Сурогатното майчинство е форма на безбожие и богохулство, а методът ин витро е "човешка намеса против Божията воля". С това становище излезе Българската православна църква във връзка с предстоящото обсъждане на второ четене на измененията в Семейния кодекс, уреждащи заместващото майчинство.
В навечерието на новата година Светият Синод призова държавата да помогне на семействата с репродуктивни проблеми, но не със законодателни промени, а като ги насочи към деца лишени от родителски грижи.
Според Църквата методите за асистирана репродукция са в явно противоречие с православното разбиране за произхода на живота. Бездетните семейства, вместо да се задоволят с това, което имат, се унижават взаимно като експериментират с различни методи. Репродуктивните проблеми се дължат на упадъка на духовността и нравствеността на модерния човек, а децата, родени по този начин, са богопротивни.
Без да навлизам в теологични, философски и юридически спорове, нямаше как да не изразя гражданската си позиция и чисто женските си усещания.
Нищо богопротивно не видях в д-р Явор Владимиров и д-р Десислава Тачева при посещението си в най-новата ин витро болница СБАЛАГРМ "София". Усмихнатите личица на бебетата, заченати с тяхна помощ, които ме гледаха от снимките по стените, съвсем не изглеждаха богопротивни. Напротив – това са създания, които с появата си на белия свят носят единствено и само радост на родителите си. На миряните. Те са едно малко чудо, за което майките и татковците им неистово са се молели. Палели са свещи и са поднасяли дарове на Светата майка Богородица. Кое е против Бога в случая?
Господ е решил да накаже грешниците и да им отнеме правото да бъдат родители, това смятат висшите български духовници. Обявяват се против медицината, против прогреса в името на нравствените ценности. Нека тогава да се обявят срещу антибиотиците, срещу животоспасяващите хирургични процедури, срещу байпаса и трансплантациите. Нали Бог е решил да накаже някого с тежка болест, нека да понесе съдбата си! И да умре. Или по-добре никога да не се е раждал.
Българската църква има против науката, а няма против технологиите в скъпите автомобили, в които някои духовници се возят. Варненският митрополит Кирил може да се появява с луксозен Линкълн на голям християнски празник като Никулден, но децата, заченати в епруветки, или израснали в чужда утроба, са противни на православната вяра. Явно противни на Бог са и децата, на които се отказва да бъде направено свето кръщение, защото родителите им нямат сумата от 80 лева, за да си платят за "услугата". Разследване на предаването "Хрътките", което тече по bTV Action, показа как в три от четири столични православни храма на вярваща, но социално слаба майка, се отказва ритуала. Един от четирима свещеници се проявява като истински духовен водач и е готов да поеме кръщенето, дори на свои разноски.
Да обобщя: според Българската православна църква автомобили на свещениците за по 35 000 евро са приемливи, ритуали като венчавка, кръщене и опело се превръщат в "услуги", за които се плаща, а алтернативните методи за сдобиване с наследник, са неприемливи.
Не е ли подобно изказване просто поредният опит на Българската православна църква да демонстрира някаква "активност" и да отмести фокуса на общественото внимание от разсекретяването на досиетата на висши духовници към изключително болезнен и съкровен проблем, какъвто е сдобиването с дете.
Ин витро оплождането и сурогатството са неприемливи и в противоречие с православното разбиране за произхода на живота, смятат висшите духовници. Ние, недуховниците и неспециалистите, ги наричаме "алтернативни методи за забременяване". Не се ли е случило и самото зачатие на Исус Христос по необичаен начин и не дава ли сам Господ душата и тялото на всяко създание, както пише в светите книги? Не пише ли в Стария завет, че ако жената не може да забременее, мъжът може да си има наложница?
"Тези методи заедно с участващите в тях съпрузи, донори, заместващи майки и лекари нямат каквото и да било основание да претендират, че изчерпателно познават самите начала на живота и че извършваните лабораторни манипулации еднозначно са най-доброто и полезното за бъдещето на цялостната детска личност и за съдбата на семейството, пожелало да придобие дете чрез "ин витро оплождане", "ин виво оплождане" или заместващо майчинство" се казва в официалното становище на Светия синод на Българската православна църква.
700 ин витро бебета са се родили на територията на България през 2011 г. До миналата в световен мащаб децата ин витро са 4 милиона. В този океан от живот нашите 700 здрави българчета са само капка. И докато по цял свят непрекъснато се влагат ресурси в наука, създават се лекарства и се търсят методи за лечение на различни болести, раждат се деца и хората са щастливи, в България цари всеобща глупост, а църквата демонстрира активност по най-абсурден начин.
287 | 19 |