Историята на модна къща Balenciaga

Историята на модна къща Balenciaga

Може би дори тези, които не са свързани с модата, знаят за тази марка. Днес, когато чуят Balenciaga, много хора свързват името с маратонки, големи суичъри и други модерни атрибути от модерния гардероб. Може да се създаде впечатлението, че това е нова марка, която току-що се появи в живота ни и получи своята ниша веднага. Това обаче не е вярно. Основателят на тази модна къща, Кристобал Баленсиага, е роден през 19-ти век и той е смятан за един от основните дизайнери, на които се възхищават Кристиан Диор и Коко Шанел.

Решихме внимателно да проучим историята на тази марка, която не само успя да се завърне, но и се превърна в една от най-популярните и обсъждани марки в света днес.

Кристобал Баленсиага е роден в Испания на 21 януари 1895 г., точно 10 години преди раждането на Кристиан Диор. По този начин тези двама гении от света на модата са родени в един и същи ден, но с 10-годишна разлика.

Израства в малък град, наречен Getaria. Баща му бил прост рибар, майка му била шивачка. Когато Кристобал бил още дете, баща му починал и семейството му било изправено пред трудни времена. Бъдещият дизайнер прекарвал много време с майка си и по този начин се научава как да шие още в ранна възраст. На 12 години Баленсиага започва да работи като чирак на шивач.

Когато е бил тийнейджър, една от най-могъщите жени в града, Marchioness de Casa Torres, става негов клиент и наставник. Тя изпраща младия мъж в Мадрид, където той получава формално образование по шивашка дейност. Това означава, че Баленсиага е един от малкото дизайнери в света на модата, който може не само да проектира дрехи, но и да прави модели, да шие и т.н.

Кристобал бързо става успешен в Испания. Той отваря собствен бутик през 1919 г. и членовете на испанското кралско семейство са сред клиентите му. След гражданската война обаче той трябвало да се премести в Париж. Скоро след това той отваря своята парижка къща за висша мода.

Първата му колекция, вдъхновена от Ренесанса в Испания, веднага става успешна във Франция. Между другото, именно той въвежда баския детайл върху полата в талията, която се използва и до днес. Въпреки че баската е много традиционен испански детайл, именно Кристобал я е приспособил, за да се впише в модата от онези времена.

Талантът на дизайнера се разкрива напълно през 50-те години. Това било времето на творческите му пробиви и победи. По-късно този период е наречен "революция на Баленсиага". През 1947 г. Кристиан Диор въвежда в модата силуета "нов външен вид", като създава образа на "перфектна жена" с тънка талия, елегантен ханш и крехки рамене. Испанският дизайнер обаче решил да пречупи тази тенденция и тръгва по своя път.

Към 1951 г. Кристобал Баленсиага променил драстично женския силует. Той премахва линията на талията в роклите си и разширява линията на раменете. С това, той създава нов силует за жени, правейки го по-удобен и свободен, но въпреки това запазва елементи на грация и елегантност. През 1955 г. той разработва роклята-туника, която се превръща в изключително популярен артикул в гардероба. Нещо повече, експертите наричат манипулацията на талията един от най-големите приноси на Баленсиага за развитието на модата.

През 1957 г. дизайнерът има конфликт с пресата. Работата е там, че той показа колекцията си пред модната преса един ден преди датата на доставка на дрехи, а не 4 седмици преди, каквито били правилата сред дизайнерите от това време. Правейки това, Кристобал искал да избегне някой да копира неговите проекти. Журналистите се възмутили от това решение, но Баленсиага бил категоричен и следвал това правило през следващите 10 години. Баленсиага бил подкрепен и от неговото протеже Юбер дьо Живанши.

В края на 50-те години Баленсиага започва да експериментира с тъкани и нови материали. Той създава плат, наречен gazar, в сътрудничество с швейцарската къща за тъкани Abraham. Това е специален вид плътна коприна, която може перфектно да запази формата си. Именно gazar позволява на дизайнера да създаде уникални силуети за роклите си, които по-скоро приличат на скулптури.

През този период моделите на дизайнера започват да се наричат "чудовища". Всичко това, защото били инструктирани никога да не се усмихват, никога да не гледат никого в очите и просто да хвърлят поглед над главите на клиентите с надменно изражение на лицата им.

Баленсиага бил високо оценен дори от неговите конкуренти. Например Диор го нарича "господар на всички ни", докато Коко Шанел казва, че той е "единственият кутюр в истинския смисъл на думата. Другите са просто модни дизайнери." 

За разлика от повечето си колеги дизайнери, Баленсиага винаги се е опитвал да избегне шума около името си - той никога не се е покланял в края на шоутата си и е дал само едно пълно интервю през 1971 година.

Този моден майстор дава много култови неща на този свят. Ето само няколко от тях: рокля за бебешка кукла, обемна рокля-пашкул. По това време обаче много от идеите му са били многократно копирани от конкуренти. 

Също така Баленсиага е този, който създава униформата за стюардесите на Air France през 1968 г. Те дори са наричани най-стилните стюардеси за всички времена. Униформите били изработени в тъмносиньо и бяло.

Неговият прощален момент със света на модата е през 1968 г., когато хиппи субкултурата става популярна. Разбира се, естетиката на Balenciaga вече не била модерна в съвременния свят. Границите между мъжкото и дамското облекло започнали да се размиват. Дизайнерът не можел да се примири и предпочел да напусне модния свят и да бъде запомнен като най-стилния и елегантен моден дизайнер.

Казват, че когато модната къща за висша мода на Кристобал е била затворена, неговият запален фен, известната Мона Бисмарк прекарва 3 дни затворена в хотелската си стая, скърбяйки за загубата на любимия си дизайнер.

Дизайнерът представил последната си работа не много преди смъртта си. Въпреки затварянето на модната къща, Кристобал се съгласил да създаде сватбена рокля за внучката на Франциско Франко - Мария дел Кармен Мартинес-Бордиу.

Майсторът починал през 1972 г. на 77-годишна възраст - може би не можел да живее дълго без любимата си висша мода. В деня на смъртта му излиза списание Women’s Wear Daily със заглавие "Кралят е мъртъв". Модната къща Balenciaga остава затворена до 1986 г.

В продължение на няколко години различни дизайнери се опитват да върнат къщата в предишната й слава. През 1992 г. Домът на Баленсиага проектира дрехи за френски спортисти, които да носят по време на летните олимпийски игри. През 1997 г. Никола Гескьор, чиракът на Жан-Пол Готие, става главен дизайнер на компанията.

През 2007 г. модната къща представи култовото облекло, известно като "робот" клинове, състоящи се от стотици парчета блестящ материал. Същата година певицата Бионсе ги носеше по време на изпълнението си на наградите BET.

През 2012 г. Никола Гескьор беше заменен от дизайнера Александър Уанг, но той остана на тази позиция само 3 години. И накрая, през 2015 г. Демна Гвасалия, която даде втори живот на модната къща, стана новият креативен директор на марката.

Демна е роден в Джорджия през 1981 г. Когато е на 12, семейството му се премества в Дюселдорф, Германия. По-късно учи международна икономика в Тбилиския държавен университет и по-късно посещава Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен, където завършва магистърска степен по моден дизайн.

Като креативен директор на Balenciaga, Demna Gvasalia не само успя да разтърси модната индустрия, но и създаде нови правила. Демна знаеше добре, че спортът и модата днес са почти неразделни, затова, когато модната къща Balenciaga пусна своите известни "грозни кецове", те моментално спечелиха сърцата на модата от цял свят, докато други марки започнаха да ги копират.

Гвасалия успя да направи невъзможното - той промени разбирането за това какво е красота. Ако по-ранните дизайнери се опитват главно да направят женския крак да изглежда елегантен, той убеди всички, че масивните обувки са нова тенденция.

Още от първото шоу, Demna Balenciaga се превърна в една от най-обсъжданите марки. Той стана популярен както сред младежите в ъндърграунд стил, така и сред известни личности. Известни хора като Кание Уест, Кайли Дженър и Бела Хадид носят дрехи, създадени от него.

Също така, Демна стана един от любимите дизайнери на руската актриса Рената Литвинова. Тя не само стана негова приятелка, но стана и един от организаторите на марката. Тя дори промени своя бляскав стил. На шоуто пролет-лято 2020 феновете видяха звездата в напълно нетипичен за нея образ. Тя се появи на подиума без обичайния си грим и с широк черен суитчър, който изобщо не подчертава формата й.

Изглежда новият дизайнер на модната къща умишлено се опитва да не направи човешката фигура по-привлекателна. Той бързо осъзна, че тенденцията в света в модата се движи към андрогинен стил и заложи на него. И това беше правилното решение. Днес разликите между половете в дрехите са размити, особено що се отнася до младите хора и Демна беше една от първите, които започнаха да издават тези колекции.

На някои хора може да им се струва, че идеите на Демна са твърде екстравагантни и революционни, но той просто върви по стъпките на своя гениален предшественик. Съвременниците на Кристобал също вярвали, че някои от идеите на дизайнера са твърде смели и дори луди. Например известните "балонени" рокли, които са модерни и днес. Още по-убедени сме в това, като разгледаме днешните колекции от модната къща, където Gvasalia често цитира Balenciaga.

Днес много малко хора свързват модната къща Balenciaga с нейния основател. Но хубавото е, че бизнесът на Cristóbal продължава да процъфтява и все още задава тенденции. В крайна сметка това има значение.

Станете част от Jenite.bg във Facebook!

Последвайте Jenite.bg в Instagram!

0 1
Харесва ли ви тази статия?
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay