От две-три години насам ставаме свидетели на един много интересен завой в моден контекст: безкомпромисното завръщане на винтиджа. Знаете, че едно от най-характерните за модата неща е спираловидния кръговрат, по който тя се движи и от който зависят тенденциите в нея. Това явление се характеризира най-вече със завръщането към една или друга историческа епоха.
В последно време определено сме съвременници на най-големия ренесанс на Златната епоха на Холивуд и на всичко типично за периода от началото до средата на миналия век. И докато през 2011 година всички се бяха потопили в бляскавата епоха на гламъра и го съживиха точно такъв, какъвто е бил през 40-те и 50-те години на изминалия век, то сега модата превърта времето дори още по-назад и се спира на романтичните, неповторими, декадентски времена на джаза – течение, чиято масовост стига своя апогей през 20-те.
Но кой решава коя културна епоха ще е модерна днес? Отговорът е прост – киното. Едно от най-типичните качества на масовата култура е способността ѝ да вплита у себе си различните си подразделения и да ги съчетава по един уникален начин. Именно това е и причината в определен етап от време изключително масови да стават различни видове музика, кино, мода и изкуство, като те винаги приливат едни в други и се допълват.
Сега на мода са двайсетте и причината до голяма степен се крие в няколко филма. Техните създатели решиха да изровят изпод тоновете прах, натрупани през десетилетията, всичко онова, с което се е характеризирала епохата на нямото кино и да го го съживят, давайки му една съвременна трактовка. "W.E.” на Мадона, "Полунощ в Париж" на Уди Алън, "Великият Гетсби" на Баз Лурман – всички те до голяма степен са виновни за тоталното господство на двайсетарската и трийсетарската мода на подуима, респективно на улицата.
Най-голямото доказателство, както и една от основните причини за ренесанса на джаз епохата, е филмът "Артистът". Френската продукция, правена напълно в стилистиката на класическото нямо кино оказа огромно влияние на колекциите за пролет 2012 на модни къщи като Marc Jacobs, Ralph Lauren, Etro и Alberta Ferretti, които на модния подиум ни показаха класическите източени и свободни силуети, гарнирани с типичните за Ар деко елементи – ресни, бляскави бижута, кокетни шапчици с пера, токи, копчета, ръкавици и ръкавели, разкошни кожи.
Директор на костюмите на "Артистът" е Марк Бриджес, който вкара типичния джаз-вид в масова употреба, особено след блестящото представяне на лентата на тазгодишните "Оскари".
Джаз видът на "Артистът":
Вдъхновението: За да се подготви за "Артистът", Бриджес гледа класическите кино-икони Клара Боу във филма "It” от 1927 и Джоан Кроуфорд в "Our Dancing Daughters" от 1928 г. Костюмният директор и режисьорът Мишел Хазанавичус също потърсили вдъхновение в лентата "Show People” от 1928 г, който е "парченце от живота на MGM по онова време."
Шапката: Черната сатенена шапчица на Беренис Бежо е изработена от компанията Western Costume Co. "Шапка с формата от този специфичен период можеше да се намери изключително трудно. Към първоначалната изработка си позволих да добавя малко блестящи цирконии", обяснява Бриджес.
Гривната: Бриджес взима под наем пищната кристална гривна на Бежо, като обяснява че тя "хваща и отразява светлината по един уникален начин, като създава впечатление, че е изключително скъпа."
Роклята: Бриджес пресъздава двайсетарската рокля на Бежо по подобие на една, която намира във винтидж магазин в долината Сан Фернандо. Разкроена, двупластова, изработена от шифон и коприна, с нежни бродерии и характерна форма, тя точно пресъздава типичния за епохата женски силует.
20-те и влиянието на филм ноар:
Холивуд далеч не е единственият обект на влияние върху софистицирания, декадентски имидж от началото на века. Както знаете, по онова време се ражда и течението, което киното кръщава "филм ноар", което най-буквално се превежда като "черен филм". Ако сте забелязали, огромна част от новите фотосесии са гласени именно в този маниер: тъмни, драматични, изпълнени с фетиши...
Към всичко това добавяме и емблематичното каре с мокри, вълнообразни къдрици и право при Коко Шанел!
8 | 0 |