Френската журналистка Лоранс Бенаим издава нечуваната досега истинска история на един от най-големите дизайнери на 21 век - Ив Сен Лоран.
Картонени кукли, украсени с ивици стари чаршафи - това са първите модели на Ив Сен Лоран, върху които той изпробва фантазията си на стилист.
И макар едва на 13-годишна възраст смело да заявява: "Един ден името ми ще е изписано с огнени букви на "Шан-з-Елизе", никой не е предполагал шеметния му успех до момента, в който на 18-годишна възраст впечатлява Кристиан Диор със скиците си и става негов асистент.
Биографичната книга на Бенаим "Ив Сен Лоран" проследява пътя на дизайнера към световната слава, колебанията му за различни творчески и житейски проблеми, както и утвърждаването му като един от най-големите стилисти на всички времена. Малко преди да почине през 2008 г., той признава.
"Познах страха и ужасната самота. Неискрените приятели, каквито са успокоителните и наркотиците. Затворът за депресията и този на клиниките за душевноболни. От всичко това излязох заслепен, но отрезвен."
Лоранс Бенаим проследява именно трудностите и успехите, които изпъстрят живота на Ив Сен Лоран, и обогатява книгата си с много неизвестни до днес подробности. Тя акцентира на факта, че прецизността е основната причина за големия успех на стилиста.
"През тези дълги години съм влагал в работата си строгост и взискателност. Без компромиси. Винаги над всичко съм поставял уважението над професията..." Именно това превръща неговата мода в изкуство, сложило отпечатък върху цялата история на двадесети век, защото влиянието й е не само върху модния подиум, но и в киното, театъра, музиката и философията. Ив Сен Лоран е верен на възгледа, че човек трябва да търси естетика във всеки детайл от живота си, и именно това носи популярност на името му в свят, в който войните и политическите конфликти никога не свършват.
Пиер Карден е бил пионерът на прет-а-портето във Франция. Но той само е експериментирал. Всъщност именно Ив Сен Лоран, лансирайки прет-а-порте, което лично създава, произвежда и разпространява, е причина за истинското му признание.
"С него всичко се промени" - гордо казва Пиер Берже. Към тази дейност, считана дотогава само за икономическа необходимост, Сен Лоран прибавя удоволствието да облича епохата си, като я учудва. "Прет-а-портето - казва той - не е най-лошата възможност за модата. То е бъдещето. Знаем, че обличаме по-млади и по-възприемчиви жени. С тях можем да бъдем и по-дръзки".
Левият бряг допълва това удобство с чара на сензацията: пуловерът става суичър, коланът- бижу, смокингът - "лудостта на Париж", роклята - "една малка Сен Лоран", достатъчно семпла, за да се носи всеки ден, и твърде особена, след като и вдовец може да я забележи.
"Роклята не е архитектура, а дом: тя не е ушита, за да бъде съзерцавана, а за да бъде обитавана" , казва Лоран, от което личи абсолютното и пълно себеотдаване на мисията да превърне модата във изкуство.
На 7 януари 2002, в деня, когато отбелязва 40 години от създаването на модната си къща, Ив Сен Лоран се сбогува с висшата мода. А на 1 юни 2008 големият дизайнер, последният от класиците на модния дизайн, умира от рак на мозъка.
Авторката на биографичната книга Лоранс Бенаим е журналистка, която дълги години е работила във вестник "Монд", понастоящем ръководи списанието за независима мода "Стилет" и е автор е на няколко биографични книги.
"Ив Сен Лоран" е на пазара у нас от миналата седмица, благодарение на издателство "Колибри".
5 | 0 |