Когато си на 10, обожаваш да играеш на принцеси с приятелките ти. Обличаш роклите на мама и вкарваш малките си крачета в големите ѝ обувки на висок ток. Дори тогава изглежда още по-висок, защото е по-голям от ръчичката ти. Когато си на 10 играеш тази игра с удоволствие, но след това се завръщаш към своята реалност, прегръщаш родителите си и гледате филми заедно. След време имагинерната слава, която придават лъскавите дрехи, ти омръзва и започваш да търсиш нови и различни игри, в които показваш своите качества. Винаги са нужни качества, различни от лъскавия външен вид. И сякаш още от малки го знаем.
Днес съществува и един доста по-тъжен от този сценарий. В него децата също са на 10 и носят красиви, лъскави рокли. И те обуват обувки на висок ток, но разликата е там, че техният номер съответства на размера на крачетата им. Те също си слагат малко розов руж и червено червило, мислейки си, че изглеждат като едни истински принцеси. Но както казах, този сценарий е доста различен. В него тези деца получават съответната сума, за да играят на тази игра. С парите обаче, вървят и други бонуси. Бляскава слава, непрестанен, дори задушаващ интерес от страна на медиите и обществото, редица задължения и отговорности. Короната е тежка, а тежестта ѝ със сигурност непосилна за едно малко момиче, попаднало в света на модата.
Някъде между красивите модели, новите тенденции и модните критици, се раждат и нови разбирания, различни от обществените. В своето начало модата търсеше естествени красавици с нормални килограми. След тях се появиха анорексично слабите момичета по модните канали, които се борят с изяждането на по една ябълка бекстейдж и изглеждат бледи и отпаднали. Наскоро и дамите с размер плюс започнаха да се разхождат по подиумите. Дотук окей. Но модата търси по-големи сензации. Стряскащи и неприемливи. Тя издирва нови герои с различни черти или качества, а медиите копнеят да ги поставят на пиедестал и да създадат техния образ пред обществото.
Сигурно помните случая с френската марка Jours Après Lune и рекламната ѝ кампания с неприемливи снимки на 10-годишната Thylane Lena-Rose Blondeau, за която ви бяхме разказали. След като момичето застана пред обектива, името ѝ породи скандали и възмущение сред обществото. Тогава се замислих какво, за Бога, си мислят родителите на тази девойка. С цел да защити дъщеря си от укорителните коментари на разяреното общество, майката на Thylane изтри нейния профил във Facebook и блога ѝ в Tumblr. Тя остави съобщение, гласящо че дъщеря ѝ не е наясно с целия шум около себе си и с факта, че името ѝ се е превърнало в нарицателно за скандалната модата. Крехкото малко създание си няма и на идея, че е световноизвестна, а външният ѝ вид печели завидни печалби на модната къща. За нея това са просто приказни тоалети, а тя е една истинска малка принцеса. Всичко е игра.
И докато тя все още играе, други тинейджъри също оставят своя отпечатък в историята на скандалната мода. Когато е на 13, актрисата Дакота Фанинг позира за кампанията на Marc Jacobs, а днес нейната сестра Ел Фанинг следва примера на кака си. Тя е новото лице на есенната кампания на Jacobs, и също е на 13. Фаталната възраст, в която момичетата се държат и изглеждат фатално, или поне модата ги съветва така.
Maddison Gabriel започва своята кариера като модел на 12. Тя се движи и позира като истинска знаменитост, смятат критиците. Тя мисли, че "Възрастта не е от значение, когато можеш да си свършиш работата. Аз мога да се побера в дрехи за жени, значи мога да ги представям и да бъда модел." Тя може и да умее да се разхожда уверено с 10-сантиметрови обувки, но дали е способна да устои на коварния лъскав живот, пълен с наркотици, секс и алкохол.
Модната индустрия е звяр, който поглъща чистото детство и искрените невинни очи. Тя толерира сексуалността, а онези, които придърпва към себе си, превъзпитава в бляскави и неотразими. Или поне така изглежда в техните очи.
533 | 293 |