Няма нищо по-обезсърчаващо от това да слушате как хората боравят с различите дефиниции на понятието "работа”. Когато прекият ви шеф заговори за това кой работи по-здраво, кой работи по-умно или кой не работи изобщо, вие чувате много повече осъдителни реплики, отколкото реални характеристики и оценки за вас и вашите колеги.
Шели Превъст, съветник по професионално развитие и експерт в сферата на позитивната психология, смята, че корпоративните среди трябва напълно да се лишат от този тип "всичко или нищо” диалози. Това важи не само за мениджърите, но и за служителите, склонни да казват: "Аз работя през цялото време, а ти не работиш изобщо”.
Онова, което наистина трябва да се направи според него, е да се различат вариациите в стила на работа, които да станат база на някаква евентуална оценка. След много емпирични изследвания, основани на персонални тестове, Превъст е формулирала четири основни категории, за които днес ще научим повече, благодарение на нашите колеги от Econ.bg.
Изпълнители
Дейните служители изпълняват. Те се изпълват с живот едва тогава, когато всички задачи са изпълнени, всички проекти са завършени и всички точки в списъците са отметнати. Обикновено са силно фокусирани върху работата си и я изпипват в детайли.
Всъщност изпълнителите могат да бъдат толкова фокусирани в детайлите, че да забравят да надигнат глава и да направят общ поглед върху нещата. Което ги прави малко предвидими. В старанията си тези изпълнителни служители понякога обезценяват важната роля на планирането.
Лидери
Лидерите изграждат картината на успеха и вдъхновяват останалите да повярват, че тя може да се превърне в реалност. Без тях останалите служители просто биха се въртели в кръг, като хамстер в колелото си, без някаква реална цел, която да преследват.
Лошото при лидерите е, че лесно могат да загубят връзка с хората, заели се да изпълняват идеите им. Стоейки винаги в предните редици на проекта, понякога те просто забравят да се обърнат назад към останалите.
Сърцати
Този тип служители вършат всичките си задачи, подчинени на дълбокото убеждение "Заедно сме по-силни”. Ето защо те се борят за изграждане на връзки, отношения, екипност, доверие и, в крайна сметка, хармония между дейностите и действащите лица.
Сърцатите служители са чувствителни към нуждите и усещанията на останалите от екипа. Затова, ако искате да разберете как се чувстват колегите ви, питайте човека от "сърцатия” тип сред тях.
Недостатъкът на тези хора обаче лесно може да бъде открит – те често изпитват затруднения в директното следване на инструкции и понякога са ниско продуктивни. Може да ви накарат да се чувствате страхотно на работа, но да не ви донесат никакви реални резултати.
Изследователи
Служителите от "изследователския” тип обикновено действат в две посоки: учат се от всяко нещо, с което се наложи да се занимават, и наистина се стараят да вникнат в нюансите на всеки проблем. Техните действия са обмислени и обосновани, а мисленето им е по-стратегическо, отколкото това на останалите.
Но сами в екип хората от този тип не могат да постигнат много, тъй като се нуждаят от някой, който да ги открехва към реалното развитие на нещата. Защото "изследователите” са толкова добри, колкото теорията за разрешаването на един проблем може да бъде приложена на практика.
Още любопитни статии от Econ.bg:
Как да кажете "не" на добрите кандидати за работа
4 | 0 |