Добре дошли в IKEA!

Шведската марка прави своя дългоочакван дебют у нас

Добре дошли в IKEA!

Моят дом е моята крепост, казват англичаните. А за да създадем и обзаведем своята крепост се нуждаем от чужда помощ, свежи идеи и подходящи мебели, които често търсим в специализираните места. Едно такова ще отвори своите врати съвсем скоро. Ако все още (но едва ли) има някой недочул или недоразбрал, става въпрос за шведския мебелен гигант IKEA, чиято цел е да "промени начина, по който мислим за домашното обзавеждане".

Ингвар Кампрад е бащата на мебелния великан. Когато останалите деца играят с влакчета и камиончета, той започва да се запознава отблизо със силата на парите. Едва на 5 години малкият Ингвар купува на едро кибрити от Стокхолм и ги продава в родния си град. После "бизнесът" се разраства - към кибритите добавя картички, химикалки и семена за разсад. Изобщо каквото върви на селския пазар. На 17 години младият швед получава от баща си символична сума по случай дипломирането си, която се превръща в първата инвестиция в бизнеса на момчето, а именно - IKEA.

Името на фирмата е съкращение от първите букви от имената на собственика, заедно с първите букви на семейната ферма Елмтарид и родният му град Агунарид.

Нововъведението, с което
IKEA печели своята световна слава, е компактното пакетиране. Идеята за което, като всички гениални неща, се ражда по съвсем обикновен начин. При превозването на мебели, работник решава да демонтира краката на една от масите, за да не се счупят. Ингвар се вдъхновява от видяното, а новият дизайн на мебелите набляга на хитрите и удобни решения.

Днес шведският бранд разполага с над 300 магазина в 37 страни и богат асортимент от около 10 000 изделия. Както знаем, на 20 септември първият магазин на
IKEA ще отвори врати и у нас. Освен шведски кюфтенца със сметанов сос и сладко от боровинки обаче, магазинът ще донесе на българския пазар осезаеми промени. Би трябвало да очакваме истински мебелен апокалипсис. Тък като конкуренцията ще нарасне, останалите производители няма да останат безучастни. Онези от тях, които искат да останат на пазара, ще трябва да потърсят нови и разнообразни идеи за обзавеждане, за да привлекат интереса към себе си. Но и свежите, новаторски предложения не са гаранция за спечелената клиентска любов. 

Друг важен фактор са цените, ниските. Знаем, че българският джоб не е сред най-пълните, което по презумпция поражда позитивни очаквания за ниски цени. Предложенията на IKEA обаче, уви, не изглеждат никак изкушаващо, погледнати от финансова гледна точка. От фирмата пуснаха първия си онлайн каталог за българския пазар преди броени дни, и като всичко ново, той се радва на голям интерес.

Това, което видяхме е, че б
ългарската IKEA, противно на българските очаквания, ще заложи не на цената, а на името. Изглежда компанията е повярвала прекалено много в известната обществена любов към предложенията на бранда. Не малко сънародници пропътуваха доста километри преди, за да посетят гръцкия магазин на IKEA и да обзаведат дома си според "икейските" хрумвания. За щастие днес ще пътуваме по-малко, но въпросът пред нас е, дали изобщо да се насочим натам като купувачи. Или просто ще наблюдаваме.

В официалната
Facebook страница на IKEA стотици потребители споделиха своето недоволство от цените. Очакванията за евтино, но качествено обзавеждане, изиграха лоша шега на българина. Наблюдавайки фен пейджа забелязваме, че негативните мнения преобладават за сметка на позитивните. Разочаровани граждани дори са се заели със задачата да сравняват цените в каталозите на останалите страни. Колко струва класическата масичка Lack в Гърция? Ами в Италия, а във Франция? Според някои: "При тези цени наистина излиза по-евтино с доставката от Франция, например." или "Пълен майтап е всичко световно дублирано в България.". За пълните майтапи не знаем, но едно е сигурно, посетителите ще са повече от купувачите.

Понятието "лукс" тук се разбира грешно. Спортни марки, създадени за спортуване(!), се обличат с нагласата, че са класни и модерни. Големи модни брандове продават по-скъпо в родните търговски центрове, докато в чужбина се смятат за дрехи масов клас. Разминават се качество, цени и разбирания. И докато има клиенти, които да плащат, ще има и цени, които да плашат.

73 4
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.



1
Не е посочен 07.09.2011|17:07
IKEA предлагат богат асортимент от стоки и материали за дома. Дори цените им не са високи, а това най-много привлича българина. София ми е малко далеч, но когато имам път натам със сигурност ще се отбия, за да украся дома си с нещо ново. :)
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay