Хитрите трикове, използвани за заблуда на потребителите

Рекламите на различни продукти представят откровено неверни данни

Хитрите трикове, използвани за заблуда на потребителите

Почти невероятно е да не сте гледали една от онези реклами (били те на паста за зъби или друг продукт, свързан със здравето), в които се казва, че болшинството от специалистите в съответната област препоръчват рекламирания продукт.

Бидейки хора, които се влияят от авторитета, няма как да не се впечатлим от едно подобно твърдение и то да не повлияе върху последващите ни решения за покупка. Именно това е и целта на рекламите - да ни подвеждат да действаме в изгода на рекламодателя, без да сме били непременно излъгани.

Когато чуем нещо от сорта на "9 от 10 зъболекари препоръчват", ние си представяме как едва ли не 90% от всички зъболекари в света или поне в България наистина биха предпочели точно този продукт пред всички останали конкурентни продукти.

Да, обаче това е невъзможно на първо място от алгебрична гледна точка. Има поне 3 марки паста за зъби на пазара, които се препоръчват от повечето зъболекари. А както и да го въртим и да го сучем, повече от 100% може да има само във футбола, където играчите всеки път дават по 110%, че и повече проценти от себе си.

На второ място идва една друга математическа дисциплина, а именно - статистиката. Всяка уважаваща себе си компания периодично организира фокус-групи и проучвания, за да се ориентира преди разработването и пускането на пазара на нови продукти, а и за да има достатъчно материал за произвеждането на реклами като дискутираните понастоящем.

В едно проучване компаниите не могат да включат абсолютно цялото население на света или поне на България, затова се правят извадки. Извадките могат да бъдат представителни и достатъчно обемни, но могат да бъдат и абсолютно всичко, което рекламодателят реши.

Докато подготвях настоящата статия, попаднах на една картинка от реклама на известна марка паста за зъби, която много добре илюстрира това. "9 от 10 зъболекари, опитали продукта, биха го препоръчали".

По-долу можете да видите, че това твърдение е базирано на независимо проучване, проведено през месец април 2011 година. n=77 не е нещо, което повечето хора биха отчели като важна информация, но всъщност означава, че във въпросното проучване са взели участие точно 77 зъболекари.

Хитрите трикове, използвани за заблуда на потребителите

В САЩ има 85 000 зъболекари. В България не се знае точно колко зъболекари има, но, ако мога да се доверя на едно интервю със заместник-председателя на Български зъболекарски съюз, на всеки 1 000 души население имаме по един зъболекар. Тоест, разполагаме с около 7 300 зъболекари.

77 е 0,009% от 85 000 и 0,01% от 7 300. Нависимо дали говорим за световното население, или поне за българското, тези хора по никакъв начин не представляват 90% от своето съсловие.

Всеки производител на паста за зъби и хранителни добавки може да намери 77 специалисти и да убеди 69 от тях да кажат, че биха препоръчали неговия продукт. Това обаче не означава, че биха го препоръчали пред всички останали конкурентни продукти на пазара и още по-малко означава, че те говорят от името на болшинството представители на професията си. Да знаете. 

Още задълбочени и изчерпателни статии на тема "Здраве" може да откриете във Fitwell.bg!

1 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



37
Не е посочен 30.01.2014|17:31
Винаги в името на добрата реклама и продажбите.
36
Не е посочен 20.01.2014|17:06
И аз не съм чувала сладко и захар да са полезни.
35
Не е посочен 20.01.2014|17:00
Е на всички ни е ясно, за да може да си ги купуват.
34
Не е посочен 17.01.2014|18:05
за полезният шоколад не съм чувала.
33
Не е посочен 17.01.2014|17:54
така силата им е много голяма.
32
Не е посочен 15.01.2014|17:28
Всичко е с цел да се привлече наивния потребител да си купи определена стока и то с цената на всичко.
31
Не е посочен 15.01.2014|17:02
Ами глупостите от сорта на маргарин с мюсли или пък полезен шоколад с много захар...
30
Не е посочен 15.01.2014|16:41
докато има балъци, ще има и тарикати;)
29
Не е посочен 15.01.2014|16:29
рекламите са само начин, по който производителите ни манипулират и ни карат да си купим определен техен продукт.
28
Не е посочен 15.01.2014|12:54
Никой не се учудва,че рекламите лъжат,това ни е повече от ясно,обикновено не си купувам рекламирани продукти.
27
Не е посочен 15.01.2014|09:29
Ако един продукт е вървежен, според мен няма нужда и от реклама.
26
Не е посочен 15.01.2014|08:23
рекламата оказва най-голямо въздействие.
25
Не е посочен 14.01.2014|20:46
Така е тя е най-големият манипулатор.
24
Не е посочен 14.01.2014|18:27
Трикове да искаш , както се казва .
23
Не е посочен 14.01.2014|17:56
Има доста такива трикове .
22
Не е посочен 14.01.2014|17:19
Най-добре е човек да се посъветва с личния си стоматолог по тези въпроси, а да не разчита на реклами. Аз използвам медицински пасти за зъби.
21
Не е посочен 14.01.2014|16:15
Всичко се прави с цел да ни накарат да си купим въпросния продукт и то с цената на манипулацията.
20
Не е посочен 14.01.2014|16:08
Всички го знаем.
19
Не е посочен 14.01.2014|16:07
Заблуждават ни да се купуват продуктите, а те да печелят от това без значение какво е качеството.
18
Не е посочен 14.01.2014|15:27
така е, лъжат ни постоянно, за да купуваме техните продукти с недоказано качество, от личен опит знам, че продукт, който се рекламира не е по-хубав от такъв какъвто не се.
17
Не е посочен 14.01.2014|14:57
Аз от такива супер препоръчвани пасти с много флуор накрая ми се образуваше непрекъснато зъбен камък въпреки старателната грижа.
16
Не е посочен 14.01.2014|14:44
Зъболекарят спасява положението в крайна сметка .
15
Не е посочен 14.01.2014|14:31
Е то пък трябва да сме крайно наивни ,че да вярваме толкова много ;)
14
Не е посочен 14.01.2014|10:08
Ами лъжат ни, това е самата истина.
13
Не е посочен 13.01.2014|18:18
Така е, но и ние често пъти искаме да го пробваме, макар след това да се убедим сами, че не си е струвало.
12
Не е посочен 13.01.2014|17:31
Измислят начини, по които да ни заблуждават, за да си продават боклуците, това е истината.
11
Не е посочен 13.01.2014|17:07
Това си чиста проба Пъблик Рилейшън, като всичко това го е измислил Едуърд Бернайс - създателят на П.Р.
10
Не е посочен 13.01.2014|16:45
Аз го знам това .
9
Не е посочен 13.01.2014|16:27
Въобще не вярвам на това какво препоръчват зъболекарите в рекламите, а това какво моя личен такъв ми препоръчва, тъй като той е запознат с особеностите на моите зъби и пр.
8
Не е посочен 13.01.2014|16:08
на рекламите не може да им се има вяра те толкова хиперболизират че чак наглеят
7
Не е посочен 13.01.2014|15:57
Така като гледам за сега никой няма да го направи.
6
Не е посочен 13.01.2014|15:53
Нормално, но никой нищо не прави.
5
Не е посочен 13.01.2014|15:32
само ни лъжат
4
Не е посочен 13.01.2014|15:23
Въпроса е КОЙ трябва да постави границите и защо не го прави? Това е една индустрия, която се повече от монополна!
3
Не е посочен 13.01.2014|15:14
Ясно е, че се спекулира от години с рекламирането на продуктите и всякакви морални и принципни граници се минават. Лошото е, че никой не търси отговорност за това нито един рекламодател.
2
Не е посочен 13.01.2014|15:03
Много добра статия! Наистина заблудите са много и дори да ги осъзнаваме, пак им се поддаваме и купуваме, ако прудките ни харесват
1
Не е посочен 13.01.2014|10:57
Рекламата е майка на търговията, не се учудвам, че нещата стоят така.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay