Често изпращаме или получаваме от любимите си хора забавни, мили или гротескни движещи се картинки. На компютърен език ги наричаме "гифове" (.gif). Виждали сте ги, но едва ли знаете откъде е дошла идеята за тях.
Ще ви разкажем една история. Преди 40 години, когато фотографът Ричард Балзер вижда за първи път магически фенер. Той представлява ранен проектор на снимки, изобретен през 1600 г. Балзер веднага се влюбва в движещите се илюстрации.
В интереса си да научи повече за ранната анимация, той започва да колекционира подобни джаджи. Търси магически фенери в супермаркетите из Лондон и Париж и скоро разширява колекцията си. Днес има хиляди илюстрации и машини в дома си в Бостън. Притежава всички оптични играчки, които са повлияли на първата машина за "гифове".
Балзер прекава последните пет години в създаването на виртуален музей за неговите колекции. Публикува детайлните рисунки, диаграми и фотографии на анимацията от XIX век, натрупани от него през годините.
Наскоро започва да превръща странните картинки в гифове и да ги публикува в Tumblr. Така позволява на хората от XXI век да видят как е изглеждала ранната анимация преди разцвета на киното и модерната фотография.
Но изкарването им наяве онлайн се оказва предизвикателство. Балзер търси помощта на аниматора Брайън Дъфи, който превръща колекцията в гифове. Публикувани са в Tumblr преди две години. Благодарение на съвместната работа на тези отдадени мъже, сега можем да видим онлайн чудните произведения на изкуството. Дъфи все още публикува по една нова анимация всяка седмица.
За достигането до съвременните гифове голям принос има белгийският физик Жозеф Плато. През 1832 той изобретява фенакистископ, докато изучава как окото възприема илюзиите. Изобретението се състои от кръгъл диск, на който са нарисувани серия неподвижни образи. Този, който гледа, трябва да застане зад диска, да го завърти и да наблюдава отражението в огледалото.
Експериментът на Плато, роден от чисто научно любопитство, скоро се превръща в популярно забавление. Плато сам илюстрира голяма част от дисковете, както и много играчки за деца и възрастни. Повечето изображения са доста психеделични.
"Не знам дали е употребявал ЛСД по това време”- казва шеговито Балзер - "Но има нещо много психеделично в изображенията."
Гледането през фенакистископ било индивидуално преживяване, докато година по-късно не бил изобретен и зоетропа. При това изобретение илюстрациите са разположени върху цилиндричен барабан.
Художниците рисуват различните фази на анимацията си върху дълга лента, която след това се разполага около вътрешността на цилиндъра. Когато барабанът се завърти, хората могат да наблюдават как картинките оживяват.
Балзер решава да дигитализира колекцията си, защото иска да я сподели с по-широка публика, да покаже на хората магията на фенакистоскопа. Неговата цел е да ни накара да се влюбим, както самият той се е влюбил. Според Балзер има много добри постижения в анимацията отпреди 150 години. И затова, ако ги притежаваш, трябва да ги споделиш.
А ако тази статия ви е харесала, харесайте и страницата на Jenite във Facebook!
10 | 0 |