13 неочаквани неща, които вредят на мозъка ни

Вижте кои са те

13 неочаквани неща, които вредят на мозъка ни
pixabay

Точно както другите органи на нашето тяло, нашият мозък може да страда от различни фактори, дори тези, които не са твърде очевидни.

Ето кои са ежедневните навици, които могат да причинят значителна вреда на мозъка ви.

1. Липса на комуникация

Проучване, проведено в университета в Мичиган, показва, че дори 10 минути комуникация на ден увеличава умствените способности. Не е необходимо да излизате и да говорите с първия човек, който видите - говоренето с приятел или роднина по телефона също стимулира мозъка.

2. Прекалено много захар

Според изследването, голямо количество захар оказва неблагоприятно въздействие върху невротрофичния фактор на мозъка или върху BDNF, който е отговорен за производството на неврони. По-специално, BDNF е много важно за формирането на дългосрочна памет и учене. 

3. Липса на мозъчни упражнения

Според учените пикът на мозъчната производителност се достига на 16-25 години, след което бавно намалява. Въпреки това, обширни изследвания показват, че редовните мозъчни упражнения (четене, решаване на пъзели) могат значително да подобрят ефективността му дори при хора, които имат първите признаци на сенилна деменция.

4. Пропускането на закуската

Проучванията показват, че децата, които ядат закуска редовно се представят много по-добре в училище, особено в науката. Пропускането на закуска води до намаляване на нивата на кръвната захар, което от своя страна оказва негативно влияние върху функционирането на мозъка.

5. Вредната храна

Твърде много вредна храна в диетата и постоянното преяждане оказват негативно влияние върху връзките между мозъчните клетки и в резултат на това обучението и формирането на краткосрочна и дългосрочна памет. В допълнение, яденето на твърде много вредна храна може да предизвика депресия.

6. Сладолед

Всяка студена храна, включително сладолед, може да предизвика внезапно главоболие. Смята се, че студената храна ограничава кръвоносните съдове. Тялото, опитвайки се да предотврати хипотермия, изпраща топла кръв към мозъка, което на свой ред разширява кръвоносните съдове. Това е разликата, според учените, която причинява главоболие.

7. Мобилни телефони

Проучване върху плъхове разкрива връзка между рака на мозъка и използването на мобилни телефони. Не трябва обаче да изхвърляте смартфона си. Вместо това, лекарите ви съветват да използвате говорител или слушалка за говорене и да не поставяте телефона близо до възглавницата, докато спите.

8. Завиването на главата по време на сън

Когато спим, покривайки главата си с одеяло, намаляваме количеството кислород, който навлиза в тялото ни, защото в този случай трябва да дишаме вече "рециклиран" въздух, наситен с въглероден диоксид. Това създава липса на кислород за нашия мозък.

9. Дехидратация

Както знаете, човешкият мозък е 70-80% вода. Освен това водата е отговорна за доставката на необходимите вещества в мозъка. Мозъкът работи най-ефективно, когато не липсва H2O.

10. Алкохол

Според изследователите консумацията на алкохол унищожава връзките между мозъчните клетки. Въпреки това, има добри новини: за тези, които спират да пият алкохол, мозъкът в крайна сметка се връща към нормалното.

11. Пушене

Както показват изследванията, пушенето води не само до рак, но и до намаляване на дебелината на мозъчната кора. Такива увреждания могат значително да повлияят на умствените способности, защото тази част от мозъка е, между другото, отговорна за мисленето.

12. Липса на спортуване

Мозъкът се нуждае от редовно спортуване. В едно проучване беше установено, че физическите упражнения имат благоприятен ефект върху синтеза на BDNF и следователно върху дългосрочната памет.

13. Стриктна диета

Оказва се, че по време на строга диета не само тялото губи тегло. Изследванията показват, че тежкото ограничаване на храненето кара мозъка действително да се храни. Просто се храните правилно.



Станете част от Jenite.bg във Facebook!

0 0
Харесва ли ви тази статия?
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Блондинка попълва формуляр. Ще кандидатства за американска виза. В крайна сметка не я одобрили, защото в последната графа на формуляра, там където пишело "не попълвай”, тя написала...
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
За какво ни е властта и силата, ако не можем да защитим близките си? Джордж Р. Р. Мартин
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Вярвате ли в прераждането?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Задайте въпрос
Вижте всички специалисти