20 неща, които не трябва да правите преди сън

Ако искате да се наспите, оставете тези навици в миналото

Сънят влияе пряко на здравословното състояние, настроението и енергията ни. Всеки има нужда от редовно наспиване и добра почивка, за да е в състояние да се справя с ежедневните задачи и да се чувства добре.

Ето кои са 20-те неща, които могат да ви попречат да спите добре, и които е най-добре да избягвате да правите преди сън.

1. Не използвайте електронен четец или смартфон 
Редица проучвания доказват, че използването на тези устройства, както и гледането на телевизия преди сън, може да наруши неговата цялост.

Причината е, че светлината, която тези устройства излъчват, възпрепятства производството на мелатонина, който помага на тялото да се пригови за сън, и ни кара да се чувстваме сънливи. Препоръчително е да избягвате употребата на подобни устройства поне един час преди да си легнете.

20 неща, които не трябва да правите преди сънThinkstock/Guliver

2. Не взимайте определени лекарства 
Ако приемате редовно лекарства и имате проблеми със съня, по-добре се консултирайте с личния си лекар дали е възможно времето за прием на лекарството да е причина за вашето безсъние.

Антидепресантите и някои обезболяващи могат да  направят съня невъзможен. Приспивателните хапчета не са решение на проблема - те се препоръчват само за краткосрочна употреба.

3. Без чат посред нощ 
Въпреки че текстовото съобщение не е толкова притеснително, колкото разговорите по скайп в късните вечерни часове, не е добре да се включвате в приятелски разговори и групови чатове.

Така рискувате да получите отговор на съобщенията си, след като вече сте заспали, и съответно сънят ви да бъде прекъснат. Ако не искате да ви събудят, по-добре оставете телефона си в друга стая или изключете звука му.

4. Не пийте кафе
Идеята за една топла напитка преди заспиване може да звучи привлекателно, но в никакъв случай не е подходящо да пиете кафе вечер. Дори обедното кафе е твърде близко до времето за лягане, защото кофеинът се задържа в тялото до 12 часа.

20 неща, които не трябва да правите преди сънThinkstock/Guliver

5. Не пийте чай 
Този съвет може да ви се стори изненадващ, но в черния и зеления чай например също се съдържа кофеин. По-добре е да се придържате към билковите чайове, в които няма съдържание на кофеин.

6. Не яжте шоколад 
Черният шоколад с високо съдържание на какао е поредният източник на кофеин, който е препоръчително да избягвате вечер. Шоколадът съдържа също стимуланта теобрамин, който повишава сърдечния ритъм и увеличава безсънието.

7. Не пренебрегвайте времето за почивка 
Ако не можете "да изключите съзнанието си” вечер, то е, защото не сте си дали достатъчно време за почивка - поне един час преди заспиване. Препоръчително е 30 минути преди сън да оставите настрана заниманията, които са твърде напрягащи и изискват повече размисъл. По-добре се заемете с дейности, които ви успокояват, и подсказват завършека на деня.

8. Не проверявайте работния си имейл 
Освен ако не очаквате имейл, който е много важен, по-добре не проверявайте изобщо пощата си. Това само ще ви накара да се чувствате нервни и да мислите за нещата, които ще трябва да направите на сутринта.

9. Не яжте твърде калорични храни 
Никога не е полезно да прекалявате с храната, но още по-непрактично е да преяждате вечер. Трябва да вечеряте най-малко два часа преди да си легнете, за да има време организмът ви да преработи храната.

10. Не пийте алкохол 
Макар че алкохолът може да ви направи сънливи, той съкращава периода на съня, през който тялото ни се възстановява в най-голяма степен. Консумацията на чаша вино по време на вечеря няма да ви навреди, но по-добре пропуснете по-късния прием на алкохол.

20 неща, които не трябва да правите преди сънThinkstock/Guliver

11. Не пушете 
Няма да напомняме колко са вредни цигарите. Оказва се, че те могат да нарушат и съня ви. Никотинът е стимулиращо вещество, което може да влоши инсомнията, особено ако се приема преди сън. Избягвайте не само традиционните цигари, но и електронните цигари или дъвченето на тютюн, защото те също могат да са причина за безсъние.

12. Не пийте много вода
Добре е да сте хидратирани, но ако не искате да се събудите късно през нощта от спешната нужда да отидете до тоалетна, то избягвайте пиенето на голямо количество вода късно вечерта. По-добре е да пиете повече вода през деня, но не и преди сън.

13. Не прекалявайте с тренировките 
Ако правите редовно упражнения вечер, има вероятност дори да заспивате по-лесно. Ако обаче тренировките ви са твърде интензивни или твърде късно вечерта, ефектът може да е отрицателен.

14. Не играйте видеоигри 
Дали е добре да се гледа телевизия преди заспиване е спорна тема дори за специалистите. Те обаче се съгласяват за едно нещо - видеоигрите могат да се отразят сериозно на качеството на съня. Това се дължи на факта, че те изискват концентрация, ангажират вниманието и повишават мозъчната активност.

15. Не увеличавайте температурата в стаята
Спим по-добре на по-прохладен въздух. Телесната ни температура пада през нощта, а по-слабото отопление у дома ни позволява да се покрием със завивки, без да ни става горещо.

20 неща, които не трябва да правите преди сънThinkstock/Guliver

16. Не допускайте домашния си любимец до леглото 
Движенията на домашния ви любимец могат да обезпокоят съня ви. Освен това космите на животинките често стават причина за алергии и проблеми с дишането.

17. Не си вземайте душ 
В някои случаи вземането на душ може да ви подейства успокояващо, но ако сте свикнали да се къпете сутрин, вечерният душ може да изпрати грешен сигнал към мозъка ви и да го заблуди, че е време за събуждане, а не за заспиване.

20 неща, които не трябва да правите преди сънThinkstock/Guliver

18. Не се карайте 
Има причина за израза "Никога не заспивайте скарани с половинката си”. Стресът е главен виновник за инсомнията, защото повишава нивата на кортизол и ви пречи да заспите. Да си легнете с неразрешени проблеми също не е препоръчително - по-добре е да проведете спокоен разговор, а важните решения да оставите за сутринта.

19. Не изневерявайте на вечерната си рутина 
Когато си създадете рутина, която да правите всяка вечер преди сън, мозъкът ви се настройва, че дадено действие означава, че е време за лягане. Ако нямате такъв навик, е добре да си създадете, защото без него мозъкът ви ще се настрои за сън чак когато си легнете в леглото и загасите осветлението.

20. Не правете нищо твърде вълнуващо 
Всичко, което предизвиква емоционалността ви, може да ви попречи да заспите. Ако четенето на книга преди сън е част от вашата рутина и ви действа успокояващо, няма нищо лошо да го правите. Но ако сте дотолкова погълнати от историята, че не можете да оставите книгата и четете до късно през нощта, по-добре се откажете от този навик.

За да четете още статии и полезни съвети на тема здраве, последвайте Jenite.bg във Facebook!

5 1
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Катаджия спира блондинка: -Госпожо в нарушение сте. Знака не го ли видяхте? Тук движението е само еднопосочно. -Е и к’во - сепнала се блондинката. – Аз да не би да карам в две посоки?
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
Не търси добрите качества в един мъж - всеки има такива! Търси лошите и се запитай, можеш ли да...
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Вижте всички специалисти