Ролята на жените в рекламата

Жените в рекламата

Ролята на жените в рекламата

Въпросът за образа на жените в рекламата стана сравнително популярен точно преди десет години, когато или жените се "събудиха", или рекламата прекали. Първата станала доста известна акция, свидетелство за този процес, бе през 2001 г., когато бизнес дама съди пивоварната "Загорка" АД заради полова дискриминация.

Рекламата "Какво му трябва на човек" бе спряна от излъчване в ефира. Сега, 10 години по-късно в същия този ефир, а и в международен мащаб, се разпространяват много по-притеснителни за някои хора реклами. Жените обаче се възмущават от тях само, когато си пият кафето или бирата заедно. На практика никоя от тях не се е заела с дългия и труден процес да съди една или друга компания за полова дискриминация.

Може доста да се поспори по въпроса каква е ролята на жените в рекламата, но е сигурно, че еднозначен отговор няма да има. Темата е деликатна, за някои изнервяща, а за трети съвсем непотребна.

Но не може да се отрече, че е интересна и актуална. Вижте само колко от рекламните послания са напълно абсурдни, но когато към тях се сложи "пикантната подправка" - образа на красива... неотразимо красива жена, те веднага стават лесно смилаеми и понятни за публиката. Та дори и любими.

Например рекламата на мастика, която пробива с посланието "Сезонът на дините", рекламата на парфюм с посланието "Облечи това" или рекламата на препарат за пране, в която се казва: "Жени, всичко ли трябва да е ново?", а отговорът е: "Не, но трябва да изглежда като ново". И изведнъж, както участниците са в театъра, на ескалатора в мола или на плажа, вадят по една туба с перилния препарат. Ако продължим на търсим, със сигурност ще намерим още абсурдни рекламни послания и недомислени реклами, но не това е целта. Тя е да си изясним донякъде каква е ролята на жената в тези реклами. Всъщност тя е всичко друго, но не и да бъде жена.

Защото в рекламата жената е мишена, средство или просто обект. Тя или е идеализирана, или е сведена само до едно женско качество – например грижовността на майките и съпругите, или е опредметена по доста категоричен начин т.е. представена е само като някаква част от женското тяло – например устни – в реклама за червило, очи - в реклама за спирала, гърди – в много различни реклами и т.н. и т.н.

Другият тревожен факт е, че в рекламното пространство съществува много отчетливо разделение на рекламите и рекламните послания. Забелязвали ли сте, че всички реклами, в които става дума за удоволствия, като шофиране на луксозен автомобил, пиене на бира, забавление с приятели, хубави часовници и други аксесоари, са насочени към мъжката публика. Когато обаче става дума за миене, чистене, готвене, пазаруване и др., жените са целевата група на рекламните послания.

Няма да се разпростирам повече по този така обширен въпрос. Поне засега. Вероятно казаното до тук не е толкова притеснително. Притеснително е обаче, когато в реклама видиш как един мъж обяснява на едно дете, че майка му е жена, а не миялна машина. Бях останала с впечатлението, че Господ вече се е погрижил да направи разликите очевидни.

5 1
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay