Опасността от fast fashion индустрията за нашето лично здраве и вредите върху природата

Опасността от fast fashion индустрията за нашето лично здраве и вредите върху природата

Пазаруването на дрехи едно време беше събитие - нещо, което се случваше няколко пъти в годината, когато сезоните се сменяха или когато надраснехме това, което имаме. Но преди около 20 години нещо се промени. Дрехите станаха по-евтини, циклите на тенденциите се ускориха, а пазаруването се превърна в хоби. Всички дружно влязоха в бързата мода и световните вериги, които сега доминират по нашите главни улици и онлайн пазаруването. Но какво е бързата мода? Защо бързата мода е толкова лоша? И как точно се отразява на хората, планетата и животните?

Защо fast fashion индустрията е опасна?

На първо място, по отношение на здравето, тя има изключително неблагоприятен ефект върху кожата. Кожата е най-големият орган в човешкото тяло. При допир с изкуствени химически обработени материи токсините преминават в тялото и предизвикват алергични реакции, дерматити, обриви, кожни заболявания, дори и по-сериозни проблеми като безплодие.

При обработката на текстилните продукти предназначени за fast fashion индустрията се използват много химикали, изкуствени торове, пестициди,  както и големи количества вода, която в следствие на третирането е замърсена.  Самият памук, от който се произвеждат продуктите на fast fashion индустрията, е генномодифициран (ГМО), за да се гарантира висока реколта. От тези дрехи се отделят микрофибри, които не се разграждат и съответно замърсяват околната среда, както и токсини, които навлизат в организма през кожата. Освен това хората, които са ангажирани в тази индустрия, не са добре заплатени. Негативите са много. 

Вие сте експерт по корпоративно облекло, разкажете ни малко за тази специалност.

Корпоративното облекло е сред най-важните елементи при изграждането на  корпоративен имидж. Задължителен елемент при дрехите, които получава един служител от компанията, е те да са приятни за окото и удобни за носене, издръжливи на многократно пране и да не вредят на здравето и околната среда. Грижата за служителите и устойчивите зелени политики придават добавена стойност на компанията. Това определено е от голямо значение при налагането на корпоративен бранд. Когато служителите носят с удоволствие корпоративното облекло, това, от една страна, повишава тяхната мотивация, а от друга – спомага за налагането и популяризирането на бранда. Обратно: ако отказват да носят неудобните и некачествени дрехи, те несъзнателно саботират популяризирането на марката и вредят на корпоративния имидж. По този начин компанията не постига заложените цели за лоялност, публичност и рентабилност. Рекламното облекло, от своя страна, често е предназначено за корпоративни подаръци. Хората, които получават този подарък, в зависимост от неговото  качество, ще оценят дали компанията го е направила, за да "отбие номера" или следва своя фирмена политика за ангажираност и устойчивост. Колкото по-дълго се носи един продукт, толкова по-дълго ще се вижда логото на компанията и ще го асоциират с нейния устойчив имидж. Изборът на корпоративно и рекламно облекло трябва да се планира в дългосрочен план.

Работите основно с екологични материали - защо взехте това решение?

От 1999-та година насам съм фокусиран върху опазването на околната среда, разделното събиране на отпадъци, последователната грижа за опазване на  планетата и за това, което оставяме след нас на нашите деца. Не е редно да сме само консуматори, трябва да мислим устойчиво и в перспектива. Кръговата икономика вече е приоритет и в ЕС. Органичните продукти пазят околната среда в няколко аспекта: почвата, водите, въздуха и не на последно място здравето на хората и  животите. Един от нашите партньори, например, е възстановил хабитата на тигрите в район, където са били на изчезване. Това внимание към природатата и завръщането към естествените материали е много важно, защото, имаме една планета, а за съжаление, сме направили боклуци като за три. Трябва да се постараем да вдъхнем втори живот на продуктите като ги  рециклираме. Продуктите на fast fashion индустрията не се разграждат в природата по естествен начин, заради химическата облаботка на материалите, и рядко могат да бъдат рециклирани.

Замисляме ли се според Вас все по-често за това какви вреди нанася на околната среда?

В текстилната индустрия, използването на пестициди, за да се осигури висок добив на ГМО памук, е една от основните причини за замърсяване на почвата. Микрофибрите, които се отделят от тези ГМО продукти, също са много голям замърсител на моретата, океаните, водите и почвата. Големите количества вода, необходими за изработването на текстил от генномодифициран памук, лишават населението на Земята от този ценен ресурс. За сравнение: за изработката на тениска от ГМО е необходимо 10 пъти по-голямо количество вода, отколкото за тениска от органичен памук.  Освен това, заради пестицидите и други химически вещества, водата е негодна за конумация. Замърсяването на околната среда влияе негативно върху здравето на хората и животинските видове.

Модата или по-скоро fast fashion индустрията е един от най-големите замърсители. Какви стъпки според Вас трябва да се предприемат, за да се повлияе тази тенденция?

Трябва да променим начина си на мислене, да избираме чисти продукти, които да използваме по-дълго време и да можем да ги рециклираме. По този начин значително ще намалим въглеродния отпечатък, замърсяването на почвите и водите, употребата на допълнителни химически вещества и торове. Текстилните продуктите, които опазват околната среда, със сигурност могат да бъдат и модерни. Органичните продукти следват модните тенденции и се предлагат в много различни разцветки. Важно е да се отбележи, че истински чистите органични продукти са сертифицирани по различни международни стандарти като GOTS, OTS и пр.), които са гаранция за произход и качество. Текстилните продукти с етикети "веган" или "еко" не са с доказан произход и често са маркетингова заблуда.

Много се радвам, че новите поколения все повече се интересуват от опазването на природата и здравето.

Едва 0,5% от памука, който се използва в световен мащаб, е органичен и без токсини. Има ли как да се работи за повишаване на този процент?

Ако приемем, че пазарният дял на памучните продукти е 36%, едва 0,5% от тях са крайни продукти от органичен памук. За да се повиши процентът им трябва хората да променят мисленето си, да обуздаят консуматорските си инстинкти и да изберат устойчиви продукти от естествен произход. Чрез намаляване и ограничаване на производството на генномодифициран памук, почвата постепенно ще се прочисти от химическите торове и пестицидите  и   производството отново ще стане екологично. Това, разбира се, би бил дълъг и труден процес, който ще доведе до повишаване на цените, защото качеството ще е за сметка на количеството.

Колко пластмаса съдържат дрехите? Тези материали са евтини за производство - полиестерът, например, струва наполовина по-малко на килограм от памука - и следователно позволяват на марките да поддържат ниски цени, макар и с висока екологична цена. Но как да противодействаме?

Ниската цена не е само заради ГМО и петролните продукти, които са вградени. Цената се дължи и на ниското заплащане на хората, които са ангажирани в производството. Използва се и детски труд. Трудно е да се каже колко процента пластмаса има. Знам, че микрофибрите са около 5% в световен мащаб. Противодействието е да се намали потреблението и да не се купуват такива дрехи. Освен вредите върху околната среда и здравето, те са и нерентабилни. На снимка и в магазина изглеждат перфектно, но след първите пранета променят формата си, а след още няколко вече на стават за носене. Освен това, химическите материали, с които са третирани, често предизвикват кожни алергии, екземи и дерматити. В крайна сметка, евтиното излиза скъпо. Решението е да не се  купуват такива дрехи - евтини и с недоказан произход. Много важни са информационните кампании.

За да предлагат дрехи на ултра ниски цени, марките за бърза мода имат нужда разходите им да са ниски. Един от основните начини за това е да се намалят заплатите на работниците в шивашката промишленост във веригата за доставки. Това също е проблем, за който не се говори много, но е от съществено значение. Има ли начин за регулация?

Да, липсата на достойно заплащане, експлоатацията на детски труд и употребата на ГМО за гарантиране на висока доходност са основни проблеми в световен мащаб. Едно от възможните решения на проблема е сертифицирането. То значително подпомага регулациите и гарантира прозрачност на целия процес от посева до щанда. Оrganic Tee Star е международно  сертифицирана по GOTS (Глобален стандарт за органичен текстил), който е един от най-известните стандарти за текстил в света. Фирмата предлага тениски, суитшърти, текстилни аксесоари, корпоративно и рекламно облекло от 100% органичен памук, както и  тяхното брандиране с биоразградими бои. За момента Оrganic Tee Star няма аналог в България.

0 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay