Логопед Илиана Кочева отговаря на вашите въпроси за забавеното речево развитие при децата (I-ва част)

Един много важен въпрос, интересуващ много майки

Логопед Илиана Кочева отговаря на вашите въпроси за забавеното речево развитие при децата (I-ва част)
pixabay.com

През последния месец имахте възможност да задавате своите въпроси за забавеното речево развитие при децата към логопед Илиана Кочева. 

Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет "Св. Климент Охридски". Като допълнителни курсове е изкарала "Отражение на психомоторните и очно-моторните нарушения върху изграждането на комуникативните системи” – Логопедичен център "Ромел” и " Биомеханика и терапия на орално-моторни механизми в помощ на говорната артикулация” – ОТП "Детски истории”.

Извършва езиково-говорна терапия на деца от 3- 12 г. възраст в рамките на ДЦП (детска церебрална парализа), Аутистичен спектър, Даун синдром, специфични езикови и специфични артикулационни нарушения, както и нарушения в орално-моторните механизми, корекция на артикулационните нарушения, забавено езиково и говорно развитие, нарушения на речевата плавност, затруднения при ограмотяването – четене, писане, смятане.

Ето ги и вашите въпроси и отговорите на специалиста!

Възможно ли е кривите зъби да причиняват проблеми с говора?

Да, възможно е. При изкривяване на зъбната редица често се наблюдава изопачаване (неправилно произнасяне) на конкретен звук или група от звукове. Това засяга само външната реализация на думите и не следва да бъде причина за забавяне в езиковото развитие. Неправилното произношение е следствие от изменения път на издишната струя при озвучаването на определени звукове, като най-често се среща при съскавите и шушкави (с-з-ц и ш-ж-ч).

Бебето ми е с къса юздичка. Задължително ли трябва да се реже? Ако не я отрежем, това ще повлияе ли на говора?

Има два вида френулуми (юздички) в устната кухина. Едните юздички свързват горната и долната устна с венците на съответно долните и горните зъби. Другата юздичка свързва езика с долната част на устната кухина.

Скъсеният френулум създава затруднения при образуването на звуковете , като следствие на това може да се наблюдават различни варианти на артикулационни нарушения - липса (невъзможност за възпроизвеждане на звук) , изопачаване ( неправилно учленение) или заместване на звуковете ( трудният звук се замества от друг , който е по-лесен за реализиране) . При скъсен френулум на устните се нарушава обема и динамиката на движението, заради "придърпването" на юздичката. Това може да доведе до затруднения при правилното позициониране на устните за учленение на конкретни звукове, при които устните имат основна роля.

При скъсена юздичка на езика също се наблюдава ограничение на подвижността. Езикът от своя страна участва в учленяването на всички звукове, и поради тази причина е възможно да доведе до нарушена и неправилна реч. Трябва да се има предвид степента на скъсеност ( за това може да се консултирате с ортодонт ). При леко скъсена подезична връзка , е напълно възможно с времето тя да се "разтегне" и езикът да извършва нормално съотвените движения. Ако не бъде предприета манипулация за корекция е възможно да има трудности в артикулирането на доста звукове , особено тези, при които е необходимо езикът да се повдигне нагоре и да заеме конкретна поза.

Когато детето ми си сменяше млечните зъби, говорът му се влоши. Ще се оправи ли говорът му, след като израснат новите зъби?

Зъбите са част от артикулационните органи, които имат роля на преграда, при която се учленяват някои съгласни звукове. Освен това те служат за образуването на специфичен шум (какъвто има при шушкавите звукове - ш-ж-ч). При липса на зъби или неправилна подредба, се наблюдава промяна в учленяването на звуковете , което води до влошаване на произношението на съответните звукове. Ако преди да паднат зъбките , детето е артикулирало (произнасяло) правилно всички звукове, след израстването на новите зъбки ( с правилна подредба) , не би следвало да има проблем.

Детето ми е на 4 години. Говореше много добре, но в детската градина едно дете го е стресирало и напоследък отказва да говори и заеква. Какво да правя?

Би било добре за детето първо да се проведе среща с психолог, с цел преодоляване на стресовата ситуация. Като следващата стъпка е необходимо да се свържете с логопед, който от ще подпомогне желанието за комуникация и ще възстанови плавността на речта.

Детето ми е на 2-годишна възраст и не може да формулира цели изречения. Нормално ли е това?

В периода от 18 - 24 месеца ( 1;6м - 2 г) речта на детето се характеризира с наличие на първите комбинации от думи, но не под формата на изречение, а като словосъчетания - "Дай ми", " Ето го" ; "Няма го" и т.н. Формулирането на двусъставно изречение от типа - "Мама мие" , "Искам сок" , е нормално да се появят в периода от 25-30 месеца ( 2;1м - 2;6м.). Ако детето Ви употребява словосъчетания към този момент , би трябвало скоро да се появят и двусъставните изречения. Може да стимулирате речевото развитие чрез назоваване на това, което извършвате в присъствието на детето - "Мама мие" , "Теди играе" и т.н. По същия начин може да действате и чрез разглеждане на книжки (напр. "Котето спи" , "Пате пие"). Ако след навършване на 2 години и 6 месеца още не са се появили двусъставни изречения , консултирайте се с логопед, който да оцени езиково-говорното развитие.

Очаквайте скоро останалите отговори на вашите въпроси!

Станете част от Jenite.bg във Facebook!

9 1
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Доктор минава на визитация. В отделението по травматология му казват: -А ето тази блондинка постъпи вчера. -Какъв е проблема? -Счупен крак. -И как го е счупила. -Взела е гребло и е събирала листа в...
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
За какво ни е властта и силата, ако не можем да защитим близките си? Джордж Р. Р. Мартин
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Вярвате ли в прераждането?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Задайте въпрос
Вижте всички специалисти