XS Software е българска компания, специализираща в разработването и разпространението на браузър базирани онлайн игри, която през последните години се развива със скоростта на светлината. В момента, пазарите, на които оперира, са над 70. Водени от вярата, че зад скорострелното развитие на компания на първо място стоят служителите, решихме да си поговорим с хората, които отговарят за техния подбор, развитие и стратегията за усъвършенстване на организационна култура на човешкия капитал.
Това са три дами - Зорница Паскалева - мениджър "Привличане на таланти"; Преслава Димитрова - мениджър "Развитие на таланти"; и Светлана Вълева - директор "Човешки потенциал и организационна култура".
Те ни се представиха в светлината на добрия, лошия и невидимия HR специалист, за да ни разкажат пред какви препятствия са изправени ежедневно и в какво се крие тайната на успеха им. Запознайте се с всяка една от тях.
Добрият HR: Винаги съм искала да работя с хора. Вече повече от пет години подкрепям служителите в тяхното индивидуално развитие и самоусъвършенстване, помагам им да усещат, че използват потенциала си и са полезни за организацията и околните. Едно от нещата, които харесвам в работата си, e воденето на обучения. Обичам да провокирам участниците да генерират идеи и с помощта на групата да открият как по-ефективно да се справят с проектите и да постигнат целите си.
Повечето от служителите в нашата организация са млади хора на 20-25 години, представители на така нареченото "поколение Y". За тях балансът работа-личен живот е от първостепенно значение, затова при нас не съществува рязка граница между колеги и приятели, между работа и хоби. Работим и се забавляваме заедно.
В работата често ми се налага да организирам събирания с партньори на компанията, да мотивирам колегите си да участват в почистването на града и да подкрепят изгряващи рок групи, или да спортуваме заедно, например. Знам, че правейки това, допринасям всяка сутрин те да идват с усмивка на работа.
Лошият HR: Да си специалист "Човешки ресурси" означава не само да работиш с хора, но и да си готов да бъдеш критикуван, да си непопулярен, защото решенията на компанията за подобряване ефективността невинаги имат положителен знак за отделния служител.
Съществуват моменти, в които се налага да се откаже работа на дълго "ухажвани" специалисти или да се освободят настоящи служители. Специалистът "Човешки ресурси" е човекът, който трябва да комуникира подобни решения с хората в организацията и да подкрепи преките ръководители в процеса на взимане на решение. Ролята му е да бъде модератор между мениджмънта и служителите и да действа спрямо интересите на организацията. Когато даден служител не е мотивиран и отдаден на резултатите и неговата продуктивност и ефективност не могат да се подобрят, последният изход е да се разделим с него. Важно е в такива моменти да се отнасяме към хората с уважение и разбиране и да им помогнем, за да си намерят нова позиция.
Работата с хора е двустранна. От една страна е опознаването на различни личности, на тяхната вътрешна мотивация. От друга страна обаче нерядко се сблъскваш с проблемите на служителите и трябва да съумееш да се дистанцираш достатъчно, за да бъдеш ефективен като професионалист в областта на човешките ресурси.
Невидимият HR: "Мога ли да помогна?" Това е въпросът, който най-често задавам. Ние не сме специалисти "Човешки ресурси", ние сме вътрешни консултанти, търсещи баланса между индивидуалното развитие на служителя и организационното развитие на компанията. От нашето постоянство и професионализъм зависи как във времето ще се видоизменя и оформя съществуващото организационно поведение и култура.
Често виждам стъписването в очите на хората, когато излагайки проблема си разберат, че вече сме запознати с него и имаме няколко предложения за възможен изход. "Добро ченге"-"лошо ченге" не са ролите, които ни задава работата в полза на служителя или компанията. Опитът ми с моделите на човешко поведение ме е научил да се ориентирам в информацията, да намирам тенденции и очаквани сценарии на развитие на конкретни ситуации. Предвидимостта прави хората подозрителни. Често ги кара подсъзнателно да се страхуват от възможността да развият зависимост към експертната подкрепа на отдел "Човешки ресурси".
Но не това е нашата цел като професионалисти - не искаме да се "месим" навсякъде. Опитваме се да помагаме на хората постепенно да започнат да се справят сами с проблемите си, като ги извеждаме от детайлите и им показваме ситуацията от друг ъгъл. Когато те започнат да се справят сами и ние станем излишни – тогава сме си свършили работата добре. Странно е, но да станеш излишен е индикаторът за добре свършена работа на специалиста "Човешки ресурси".
10 | 1 |