Витамин Е: Защо, какво и колко?

Витамин с много ползи за организма

Витамин Е: Защо, какво и колко?
inm

"Витамин Е" е общо понятие за група от осем мастноразтворими съединения, които се съдържат в широк спектър от пълнозърнести храни. Тези съединения имат голям брой функции в тялото, а то се нуждае от тях ежедневно.

Притежава антиоксидантни свойства
Подобно на витамини А и С, витамин Е е важен антиоксидант. Основната му роля е да улавя свободните радикали в тялото. Свободните радикали се образуват от замърсения въздух и вода, цигарения дим и консумацията на преработени храни. Те представляват атоми или атомни групи, които са загубили най-малко един електрон и са принудени да да крадат електрони от съседните молекули с надеждата да се стабилизират.

Това причинява хаос в тялото. В действителност, свободните радикали са водеща причина за ускореното стареене, както и за дегенеративни заболявания като рак, артрит, болест на Алцхаймер и катаракта. Тъй като витамин Е може да неутрализира свободните радикали, той може да помогне за предотвратяване на тези сериозни заболявания, като същевременно гарантира, че кожата остава гладка и сияйна. Това е причината витамин E да се добавя към много продукти за грижа за кожата.

Дава тласък на сърдечно-съдовата система
Витамин E играе важна роля в сърдечно-съдовата система на човека. На първо място, той подпомага образуването на червените кръвни клетки, които гарантират, че тъканите получават достатъчно количество кислород.

На второ място, той разрежда кръвта, предпазвайки от образуването на съсиреци. Трето, той пречи на "лошия" LDL холестерол да се окислява, което предотвратява запушване на артериите. Поради тези причини, високите нива на витамин Е в организма се свързват с намаляване на фаталните инфаркти и инсулти. Витамин Е също помага за намаляване на усложненията, свързани с диабет тип 2.

Поддържа функциите на клетките
Подобно на повечето други витамини, особено витамините B, витамин E помага да се поддържа клетъчната функция. Например той се свързва с генната регулация, което означава, че регулира работата и производството на някои ензими, протеини и хормони в тялото.

От колко витамин E се нуждаем?
Според официалните източници, препоръчителния дневен прием на витамин Е за мъже и жени над 14-годишна възраст е 15 милиграма. Смята се, че най-високите безопасни стойности за прием на витамин E при възрастни е 1000 милиграма на ден естествен (т.е. чрез храната) витамин E, или 600 милиграма синтетичен витамин. Надхвърлянето на тази доза може да доведе до прекомерно кървене, причинено от антикоагулантното действие на витамина.

Не бива да се притеснявате от недостиг на витамин E, защото се съдържа в голям брой храни. Особено добри източници на витамин Е са маслото от пшеничен зародиш, слънчогледовото семе, бадемите, лешниците, фъстъците, спанака и броколи.

За още статии на тема "Здраве" станете част от Jenite.bg във Facebook!

9 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



16
Krisi Peneva 25.04.2014|15:27
Много полезна информация.
15
mariyna todorova 24.04.2014|16:29
Дефицитите в организма водят до болести.
14
Suzana Doncheva 24.04.2014|12:44
Полезна информация, но тези витамини не могат да заместят разнообразното хранене.
13
Radina Arabadjieva 23.04.2014|14:57
Хубава статия, все пак наистина е дорбе да си набавяме нужните неща от природата- чрез храната а не с хапчета, независимо колко добри са те,все пак едното е естествен източник,а другото- химия. :) А най-лесният начин да си набавим всичко необходимо е като залагаме на сезонните плодове и зеленчуци, природата работи в наша полза като цяло!:)
12
Svetlozara Halacheva 23.04.2014|14:27
Полезни съвети, набавяйте си витамин Е от краставиците, има го в изобилие вътре,а вече им е сезонът :)
11
Анриета Конова 22.04.2014|16:19
Интересна тема и статия, но мисля, че по-голямата част могат да се набавят чрез храната.
10
Vivi Vasileva 22.04.2014|16:08
Ако човек се храни пълноценно, то няма причини да се притеснява за недостиг, тъй като н храната се съдържат и специалните микроелементи и ензими нужди за усвояването на витамина.
9
Ralica Hristova 22.04.2014|15:45
полезна статия!
8
Margaritka Ilieva 22.04.2014|15:29
наистина е много полезен,особено за красотата на кожата :)
7
rozalij gencheva 22.04.2014|10:12
Статията е интересна и ще е от полза.
6
мили ванили 17.04.2014|19:30
И аз това съм чувала.
5
нова надежда 17.04.2014|19:28
Ето защо имам проблем със зъбите.
4
мили ванили 17.04.2014|19:25
МНого полезна статия.
3
Mukka Dess 17.04.2014|16:56
Съдържа се в растителното и животинското масло, зеленчуци, мляко, яйца, черен дроб, месо, а така също в зародиш на житни растения. Знам, че е много полезен за зъбите.
2
malkata qnichka 17.04.2014|15:58
Много хубава и полезна информация,
1
kiki amerikaneca 17.04.2014|15:53
Със сигурност е много полезен .
Спорят две блондинки: -Това е той. -Не е той. -Той е. -Абе не е той. -Хайде да го питаме. -Добре. -Извинете, това вие ли сте? -Да, аз съм. Двете блондинки едновремено една на друга: -Видя ли, бе!?
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
Всяка любов е приказка, но с различен край. И не е вярно, че ако има край не е любов. Любов е!...
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Вижте всички специалисти