Блейкли, Сара Блейкли. Тя не е момиче на Бонд, въпреки че изглежда достатъчно зашеметяващо за тази роля. Но дамата, която виждате, няма нужда от мъжага, който да я спасява. Сара Блейкли е от хората, способни да държат юздите на живота в собствените си ръце.
Преди време ви споменахме за нея, докато представяхме дамите в новата класация на сп. Forbes със световните милиардери. Определено сме на мнение обаче, че Сара Блейкли заслужава да разкажем повече подробности около изключителния ѝ нюх към бизнеса и живота. Ние също заслужаваме да получим нейните 5 доказано работещи съвети за предприемачи, на които им предстои да тръгнат от нулата.
Резултатът от тези прости правила - Сара Блейкли се озовава сред 104-те жени в списъка с милиардери на Forbes. А още по-важното е, че 41-годишната блондинка е най-младата дама, която е съумявала да се нареди във въпросната листа без помощта на богати родители или съпрузи. Вместо с материално наследство, баща ѝ е допринесъл за успеха с това, че по време на вечеря питал Сара и брат ѝ: "В какво се провалихте тази седмица?" И с течение на времето ги научил, че "дефиницията за провал е изобщо да не опиташ".
Ето и изводите за изграждане на преуспяващ бизнес, до които Блейкли сама е стигнала по пътя след първоначалното вдъхновение от баща си:
1. Не напускайте работа веднага
Преди да стартира бляскавата си компания, и Сара е изживяла своя дял от съвсем небляскави длъжности в обществото. Както всички нас, ако не и по-зле. След като двукратно се провалила на съответните изпити, решила да се откаже от амбицията да учи право и започнала работа в Disney World. Там ѝ сложили ушички на Мини Маус и я пуснали да инструктира посетителите.
След три кошмарни месеца в този "бранш", Сара решила, че не може да търпи повече и постъпила в Danka - компания за офис оборудване. С две думи, влязла в ролята на амбулантен търговец, като разнасяла и предлагала факс машини от врата на врата. При това годината била 1993, когато не всеки малък бизнес се нуждаел от такава апаратура.
Докато обикаляла в жегите с тежките факс машини, Сара постепенно осъзнала, че на пазара за дамско бельо имало огромна дупка. Която в последствие самата тя щяла да запълни. Първоначално всичко започнало от желанието ѝ да носи стягащ дупето чорапогащник под светлия си прилепнал панталон, но без да се виждат грозните шевове. Оказало се, че по магазините не се предлага подходящ продукт и Сара започнала креативната си дейност, отрязвайки стъпалата на обикновения чорапогащник за извайване на фигурата, с който разполагала.
Оттам нататък започнала да проучва съществуващите дизайни и патенти, да чете бизнес учебници. Но вместо да напусне работата в Danka, се научила да спи малко. Останала във фирмата, докато не получила увереност, че начинанието ѝ ще пожъне успех. Имало случаи, в които камиони стоварвали поръчаните партиди с първите модели на Spanx пред вратата на Сара, а междувременно тя продавала факс машините из околността. Преустановила това занимание чак на 14-и октомври 2000 година, а само две и половина седмици по-късно се озовала като гост в шоуто на прочутата Опра.
Въпреки трудностите през онези години, Сара гордо заявява, че всяка работа я е научила на неща, които след това са ѝ помогнали да успее.
2. Не позволявайте на първото "не" (или на първите пет) да ви спре
Сара Блейкли се е научила на това правило още при първата си търговска задача в Danka. Набелязала си като потенциален купувач собственик на сергия за плодове и зеленчуци, но той ѝ казал, че не може да използва такава техника, тъй като не разполага с електрически контакт. Вместо да се откаже, младата Блейкли отишла в най-близкия магазин и помолила да прокара удължител до сергията. Така успяла да сключи първата си успешна сделка.
Амбициозната дама многократно се сблъсквала с откази и в търсенето на фабрика, която да произведе прототипа за новаторския чорапогащник. Докато не срещнала собственик, готов да се заеме със задачата, тъй като познавал женските нужди от разказите на двете си дъщери.
3. Не търсете одобрението на другите
"Семейството ми знаеше, че "Сара работи върху някаква идея", но така и не разбраха каква точно" - разказва Блейкли. "Недейте да просите оценки за продукта, идеята или бизнеса си само с цел одобрение. Трябва да разкажете на хората, които могат да задвижат хрумването ви, но бъдете внимателни, ако просто търсите потвърждение от приятел, колега, съпруг или съпруга. Това може да спре много идеи за милиони долари още в зародиш!"
4. Наемете професионалисти за онова, в което сте по-слаби
След като вталяващото бельо на Spanx попаднало сред любимите неща на Опра Уинфри за 2000 година, компанията започнала да цъфти и прецъфтява. Наскоро родилата Лори Ан Голдман, работила дълги години върху брандинга на Coca-Cola, отишла специално да си купи продукт на вече известната марка. Но това, което търсела, го нямало на склад в магазина.
Професионалистката се замислила върху пропуските в схемата за доставки на Блейкли и я поканила на обяд. Оттогава двете работят заедно и имат отлично организирани планове с дългосрочни цели, които една след друга постигат.
5. Никога не спирайте да се развивате
За да живее истински добре, на Сара щеше да ѝ е достатъчна търговията с чорапогащници без долна част. През първата година от рождението на компанията печалбата ѝ била 4 милиона долара - от продукт, чиято бройка струвала само 20 долара. Но това съвсем не я задоволило. Днес каталогът на Spanx предлага над 200 модела бельо и чорапогащници, които помагат на дамите да се чувстват добре с пристегнатата си фигура. Без под дрехите им да личат грозни шевове. Всичко това протича под простичкия девиз: "Не се тревожете, ние покриваме дупето ви!" А приходите на Сара за изминалата година надвишават 250 милиона долара.
И още едно, последно прозрение, което самите ние направихме, проследявайки успеха на невероятната Сара Блейкли. Независимо от милиардите средства, които компаниите по света инвестират в реклама, методът "от уста на уста" си остава най-добрият похват в маркетинга. Историята на Spanx го доказва.
Блейкли никога не е хабила пари специално за рекламиране, но винаги е разчитала слухът за качеството на стоките ѝ да се разпространява между дамите в обществото. Известно е изказването на прекрасната Гуинет Полтроу, например: "Съществуват тези страхотни неща, наречени Spanx, които просто те прибират навътре. Невероятно е! Така го правят всички холивудски момичета!"
Така че, мили дами - бъдещи предприемачи, запомнете: единственият провал може да се състои в това, че изобщо не сте опитали. И каквото и да правите, правете го качествено - клиентите ще го оценят!
12 | 0 |