Разказвали сме ви за стереотипите, които създава куклата Барби у малките момиченца, за показната ѝ сексуалност, за нездравия външен вид, който промотира с пластмасовата си фигурка, за синдрома на Принцесата. Нищо обаче не е черно и бяло.
Барби извървява дълъг път от появата си през 1959 година до днес и допуска доста грешки, като заявява, например, че уроците по математика са трудни (говореща версия на куклата), но след това става астронавт, лекар, архитект, водеща на новините. Историите за Пепеляшка и Спящата красавица пък учат децата да бъдат трудолюбиви и добри.
Сега се надяваме Барби да придобие по-социален характер с последната кампания, която се води в онлайн пространството. Идеята е една от най-популярните детски играчки да се произвежда без коса и да изглежда като милионите хора по света, оплешивели заради борбата си с тежки диагнози като рак, вродена алопеция (загуба на коса), трихотиломания (скубане на косата) и други заболявания.
Зад инициативата "красивата и плешива Барби" (beautiful and bald Barbie) стоят приятелките Джейн Бингам и Ребека Сипин, за които всеки ден е битка с болестта.
Бингам има лимфома и губи косата си след химиотерапия, а 12-годишната дъщеря на Сипин страда от левкемия. Двете дами, подкрепени от над 100 хиляди души в официалната страница на кампанията във Facebook, искат една от най-популярните детски играчки да помогне на болните по-лесно да се справят с образа в огледалото, а околните да ги приемат такива, каквито са – болни и борещи се, плешиви, но красиви. Без съжаление, страх и подигравки.
Кампанията за красивата и плешива Барби стига и до производителя на куклите Mattel. От компанията обаче отхвърлят предложението - постъпка, която не им прави чест. Да не говорим за изказванията на недоброжелатели, които съветват инициаторите куклата просто да бъде обръсната.
Възрастните и децата без коса ще продължават да се затварят вкъщи, но най-вече в себе си, ще се крият под шапки и завързани кърпи на главата, ще обръсват своята лична Барби. Къде отива социалният отзвук в обществото, къде отива по-лесната адаптацията на болните в случая? Никъде.
Инициативата за преобразяването на Барби идва веднага след друга в Джорджия, Колумбия. Афро-американки преобразяват прическата на черните кукли, преобладаващата част от които излизат от завода с прави коси. И те в домашни условия къдрят косите на пластмасовите играчки, за да се приемат децата им такива, каквито са, каквито Бог ги е създал.
"Всяко момиче иска кукла Барби. Аз исках кукла Барби, когато бях малко момиченце" обяснява Кандис МакБрайд, която е част от движението. "Изключително трудно е да откриете дори кукла с кафяви очи. Повечето са със сини и зелени" продължава още тя разказа си пред Guardian.
За дългогодишната си история Барби е сменила около 1 милиард тоалета, работила е 108 работи, имала е повече от 50 домашни любимци, от близо 50 националности е, но явно според производителите Mattel все още не може да бъде без коса или с афро прическа.
Само за сведение – най-продаваната кукла на всички времена е тази през 1992 година с коси, дълги до земята. Красивото привлича, Барби е изваяна, светът в приказките е прекрасен. Извън него обаче има и хора, за които всеки ден е борба със смъртта и с живота, с предразсъдъците и стереотипите. Нека не им отнемаме правото на глас и себеизразяване.
91 | 10 |