Като човек, работещ в медийните среди, мога открито да заявя, че хората се интересуват от скандали. Колкото по-неприемлива и противоречива е темата, толкова по-доволен е жадният за сензации читател или зрител. Нещо в ценностната система дава накъсо.
Спазвайки формулата за медиен успех, през 2009 година американската телевизия TLC реализира своя риалити проект, наречен Toddlers&Tiaras. Чрез него невинното детско излъчване се превръща в ефективен доходоносен бизнес, както за родителите, така и за медията. Предаването представя детски конкурси за красота, в които всяка седмица малки момичета се борят за титлата на "най-красивата”, а каналът - за зрителския интерес. Изглежда формулата бива успешна, защото носи на TLC близо милион и половина зрители на излъчване.
Обезпокояващ факт е, че се е говорило сравнително малко в американските медии, дали Toddlers&Tiaras прекрачват границата на допустимото. А те го правят, и то очебийно. Нека първо ви разкажа за същността на конкурса. В официалния сайт на предаването разказват, че търсят красотата, индивидуалността и оригиналността в костюмите на всеки участник. Малки момичета с лещи на очите, бляскав грим на лицето, присадени коси и тела, опръскани с бронзант, излизат на подиума и се борят за гласа на журито, представяйки точно това, което се търси. Освен по време на звездния ѝ миг, камерата ни показва трепетната подготовка на всяка участничка и помощта, която получава тя от своята грижовна майка.
В случая децата са марионетки, а родителите ги управляват. Малките създания са емоционално "чупливи” като куклите на конци. Те не познават емоциите, които изпитват, докато се подготвят за битката за короната. Не знаят защо очите им се пълнят със сълзи, когато не успеят да спечелят бляскавия предмет. В никакъв случай не се досещат и какво им носи той, и защо изобщо се борят за него. Едва ли родителите им са съумели да им обяснят, че всъщност наградата е парична, а те са просто средство, за спечелване на зелените хартийки.
В епизодите, които съм изгледала, никога не са липсвали и напрягащи моменти, които да нажежат още повече обстановката. Кралицата на драмата - 4-годишната Макензи, която всъщност е и неколкократна кралица на красотата, неведнъж е опищявала екрана, заради прищявките си. Освен с мощен плач, момичето се запомня и с нагло поведение. "Влудяваш ме, ужасна си!”, крещи тя на своята слуга - майка си. Всъщност Макензи не е единственото глезено отроче, на което изглежда никой не му е повишавал тон. 90% от участничките се държат като нея, понякога дори и по-арогантно.
Фрапантен е и друг случай около предаването, когато в скоро излъчен епизод, майка накара двете си дъщери да се борят една срещу друга, макар тяхното явно нежелание. Според Кийтра Барнс "малките ще се налучат да бъдат по-силни”, когато гледат на себе си като врагове. 7-годишната Кайли и 5-годишната Карли обаче не са много съгласни. Но какво разбират те?
Пред DailyMail майката разказва, че когато е започнала да записва децата си в конкурси за красота, те са били на по 2 годинки. "Не знам дали им харесваше, когато бяха бебета, но днес мисля, че обичат да се състезават.”, споделя безскрупулната дама. Момичетата са заставали едно срещу друго повече от 70 пъти, защото попадат в една възрастова категория във всеки конкурс.
"Казвам им, че състезаването една срещу друга ще покаже коя е по-добрата. Това често поражда скандали между тях, понякога се стига и до дърпане на косите. Почти винаги Карли побеждава в конкурсите, което натъжава Кайли страшно много. Но аз не спирам да ѝ повтарям, че следващия път тя ще спечели.”, завършва майката. Колко обнадеждаващо, с тъга си мисля аз.
За финал ще сумирам ползите, които носи на момичетата формат като този. С участието си те реално и нагледно виждат как могат да печелят без да използват мозъчните си функции. С много блясък, фалшива усмивка, за която майките непрестанно напомнят, и съвършена външност, короната е тяхна. Много ценен урок, особено когато си на 5.
87 | 163 |