Работещите методи за отслабване

Малко са, ефектът им е привидно незначителен, но поне работят наистина

Понякога отслабването може да бъде толкова важно за една жена, че да я накара да стигне до всякакви крайности в опит да го постигне. Тук дори не говорим за разстройства от типа на анорексията, а по-скоро до екстремизъм от тип "Захарта е отрова!", "Нито капка мазнина в салатата!!" или "Свинското ме прави дебела!!!".  

За съжаление дори и научната литература донякъде подкрепя идеята, че ако искаш да бъдеш успешен в диетата си, то трябва малко или много да си обсебен с всяка хапка, която поставяш в устата си. Поведение, което се свързва с едно непрекъснато измерване, претегляне, събиране, изваждане, записване, избягване, търсене и премисляне на храни, хранителни вещества и калории.

За някои това е сериозен проблем, но за други дотолкова се е превърнал в част от нормалния им живот, че дори не му обръщат внимание и не им тежи. Не им тежат и други работи. За второто намираме сведения в един нов метаанализ, публикуван в списанието Obesity Reviews.

За онези, които не се интересуват специално, метаанализът е своеобразно окрупняване и анализ на наличните до момента данни от научни изследвания по определен въпрос за добиване на глобален поглед върху темата.

Когато изследванията, направени в даден отрязък от време, не обхващат достатъчно голяма и представителна група от хора поединично, то резултатите от тях може да варират ту в едната, ту в другата посока. Затова за метаанализите се счита, че имат много по-голяма тежест, защото те претеглят извършената до момента работа и се произнасят в коя посока всъщност сочат съвкупните резултати от нея.

Настоящият метаанализ включва данни от 37 качествени изследвания за ефективността на различни методи за отслабване сред над 16 000 суши с наднормено тегло и затлъстяване.

В крайна сметка се оказва, че за период от 12 месеца, средният резултат от абсолютно всички интервенции се равнява на едва 2,8 кг отслабване. Нещо повече, според анализа физическата активност няма директен принос в загубата на тегло. От всички разгледани методи, единствените фактори с що-годе значим ефект са:

1. Броенето на калории (допринасящо за отслабване средно с 3,3 кг на година)

2. Консултацията с диетолог (средно 1,5 кг на година)

Скромни данни, но изводите, които можем да си направим на базата на тях, са няколко:

- Повечето продукти и услуги, които ви обещават да ви избавят от много излишни килограми за малко време, са лъжа и измама. Трайното и здравословно отслабване е бавен процес, който не се дължи на чудеса, а на упорита и целенасочена работа.

- Това, че сте отслабнала "само" 4 килограма за "цяла" година е успех, който далеч надхвърля средната статистика.

- Тренировките имат значение за отслабването, но ролята им не е водеща. Ако ще отслабвате, обърнете основно внимание на храненето си. Структурираната физическа активност може да ви помогне да бъдете по-стриктни спрямо диетата си.

- Ако се обърнете към диетолог, вероятността той да ви помогне е голяма, но ефектът може да е по-малък, отколкото ако решите да си помогнете сами. Нищо чудно диетологът да направи същото, което можете да направите и вие (да изчисли от колко калории се нуждаете, за да отслабвате и да ви състави менюта, които отговарят на тези калории), но ще ви вземе пари за услугата. Ако сте от хората, които се мотивират от това, че са си платили, платете си. Имайте предвид, че обръщайки се към специалист, нерядко прехвърляте отговорността за справянето с определено състояние на него, което може да бъде нож с две остриета.

- Не на последно място, ако не ви се броят калории, недейте да броите калории. Има хора, които не си спомнят какво и колко са закусвали. Понякога простият акт по записване на това кога, какво и по колко (приблизително) ядете, може да има чудотворен ефект върху последващите ви действия.

J. Hartmann-Boyce, D. J. Johns, S. A. Jebb, P. Aveyard, Behavioural Weight Management Review Group. Effect of behavioural techniques and delivery mode on effectiveness of weight management: systematic review, meta-analysis and meta-regression. Obes Rev. 2014 Mar 18. doi: 10.1111/obr.12165.

За още статии на тема "Отслабване" станете част от Jenite.bg във Facebook!

12 2
Харесва ли ви тази статия?
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



15
Krisi Peneva 25.04.2014|16:01
Колкото по-голямо движение имаме, толкова повече можем да отслабнем
14
Suzana Doncheva 24.04.2014|13:00
Честно казано до сега не съм правила диети, залагам на движението.
13
Наталия Радева 23.04.2014|15:35
По-добре никакви диети, нормално хранене и много движение.
12
marieta georgievich 16.04.2014|16:48
МНого хубава и полезна статия, но с броенето на калории става много бавно.
11
г-жа Тенджеркова 15.04.2014|16:24
От собствен опит мога да кажа, че броенето на калории, колкото и да е досадно е най-ефективно, а и с тези модерни калкулатори е лесно.
10
Фани Василева 15.04.2014|15:45
Много добра статия, която се надявам да отвори очите на повече хора и да престанат да търсят чудодейни средства за отслабване, а да заложат на изпитани и работещи методи, които водят до здравословно отслабване.
9
melinda belinda 15.04.2014|14:27
Има и много други, с по-голям ефект.
8
rozalij gencheva 15.04.2014|09:11
Аз спазвам хранителен режим и нямам проблем.
7
дрезгав глас 14.04.2014|18:26
Сега диети има колкото искате .
6
Рени Чен 14.04.2014|17:03
Диетата е най-важна, тъй като със спорт трудно бихме могли да изгорим всички калории, погълнати с разни безсмислени глезотии.
5
mariyna todorova 14.04.2014|16:13
С две думи, трябва да се залага на класиката - броене на калории, поне докато човек си оправи хранителните навици и придобие чисто визуална представа от колко калории има нужда и под каква форма, всъщност това е, което за нас правят диетолозите.
4
Ivelina Chervenkova 14.04.2014|15:16
Определено дори ми бяха казвали, сутрин си направете хубава закуска, след това по-малко и по-малко храна приемайте, и движението е много важно, но както казваш ти храната най-вече, не може да се "тъпчем" и след това да се чудим защо не отслабваме.
3
lilia tashkova 14.04.2014|11:53
ами къде отиват кожите
2
Изабела Белла 14.04.2014|11:01
"Тренировките имат значение за отслабването, но ролята им не е водеща. Ако ще отслабвате, обърнете основно внимание на храненето си. Структурираната физическа активност може да ви помогне да бъдете по-стриктни спрямо диетата си." - ИМЕННО храната е основата на това дали ще се отлсабва или не
1
roni peteva 14.04.2014|09:44
Повече движение и хранителен режим, това е моята формула.
Блондинка попълва формуляр. Ще кандидатства за американска виза. В крайна сметка не я одобрили, защото в последната графа на формуляра, там където пишело "не попълвай”, тя написала...
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
Приятелството след любовта би ме унижило. Настаняването на една силна страст в малко симпатично...
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Вижте всички специалисти