Коя фаза от месечния цикъл е най-подходяща за спорт?

Месечният цикъл като фактор във възстановяването от тренировки

От едно известно време насам науката силно подозира, че естрогенът може би има предпазваща роля срещу микротравмите, които възникват в резултат от физическите тренировки. Така например, естрогенът би могъл да редуцира мускулната треска, която всички ние познаваме като резултат от интензивна и/или непривична физическа активност.

Едно ново изследване, публикувано в Journal of Strength and Conditioning Research, има за цел да провери до каква степен тази хипотеза може да бъде потвърдена или отхвърлена с помощта на феномена на месечния цикъл.

Както би трябвало да знаете, месечният цикъл се дели на три фази. Първата от тях е т.нар. фоликуларна фаза, която трае средно 10-14 дни. Особено в началото на този период нивата на естроген (както и повечето други репродуктивни хормони, с изключение на FSH, фоликулостимулиращ хормон) са ниски.

Внезапен пик в хормоналната секреция настъпва около времето на овулацията, след която настъпва третата, лутеална фаза. През нея, грубо казано, се случва обратното на случващото се през фоликуларната фаза, а телесната температура обикновено е по-висока.

Ако хипотезата за предпазващата функция на естрогена е вярна, то би трябвало жените да понасят значително по-малко мускулни увреждания и да се възстановяват по-ефикасно през лутеалната фаза. За да проверят дали е така, учените набират жени доброволци и ги разпределят в две групи в зависимост от фазата на цикъла, в която се намират. Следват брутални тренировки, специално разработени с цел да предизвикат мускулна треска, а през следващите 7 дни се правят измервания на различни показатели за възпаление, нарушения в цялостта на мускулните влакна и т.н.

Да, обаче резултатите излизат противоположни на очакваното от екипа на експеримента. Жените, намиращи се в третата фаза от цикъла си, се отличават със значително по-бавно възстановяване от физическото натоварване.

След всичко, казано дотук, какво е възможното обяснение за тези резултати? Учените вярват, че е възможно нивата на естроген по време на възстановяването от тренировка да са по-важни от нивата на естроген по време на самата тренировка. Иначе казано, нищо чудно по време на възстановяване жените от лутеалната група вече да са били с намаляващи нива на естроген, а жените от фоликуларната група да са били с нарастващи такива.

И докато е особено трудно да направим категорични изводи на базата на едно-единствено изследване, чиито резултати никак не са в черно и бяло, засега изглежда по-добра идея да наблегнете на най-интензивните си тренировки по време на фоликуларната фаза от месечния си цикъл.

Източник:
Melissa Markofski, et. al. Influence of menstrual cycle on indices of contraction-induced muscle damage. Journal of Strength and Conditioning Research, DOI: 10.1519/JSC.0000000000000429  

4 1
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



13
Марийка Чеканова 02.04.2014|17:08
За мен това са някакви незначителни неща. А и ако човек загрява читаво, не мисля, че има предпоставки за контузии.
12
Krisi Peneva 02.04.2014|16:11
за мен няма фази има само желание и свободно време.
11
marieta georgievich 01.04.2014|16:53
И най-вече когато има свободно време.,
10
marieta georgievich 01.04.2014|16:49
Интересно, но не всички имат време.
9
Lili Mileva 01.04.2014|16:22
Учените наистина си нямат работа, след като правят такива безпредметни изследвания.
8
Църна Мацка 01.04.2014|14:36
Ако започна да го мисля и това, то със сигурност няма да ми остане много време за спорт.
7
rebelle fleur 31.03.2014|17:18
Това малко като с въпроса кога е най-добре да се тренира, а моят отговор е, когато ти е удобно и имаше желание. Лично аз въобще не робувам на такива глупости.
6
северозападнала мома 31.03.2014|16:48
Тренирам дори и по време на цикъл, освен ако не ми е крайно зле, не съм забелязала разлики, освен че като цяло тренировките и правилното хранене оказват изключително благотворно влияние и ПМС далеч не е съпроводено с толкова болезнени и подути моменти. ;)
5
Вилислава Георгиева 31.03.2014|16:38
определено ми беше много интересно,
4
кученцето пиджи 31.03.2014|16:20
А така, а занемарените жени, ги харесват само занемарените мъже :)
3
bella donna 31.03.2014|13:27
Трябва да се спортува иначе тялото се занемарява
2
Angela Ivanova 31.03.2014|10:05
Много е добре човек да спортува, това се отразява положително както на физическото така и на психическото му състояние , но на мен все не ми остава време за спорт.
1
viki todorova 30.03.2014|19:11
Полезна информация, благодаря!
Блондинка се хвали на приятелката си: -Днес си купих специална поилка за морските ми свинчета. Представяш ли си? Там има едно копче, като го натиснеш и пуска вода в купичката. -Е те, морските...
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
Любовта не е в другия, тя е в нас самите - ние я събуждаме. Но за да я събудим, се нуждаем от...
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Вижте всички специалисти