Нулева мода

Опитът им е дългогодишен, а лейбълът - нов. Те са дизайнерите зад NULLA, а ние си поговорихме с тях за модата и проблемите в нея

NULLA е сборният пункт на идеите на Йелена Кесич и Боян Петрушевски. NULLA е новият моден лейбъл, който представи България по време на седмицата на модата в Скопие преди месец. Заинтригуваха ни с таланта си да материализират своите фантазии, затова решихме да си поговорим с тях и да видим какво имат да ни разкажат.

Кои сте вие и защо се занимавате точно с мода?

ЙK: Двамата сме от Македония. Винаги съм имала влечение към модата и сега знам, че това e правилният избор за мен. Всеки намира собствени пътища да изрази себе си. За мен модата е начин на живеене и отразява света наоколо.

БП: За мен облеклото е средството, с което избрах да реализирам моя креативен потенциал. Пораснах, заобиколен от красиви жени с отношение към изкуството, балета, костюмите и облеклото. Това са сестрите ми и майка ми, която шиеше дрехи. Точно нея тормозех в началото да изработва всевъзможните ми хрумки. После започнах сам. Голямо удоволствие е да материализираш идеята си, да видиш как тя се развива, докато премахваш слабостите ѝ. Обичам да съм вътре в процеса, с мръсни догоре ръце като малко дете, което си играе. Искрено и всеотдайно. Мисля, че винаги ще остана дете, което се опитва да напасне собствения си темперамент в ефимерния свят на модата.

Как решихте да създадете свой собствен моден лейбъл?

ЙК: Всичко тръгна спонтанно - от образованието и дългогодишната ни работа в екип до начина, по който с общи усилия създаваме колекциите си и стигаме до резултати. Съвместната работа е много важно нещо, особено сега, когато ценностните системи са рухнали и живеем в епохата на големите корпорации и глобалните марки, които функционират като огромни машини за рециклиране на тенденции.

А какво означава "NULLA”?

ЙК: Името произлиза от латинското NULLUS, което буквално означава "нито едно". Облеклото, което наричаме нулево, е пресъздадено от най-простите геометрични форми.

БП: Концепцията за "NULLA” съдържа в себе си символичното значение на "връзка между” и новото начало. Създаването на този лейбъл означава точно такъв момент в развитието ни като професионалисти. Много е лично за нас самите и в същото време говори ясно за философията на дрехите, които искаме да създаваме.

Нулева модаNulla

Има ли съвременна мода у нас?
ЙК: Откривам зачатъци на съвременна мода, което ме радва, защото това означава, че стандартът се качва и у нас. Има много млади хора, които се влияят от Запада и по този начин обновяват средата и освобождават задръжките.

БП: Според мен проблемът не е в съвременната мода. Тя много лесно се следи и се разпространява в 21 век. По-скоро проблемът е в липсата на традиция и култура, които да играят ролята на стожер на съвременните процеси. Без такова нещо те стават фалшиви, не са наши.

Какви са пречките пред българските дизайнери?

ЙК: Тук има много добри и качествени дизайнери и много от тях са се издигнали и на световно ниво. Най-големият проблем на дизайнерите в България е, че не могат да работят в екип и да си помагат взаимно, което пречи. Въпроси от сорта на "Защо няма значима седмица на модата в България?", идват точно от липсата на самоинициатива и от общата дезорганизираност.

БП: Липсата на платформа, която да обединява, определено е проблем. Другото нещо е скептичното отношение на повечето хора към нещата, които се правят тук, и автоматичното приемане на всичко, което идва отвън. Хората не си дават сметка колко чужди марки се възползват от възможностите на местно ниво. Любим ми е моментът, когато някой си купи дреха в чужбина, мислейки, че е стигнал далеч, а всъщност се окаже, че е произведена тук. Понякога онова, което търсим, се намира под носа ни, но ние продължаваме да не го виждаме. Нужно е малко да повярваме в себе си. Да си дадем шанс. Да инвестираме тук.

Какво трябва да направят българските дизайнери, за да научат за тях по света?
ЙК: В днешно време е много трудно да се изградиш като добър професионалист и да запазиш нивото. Ако искаш да успееш, трябва да си бърз и продуктивен, да се интересуваш постоянно и да си в течение с промените. Има много сайтове, конкурси и места, където можеш да намериш поле за изява. Ключът е да си добър в това, което правиш и да имаш самочувствие.

БП: Във времето, в което живеем, всичко е леснодостъпно, поне от комуникационна гледна точка. Ако имаш глас, все някой ще те чуе.

От какво се страхува обществото ни?
ЙК: Българинът се страхува от пречупване на стандартния стереотип в облеклото. Има хора, които никога няма да приемат, че потниците и дънките не са единственото, което можеш да имаш в гардероба си. Всичко, което е по-нестандартно, ги стряска. Разбира се, съществуват и такива, които имат по-отворено отношение към света и следователно се обличат по-свободно. Именно тези хора ни интересуват, за тях създаваме дрехи.

Кои тенденции ви вълнуват?

ЙК: Живеем в епохата на абсолютната еклектика. Тенденциите са много, най-различни и всичките приемливи. Почти е невъзможно да сгрешиш, единственото правило е да изглеждаш оригинално, неповторимо. Стремим се да не бъдем роби на модата и тенденциите на сезона. Има много дизайнери, които ни впечатляват, както сред утвърдените имена, така и сред по-младите. Вдъхновението идва отвсякъде.

БП: Мисля, че посоката, в която работим, ще бъде характерна за времената, които ще последват отминаването на целия този хаос в модата днес. Не може безкрайно да се увеличава броят на тенденциите и сезоните. В един момент всичко ще рухне и ще настъпи успокояване. Пазарът диктува тенденциите и за съжаление много от дизайнерите се подчиняват. Има и такива, които вярват на твореца в себе си и отхвърлят това, което се диктува отвън. Те са истински автори на дрехите си и заслужават нашето уважение.

Участвахте в Седмицата на модата в Скопие /22 октомври/. Разкажете за това преживяване, за колекцията "Полет 0" и за характерното във вашите облекла.

ЙК: Да, това беше много хубаво преживяване и опит. Начинът, по който ни посрещнаха, и професионализмът, който ни засвидетелстваха, ни впечатли много. "Полет 0” е колекция от 22 силуета. Вдъхновението ни отчасти е свързано с изкуството на оригами. Материите, на които заложихме, са памук, естествена коприна, шифон с авторски десен, ръчно изработено плисе и ръчно багрена коприна в бяло, черно и нюанси на сивото.

БП: Имахме голям успех, това е анонсната ни колекция, вдъхновена от полета и свободата. Иска ни се хората да се чувстват свободни и смели да носят нашите дрехи, да не се страхуват да покажат себе си и това, което притежават като дух.

Нулева модаNulla

С какви материи и цветове работите?
ЙК: Естествени материи, винаги с намеса на ръчна изработка. Цветовете ги комбинираме в зависимост от настроението на колекцията. Въпреки това, можем да посочим някои основни цветове, които винаги присъстват - черното, бялото и техните нюанси.

БП: Опитваме се да включим авторска намеса в материала. За съжаление, технологичната база за производство на собствени материали изисква други условия. Затова наблягаме предимно на ръчна работа, като багрене, термообработка, и съответна деформация с цел да се изгради нов и трудно повторим резултат. Ръчната работа е много ценна, но сме почитатели и на високите технологии. Голяма заблуда е, че изкуствените материали имат по-ниска стойност от естествените. Вече се произвеждат материи, които показват десет пъти по-добри параметри от естествените и са не по-малко скъпи.

Откъде се раждат идеите ви?

БП: Няма правила за това от какво можеш да се вдъхновиш. Човешкия ум е микрокосмос и нямаме дори бегла представа какво се крие в него. Понякога е нещо, което си видял преди време някъде, което силно те е впечатлило, след това си го забравил и се появява на повърхността след дълго време. Често го осъзнаваш постфактум. Вдъхновението е смес от много неща и влияния. Важно е да имаш твоята гледна точка. Това те прави автор.

Към какви върхове се стремите, създавайки колекциите си?

ЙК: Преди всичко искаме да сме добри в това, което правим. Всяка колекция си има свой дух и чар, и съответното настроение. За нас е важно да продължаваме да се развиваме и да правим това, в което сме най-добри.

БП: Да намерим адекватна среда и публика за нашето творчество, да чуем онова кликване, когато нещата се получават и започваш да работиш спокойно. Да се чувстваме добре в кожата си.

Опишете с три думи хората, които носят "нулеви дрехи"?

ЙК: Изтънчени, съвременни, смели.

БП: Ще добавя и секси. 

Какво да очакваме от вас в бъдеще?

Нова колекция за следващия сезон и
откриване на собствен шоурум.

Дрехите на NULLA можем да намерим на улица ”Иван Асен II” No 54 /ет. 1; ап. 3/, както и на ъгъла на улица "Врабча” и "Париж", където се намира tochka open space. Освен това се подвизават и във Виена - в магазина "THE HOT DOGS".

Виртуално пък можем да ги посетим на www.nulla.eu или на Facebook страницата им.

23 1
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



4
Иван Иванов 24.11.2011|16:12
Нулата е начало,а черно и бяло са класика.Моделите са добри.Благодарност за статията и успех на всички!
3
Димитър Пижев 24.11.2011|14:17
Много ме радва, че в България има хора като Йелена и Боян, които правят стойностни неща и знаят какво искат да постигнат. Голям фен съм на нещата им и с голям интерес следя как се развиват. Поздравления за новата марка NULLA.
2
Емилия Иванова 24.11.2011|14:15
Страхотни! Поздравления!
1
Емилия Иванова 24.11.2011|14:14
Страхотни! Поздравления
Спорят две блондинки: -Това е той. -Не е той. -Той е. -Абе не е той. -Хайде да го питаме. -Добре. -Извинете, това вие ли сте? -Да, аз съм. Двете блондинки едновремено една на друга: -Видя ли, бе!?
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
В един конфликт между сърцето и мозъка, следвайте сърцето си.
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Вижте всички специалисти