Когато трябва да купувате нещо, особено нещо специално за себе си или за подарък, не ви ли се е искало да влезнете в магазин, в който няма почти никакъв избор. Едно две неща, ей така поставени, а ако може и едното да има надпис с нашето име, още по-добре.
И това не се отнася само за покупки. Почти за всяко решение е така. Повечето жени си сменят цвета на косата 10 пъти годишно, само защото пазарът им предлага все по нови и нови - бои, формули, разцветки и нюанси.
При мъжете и колите също е така, само че при тях е по-трудно, защото по никакъв начин една боя не струва колкото една кола.
Истината е, че сме много разглезени откъм избор, лениви сме. А още по-лошото е, че това започва да засяга и личния ни живот. Да си намериш "подходящ" партньор в днешно време е по-невъзможно от това да купиш кола на цената на боя за коса.
Колкото повече са възможностите за избор, толкова по-трудно е да намериш подходящия за теб човек. Такива са и изненадващите заключения на британски учени.
Краткотрайните срещи между неженени, които търсят сродна душа, са на мода. Подобни срещи са станали обект на изследването на британските учени. Кандидатите за кратко време - само няколко минути, срещат поредица потенциални партньори.
На пръв поглед изглежда, че колкото по-голям е броят на потенциалните партньори, толкова по-богат ще е "уловът". Това обаче е в сила само когато потенциалните кандидати си приличат. Ако различията между тях са големи, критериите стават прекалено сложни за анализиране и настъпва объркване.
Големият избор може в края на краищата да накара неженения да се откаже от възможността да открие сродна душа, заяви психоложката Алисън Лентън от университета на Единбург в Шотландия. Изследването обхванало 1868 жени и 1870 мъже по време на 84 краткотрайни срещи. Участниците имали различни професии, образователен ценз, ръст, телесно тегло, религиозни убеждения. След триминутни срещи между неженени организаторите подбрали онези, които проявили взаимен интерес един към друг. Когато участниците донякъде си приличали, това "генерирало" средно 123 предложения за по-късни срещи. Броят им спада до 88 при наличие на големи различия, свързани с възрастта, ръста, образователния ценз и професията, отбелязаха шотландските изследователи.
Анализирането на разнообразието изисква внимание и запаметяване, а възможностите ни в тези области са ограничени, поясни Лентън.
0 | 0 |