Как да разберете, че детето ви е пристрастено към телефона си

Как да разберете, че детето ви е пристрастено към телефона си
Pexels

Получих мобилен телефон, когато бях в седми клас. Приятелите ми вече имаха от няколко години. Преди да се сдобия с него, често се чувствах отритната от колектива. Чувствах се безпомощна. Когато взех в ръце телефона, изведнъж имах свободата да общувам повече и мисленето ми се промени завинаги.

Дебатите относно използването на телефони от тийнейджъри са неспирни. Мнозина вярват, че без техника младите ще са летаргични и няма да станат функциониращи членове на обществото. Но този разговор не е нов – през 60-те години обществото обвинява телевизията, през 70-те и 80-те – рок музиката. Разбирам плюсовете и минусите на използването на телефон. Задържам вниманието си към неща за по-кратко време, често започнах да се изолирам и да не търся контакт лице в лице, а вместо това изчезвам в устройството си с часове. Но телефоните ни дават достъп до различни форми на информация. Те правят връзката със семейството ни безпроблемна, дават ни чувство за независимост.

Изследвания сочат, че телефоните са променили почти всичко в човешкия живот – от начина, по който седим, говорим и мислим до начина, по който общуваме по между си и предаваме и консумираме информацията.

Как технологията ни променя? Средно един младеж прекарва около 7 часа и 22 минути на телефона си на ден, а децата от 8 до 12 години прекарват около 4,5 часа на ден. За мнозина телефоните се превърнаха в емоционална патерица. Проучвания сочат, че социалните мрежи са лоши за тийнейджърите, повишавайки тревожността и ниското самочувствие при тези, които редовно ги използват. Други пък казват, че няма как технологията да се премахне здравословно, тъй като е вкоренена дълбоко в културата на поколението Z.

Как се усеща пристрастеността? За поколението Z, тези родени след 1995 г., телефоните са особено важни. Първият iPod излиза през 2001 г., а първият iPhone през 2007 г. Те не познават живота преди мобилните телефони – никога не са ползвали стационарни телефони и не им се е налагало да пишат номера в тефтерче. Възможността за 24-часов достъп до тази технология ги кара да развият зависимост.

Огромен брой родители заявяват, че отнемат телефона на децата си като наказание, но това често има негативен ефект върху тях.

Как родителите да помогнат за ограничаването на тази зависимост? Родителите трябва да започнат да наблюдават използването на телефона на децата си от момента, в който детето им получи достъп до такъв. Всъщност когато децата молят за първия си телефон, родителите имат огромно влияние върху това какви ще бъдат правилата, когато го получат. Родителите трябва да започнат с много ограничения, някои от които с времето да отпаднат.

Въпреки че и тийнейджърите, и възрастните разчитат на технологията дори повече от обикновено през тези безпрецедентни времена, прекарани вкъщи заради пандемията от коронавирус.

Притеснително е ако забележите, че детето не е в състояние да регулира емоциите си или способността си да заспи през нощта, без достъп до телефон. Важно е родителите да подчертаят пред децата си факта, че те не трябва да се нуждаят от някаква външна сила, било то наркотик, друг човек или телефон, за да се почувстват спокойни и емоционално сигурни. 

Станете част от Jenite.bg във Facebook!

Последвайте Jenite.bg в Instagram!

1 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Преди Коледа две блондинки отишли в гората. Ще търсят елха за празника. Търсили, търсили. Обикаляли, обикаляли. Накрая грохнали от умора. Едната блондинка казала: -Виж какво, муцка. Омръзна ми да...
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
Любовта не е в другия, тя е в нас самите - ние я събуждаме. Но за да я събудим, се нуждаем от...
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Вижте всички специалисти