Напоследък все повече се увличам по стрийт и документалната фотография.

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Ангажиментите ти като че ли са предимно за списания. Разкажи ни как започна да работиш съвместно с тях и по какъв начин се уговаряте в момента. Отказвал ли си ангажимент и по каква причина?
Започнах с много експерименти и лични проекти, докато не събрах достатъчно опит, добро портфолио и кураж. Селектираш, изпращаш, запознаваш се със стилисти, гримьори. С някои си допадаш, с други - не. Процесът е взаимен, както всичко останало. Ако имаш достатъчно желание и умения, нещата се случват. Отказвал съм... не подкрепям деградивни индустрии като чалга, колкото и нови милиони под формата на субсидии да бъдат инвестирани в "бизнеса" им.

Кой е най-трудният момент, който си имал по време на снимки?
Снимахме в квартал "Факултета", миналото лято - беше сериозно предизвикателство. Темата беше тясно свързана с Африка, затова тази локация ми пасна перфектно след няколко огледа. Бяхме няколко пъти в квартала и се запознахме с един от "шефовете" в махалата, след няколко дни уговорки и уточнения, отидохме на снимки.

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Оказа се, че "шефът" отишъл да работи на един строеж и трябваше да се оправяме сами. В катуна, който си бях набелязал, ни посрещнаха като освободители. Бяха няколко схлупени бараки една до друга. Крещяха и танцуваха. Започна "туристическата" обиколка. Дърпаха ме, "ела да видиш наш'та къща", влязох в първата, най-срутена.

Беше горещо около 30 градуса, в бараката на масата имаше спящо голо дете на около 2 години, покрито с черна пелерина от рояк мухи, не знаех как да реагирам точно, явно за тях беше нормално. Група от около 20 роми около нас, 15-17 деца и 5-6 възрастни, които сновяха и крещяха по команда от някой възрастен - "БСП, БСП, БСП!" След малко се сменяше на "СДС, СДС, СДС!" незнайно защо, явно това беше зов към "парите" да излизат от джобовете ни.

Отекваха непрестанни шамари и закачки помежду им, вследствие на което минимум по едно дете бе проснато на земята от плесница. Последва изненадващ бой с тухли и камъни, хвърчащи навсякъде. Целият екип трябваше набързо да се евакуира, докато се успокои "бойното поле". Тези хора имат ужасно много енергия!

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Най-голямата провокация, която си отправял чрез снимка?
По-скоро послание, отколкото провокация. Насочено към свръхпотреблението и безкрайните купища конфекция и продукция, които ни заливат като цунами - пагубно е! Наскоро почина последният мъжки бял носорог. Трябва да се напомня непрестанно, че скоро ще се окажем в доста нова за нас ситуация, далеч от разточително ежедневие. Независимо дали искаме, или не!

Пътят между природата и сметището е съвсем тесен. Добрата новина е, че все още имаме избора на кое от двете да обърнем гръб.

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Кое е най-голямото предизвикателство при снимането на хора? Как предразполагаш своите модели?
Често се питам как и дали ги предразполагам по най-добрия начин. Енергията към даден човек говори много повече от думите ни. Обикновено хората, с които работя, са много добри професионалисти и бързо разбират, когато им обясня какви чувства трябва да предизвикат у себе си, за да бъдат най-добрият проводник към зрителя. Когато снимаме, се старая да изберем най-близкия по душевност и външни белези до персонажа, който търсим. Тогава всичко се случва с лекота. Езикът на тялото говори много повече от думите.

Какво е мнението ти за актовата фотография? Къде е границата между еротиката и пошлостта?
Едва ли съм аз човека, който ще постави граница. Визуалното трудно се описва с думи, поне за мен е трудно. Вкусът се възпитава и изгражда, посредствеността и простодушието се насаждат.

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Намира ли фотографията място в свободното ти време, или си твърде изморен от нейното присъствие в работно време?
Винаги нося камера със себе си, ако не снимам - снимам.

Какво е модата за теб?
Бизнес на кръговрати.

Какво те дразни в облеклото на жените в България? А на мъжете?
Нищо, напротив - вдъхновява ме всеки ден. Виждам комбинации и еклектика, която не бих могъл да си представя, че съществува.

Какви качества трябва да притежава наистина добрият фотограф?
Сетивност - най-важното чувство, с което създаваш. След това идва техническата грамотност и дисциплина.

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

С какво се занимаваш през свободното си време?
Фотография, музика, спорт, изследване, книги, експерименти, споделяне.

Доколко прилагаш постобработка на своите кадри? 
Отново, съвсем относително понятие. Всички виждаме заблудата и комплексите, които насажда фотографията през последните години. В момента сме просто в такъв етап, който отшумява бавно и сигурно.

Дава се шанс на все повече модели с белези по кожата и генетични дефекти, plus size никога не е излизал от мода, но сега пак се завръща все по-осезаемо за потребителите.

"Риалити" - този подход става все по-модерен като визуално изразно средство, като тук изключвам 90% от предаванията в България, които просто се наричат така, защото е модерно.

Посочи трите си любими снимки и разкажи на нашите читатели историите зад тях.

Обложката на последния албум на Tricky - Adrian Thaws

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Един от най-добрите музиканти и продуценти в историята на музиката за мен. Ужасно щастлив съм, че кадърът е такъв, какъвто го виждате - без Photoshop или пост продукция. На първата ни среща с Tricky ми разказа много подробно цялата история и основните идеи в новия албум.

Целият проект е много личен, като започнеш от заглавието (Adrian Thaws) и стигнеш до последения трак от албума. Целта ми беше да направя портрет за музикална автобиографична книга. Прекарахме много време заедно, говорихме си доста за детството му и сподели ужасно много лични истории и преживявания. Исках да разкажа всичко само с един кадър: вътрешните демони, които го разяждат, огънят от дулата на пистолетите в Лондон, нощите с червени светлини в опушените реге клубове от тинейджърските му години, искрата на майка му Maxine Quaye през 1968, която в последствие подпалва целия свят, такива неща.

Огледалата и светлината бяха основното изразно средство в оформянето на този облик и въобще на внушението, което искахме да постигнем. Тези, които отразяват себичността, миналото и бъдещето или с три думи – корпускуларно-вълнов дуализъм. Маска от светлина, разглобена на съставните си част от цветовия спектър, която изгаря кожата до болка от откровеност. Докато не те накара да спреш да мислиш и да започнеш да чувстваш.

Ранна сутрин в близост до село Турия

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Росата е полепнала по кървавите цветове на листата и розовите цветове. Краката ми бавно и сигурно затъват един след друг в прясно разоран розов масив. Снимам за козметична компания, имат нужда от натурални и "истински" кадри за кампанията и продуктите си. За секунда решавам, че имаме нужните кадри, но в последния момент реших да продължим още километър нагоре по пътя, за да погледнем и следващия масив.

Виждам хора в далечината и решавам да ги поздравя и да огледам наоколо. Между тях има деца, усмихнати - берат в огромни кошове, по-големи от тях самите. Чуват се закачливи подвиквания няколко реда по-надолу, след като забелязаха, че имам камера. Изведнъж пред очите ми се озовава тази приказна жена, която ме погледна смутено. Моят поглед е долу - по ръцете, подгизнали от росата, текат реки от цветове по набраздените като редове длани. Пред мен е камуфлаж от истини, натискам спусъкът няколко пъти, изобщо не осъзнавах какво точно се случва, докато не видях проявената лента, няколко дни след това. И все още не съм сигурен, че съм разбрал каквото и да било.

Кадри от "Сталкер" - фотосесия за българско списание

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Златимир Араклиев: Блясъкът на майсторските модни фотосесии

Много любима и сантиментална. Телепортирахме дъщерята на Сталкера (Александър Кайдановски) в бъдещето, наследила качествата и уменията на баща си, "надраснала" недъзите си. Погълната от природата, проправяща път през "Зоната", водейки авантюристи, отчаяни хора или такива, търсещи силни усещания към "Стаята", където желанията им ще се сбъднат. И нашите се сбъднаха, тази вечер.

За още красиви снимки станете част от Jenite.bg във Facebook!

10 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay