6 стъпки за прекъсване на лош навик

6 стъпки за прекъсване на лош навик
Pexels

Всеки лош навик може да бъде прекъснат, твърдят психолози. И звучи много обещаващо и вдъхновяващо, но може би се питате как да започнете тази първоначална промяна. Или още по-добре, как да не се отказвате, когато се опитвате да придобиете по-здравословен навик?

Ние ще ви предложим 6 стъпки, които ще ви помогнат да промените всеки лош навик:

1. Бъдете честни със себе си

Колкото по-честни сте към себе си относно лошия си навик, толкова по-вероятно е да го промените, казват психолозите. Близки до вас хора, които наистина ги е грижа за вас, могат да ви послужат като огледало и да ви дадат обратна връзка дали имате проблем или не. Ако някой постоянно казва, че правите нещо, което не е полезно или не е хубаво, може би това е знак, че имате лош навик.

Ако вече сте разбрали, че навикът ви е лош, това е голямо постижение. Направили сте първата стъпка. Психологическата "стена" е счупена и можете да преминете към втората стъпка.

2. Съберете информация и я запишете

Психолозите предлагат да анализирате навика си сами. Като добър вариант можете да започнете дневник. Например може да имате навика да пукате пръстите си или да си гризете ноктите си. Започнете да правите бележки, когато го правите, като идентифицирате неща като чувствата, които ви създава, когато сте започнали да го правите, както и плюсовете и минусите. По този начин можете да осъзнаете още повече лошия си навик.
Събирайте тези данни за поне една седмица. В крайна сметка може да разберете какво предизвиква лошия ви навик. 

3. Манипулирайте стария си лош навик

Например, може би сте осъзнали, че имате лошия навик да закъснявате. Анализирали сте, че ви харесва вниманието, когато сте последният, който влиза на среща или може би се наслаждавате на вълнението. Просто казано, този лош навик може да ви даде малко адреналин и да ви кара да се чувствате добре. 

Сега се опитайте да получите същото удовлетворение от нещо здравословно. Например може да бъде под формата на физически упражнения. Просто намерете нещо хубаво, което може да внесе същите емоции във вашия живот вместо стария, лош навик. 

4. Бъдете реалисти и не бързайте

Има голяма вероятност от години да живеете със стария си навик. По-добре е да не изисквате твърде много от себе си, като да се променяте напълно само за седмица. Не се стресирайте, а се насладете на процеса. Поставете си разумна цел.

Ако често закъснявате с 30 минути, първо си поставете цел да закъснеете с 10 минути. След това бавно го правете все по-малко и по-малко всяка седмица.

5. Използвайте приложение

Има някои полезни приложения, които могат да ви помогнат да записвате резултатите си. Такива приложения ще ви помогнат да измервате успеха си, за да можете да се наслаждавате и да го виждате в реални числа, почти като доказателство, че се справяте добре.

6. Потърсете допълнителна подкрепа

Обърнете се към членовете на вашето семейство, приятели или дори към специални клубове за допълнителна подкрепа. Например, винаги е по-лесно да отслабнете с приятел. По този начин можете да се подкрепяте и следите взаимно. Например помолете майка си или колегата ви да ви събуждат сутрин, ако винаги закъснявате за работа.

Станете част от Jenite.bg във Facebook!

Последвайте Jenite.bg в Instagram!

0 0
Харесва ли ви тази статия?
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Преди Коледа две блондинки отишли в гората. Ще търсят елха за празника. Търсили, търсили. Обикаляли, обикаляли. Накрая грохнали от умора. Едната блондинка казала: -Виж какво, муцка. Омръзна ми да...
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
Всяка любов е приказка, но с различен край. И не е вярно, че ако има край не е любов. Любов е!...
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Вижте всички специалисти