Малцина са хората, които могат с ръка на сърцето да нарекат последните си минути от работния ден ефективни. Някои дори не си правят труда да броят бавно изтичащите минути, а се изнизват по-рано от офисното поле.
Други стоят до края, но този героизъм е за пред шефските очи и плодовете му рядко са ефективни. В повечето случаи се изтупваме за предстоящите си вечерни срещи, или претупваме задълженията, които сме отлагали цял ден. Или за пореден път проверяваме: пощата, Facebook, любимия сайт. В точно установен ред.
Последните 5 минути, както и първият един час след приключване на всекидневните професионални задачи, често се превръщат и във времето, когато обсъждаме с близки или колеги подробностите около работния процес напоследък. Заедно с клюките. Според много хора това е съвсем неподходящ начин за прекарване на почивните мигове. Що се отнася до последните 5 минути обаче, професионалните консултанти са на мнение, че ежедневната равносметка е изключително добър начин за подобряване на ефективността.
Това заключение произтича от притеснително масовата неспособност за адекватна оценка на собственото поведение. Или от добре развитата способност да не се учим от грешките си, преди да е станало късно. Специалистите казват, че всичко това може да се промени, ако си създадем рутина, която да включва задължително време за размисъл. Върху следните въпроси:
- Как мина работният ден? Каква част от поставените задачи успях да свърша навреме? Защо не смогнах да направя всичко, което си бях набелязал? Ако съм го направил – какво ми е помогнало да се мобилизирам толкова добре?
- Какво научих днес – за собствената си личност и за работата с другите хора? Кои са силните ми страни в комуникацията с клиентите и екипа? Коя част от подхода си трябва да се опитам да променя в близките дни? В каква насока? А това, което вече съм променил, дава ли положителни резултати?
- С кого съм взаимодействал в последно време и отговорил ли съм подобаващо на комуникацията с този човек? Ако съм пропуснал да се извиня, да благодаря, да дам обратна връзка – трябва да го направя!
Специалистите не очакват от вас да работите на пълна пара в последните 5 минути от работния ден. Разбира се, че сте уморени. И вместо да вършите през пръсти нещата, за които не ви е останало време, по-добре седнете спокойно и помислете. Как да преорганизирате ежедневната си дейност така, че в бъдеще да не ви се налага да се притеснявате и изнервяте в последните изморени моменти. Ако си създадете подходяща рутина, времето за размисъл ще даде положителни резултати и постепенно ще се превърне в приятно време на релаксация. Преди момента, в който ще си тръгнете от офиса тичешком, за да смогнете с останалите домашни и лични задачи.
4 | 0 |