Три основателни причини да станете от стола

Не би мирно седяло, да бе чудо видяло

Нали сте чували онзи виц, в който питат Вуте защо копае седнал и той обяснява, че е опитал легнал, ама не му се е получило? Е, много е смешно, но в същото време това е едно доста добро отражение на реалността.

В днешно време човек учи и работи предимно в седнало положение, почива седнал, храни се седнал, транспортира се, седейки, и в крайна сметка дори голяма част от тренировъчната му физическата активност е осъществима в тази поза, поради наличието на всякакви специализирани за целта машини по фитнесите. Обективният поглед на различни изследвания показва, че съвременното общество прекарва в застой между 55% и 70% от деня си, което се изразява в минимум 9-11 часа дневно седене.

Супер или не чак толкова супер. Ако има едно хубаво нещо, което може да се каже за седенето, то е, че е удобно. Човек си почива по-качествено, седейки. За съжаление, по въпроса могат да се кажат не едно, а поне три много лоши неща:

Седенето гори малко калории1
Наистина, единственото нещо, което хаби по-малко калории от него, е неподвижният престой в хоризонтално положение. С едно просто действие като изправянето на крак можете да увеличите енергоразхода си с минимум 20 калории на час, което може да ви се струва малко, но пък се акумулира във времето и е един добър бонус към общата ви физическа активност.

Седенето създава предпоставки за структурни изменения в тялото
Казват, че ако задникът беше пригоден за продължителен контакт с някаква повърхност, неговата кожа щеше да наподобява повече кожата на стъпалото или дланите. Това е интересно и леко комично наблюдение, но е факт, че продължителното седене може да доведе до възникването на различни мускулни дисбаланси и мускулоскелетни разстройства (болки в кръста, в раменете, във врата, главоболие и т.н.).

Много експерти твърдят, че има такова нещо като перфектна седнала стойка (изправен гръб, колене и лакти, сгънати под прави ъгли, прибрана брадичка), но истината е, че перфектната стойка на седене е онази стойка, която непрекъснато се сменя. Колкото по-редовно променяте позата си, толкова повече енергия ще изгорите и толкова по-малко поводи за сковаване ще дадете на тялото си.

Следната картинка представлява добър нагледен пример за многото разнообразни пози на стоеж и седеж, които се практикуват в третия свят и са се използвали по нашите земи преди изобретяването на стола.

Три основателни причини да станете от стола


Седенето убива
Добре, това е супер пресилено, но в научната литература броят на изследванията, които установяват наличието на правопропорционална връзка между продължителността на седене и смъртността, нараства все по-главоломно2,3,4,5.

Почти всички тези изследвания акцентират върху сериозната разлика, която съществува между прекалено многото седене и прекалено малкото физическа активност. С други думи, недейте да разчитате, че с 4 часа тренировки седмично ще можете да компенсирате над 60-те часа, които прекарвате в седнало положение. По-добре станете. Още сега.

Източници:

1. Michael D Jensen et al. Energy expenditure of nonexercise activity. Am J Clin Nutr December 2000 vol. 72 no. 6 1451-1454

2. Chau JY et al. Daily Sitting Time and All-Cause Mortality: A Meta-Analysis. PLoS One. 2013 Nov 13;8(11):e80000. doi: 10.1371/journal.pone.0080000. eCollection 2013.

3. Bjørk Petersen C et al. Total sitting time and risk of myocardial infarction, coronary heart disease and all-cause mortality in a prospective cohort of Danish adults. Int J Behav Nutr Phys Act. 2014 Feb 5;11:13. doi: 10.1186/1479-5868-11-13.

4. van der Ploeg HP et al. Sitting time and all-cause mortality risk in 222 497 Australian adults. Arch Intern Med. 2012 Mar 26;172(6):494-500. doi: 10.1001/archinternmed.2011.2174.

5. Katzmarzyk PT et al. Sitting time and mortality from all causes, cardiovascular disease, and cancer. Med Sci Sports Exerc. 2009 May;41(5):998-1005. doi: 10.1249/MSS.0b013e3181930355.

2 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



20
Никол Георгиева 11.04.2014|13:41
Никак не ми е лесно по цял ден да стоя на стола много се схващам.
19
Ивелина Бобова 24.03.2014|16:54
Никак не е хубаво, а аз стоя по цял ден, цялата се схващам и ме болят краката.
18
Църна Мацка 21.03.2014|15:43
Седенето по няколко часа е пагубно, за това е добре да се вземат мерки и да се раздвижва по-често човек и естествено да тренира.
17
veska petrovska 21.03.2014|15:15
И създава много проблеми с вените и краката.
16
viki todorova 21.03.2014|09:32
Движение и тренировки в свободното време и няма проблем.
15
Ceca V 20.03.2014|17:46
За това трябва да се тренира и да се набляга на упражнения за мускулите на гърба.
14
Kalina Vicheva 20.03.2014|17:25
Седенето си е сериозен проблем днес, който не трябва да се пренебрегва.
13
кученцето пиджи 20.03.2014|16:21
Като ми се схванат краката, сменям позата .
12
Старата Госпожа 20.03.2014|12:03
Те са много повече .
11
didka abadjieva 20.03.2014|09:29
Задължително трябва движение, че аз се чувствам много схваната като стоя по цял ден на едно място.
10
Диана Бойкова 19.03.2014|21:24
Това определено е много полезна статия,често не ставаме от стола с часове.
9
Mary Bloody 19.03.2014|16:31
Много добра и информативна статия. седенето в днешно време наистина убива й е предпоставка за сериозни здравословни проблеми.
8
Diana Nenova 19.03.2014|15:51
За това е повече от задължително човек да тренира и да отделя време за това, тъй като тази поза и седене буквално ни съсипват.
7
Alena Bukva 19.03.2014|14:51
Ако можех не бух седяла изобщо, но работата ми е такава, че се налага да седя на бюро. На този етпа толкова;) Успокояващото е, че след работа правя задължително някакъв фитнес или просто се разхождам повече.
6
Roberta Tododrova 19.03.2014|14:10
Не е хубаво наистина да се стои дълго време на стола, човек трябва да става и да се раздвижва от време на време, да си прави почивки, заседналият начин на живот наистина се отразява негативно на нашето тяло.
5
Milata Mila 19.03.2014|14:02
много е вредно да се стои по цял ден,добре е да се движи човек!
4
positive thinking 19.03.2014|13:47
oАко ще е прилично ей сега се мятам на земята да си търся по-удобна поза!:)
3
криворазбрана цивилизация 19.03.2014|13:28
на стол е трудно да сменяш много позата си няма много разнообразни начини
2
Radina Arabadjieva 19.03.2014|12:57
да, наистина е вредно стоенето, аз имам проблеми с гърба от както стоя в офиса по цял ден.
1
Mary Alice 19.03.2014|10:35
Трябва да се движим. Хората които седят на стол по цял ден често се обездвижват
Пресичам на червено и един полицай ми подвиква:- Госпожо, Вие накъде?- Отивам на гости у Мимето, теб какво те интересува, мъжът ми знае!
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
Не търси добрите качества в един мъж - всеки има такива! Търси лошите и се запитай, можеш ли да...
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Вижте всички специалисти