Самоувереност, дързост, последователност

Тя е майка и съпруга, но и главен оперативен директор на Facebook. Ето нейните най-ценни съвети за жените, които имат увереността да поискат повече

Шерил Сандбърг
Шерил Сандбърг

Шерил Сандбърг е дясната ръка на основателя на Facebook - Марк Зукърбърг. 41-годишната дама заема позицията главен оперативен директор, а до 2008 г. ръководи глобалното разпространение на Google, най-големият конкурент на Facebook. Шерил участва в лекциите на TED* като водещ лектор, за да разясни защо в съвременния бизнес има твърде малко жени лидери.

 

И макар да не живеем в света, в които нашите баби са играели ролята единствено на майки и домакини, фактите говорят, че все пак миналото се отразява силно над днешните разбирания за женските качества и влияе за позициите им на работното място. Фактите говорят още, че не навсякъде по света жените достигат до върха на своите професии. Само 13% от политическите върхове са изкачени от жени. В корпоративния сектор процентите се покачват - 15-16 %, но промяна не се усеща от 2002 г. Обнадеждаващо, нали.

 

В своята лекция Шерил Сандбърг се фокусира над жизненоважен проблем - индивидуалната представа за себе си. Но не на щастливите майки, излезли в майчинство, които се чувстват объркани относно продължението на кариерата си или абсолютното отказване от такава. Не за тях. Не става въпрос и за дамите, които са напълно доволни от сегашната си позиция и не търсят промяна. Сандбърг се обръща само към онези дами, които са сигурни, че искат да достигнат към директорската позиция. Които знаят, че мястото им е там.


Правилните действия, които ще ви отведат до успешния път, според Шерил, са три. Седнете на масата, редом до шефовете, бъдете наравно с партньора си вкъщи и не напускайте работа преди да сте обмислили сериозно бъдещето си.

 

Правило номер едно - седнете. "Преди месец имахме важна бизнес среща в офиса на Facebook. Всички седнахме в заседателната зала, но имаше две жени, асистентки на големия шеф, които останаха прави. Казах им "Хайде, седнете, не се притеснявайте." Послушаха ме, седнаха, но в другия край на стаята.", започва лекцията си Шерил. Изглежда жените самоцелно подценяват собствените си качества. Нуждаете се от още примери? Скорошно проучване показва, че при новопостъпилите на длъжност служители, 57% от мъжете преговарят за по-висока заплата. При жените този процент е стряскащо нисък - 7%.

 

"И ако попитате някой свой познат от мъжки пол "Как си спечели този пост?", той ще ви отговори с насмешка "Как ли? Аз съм страхотен." Очевидно. "Попитайте приятелка - според нея е имала късмет, или някой ѝ е помогнал, или е било случайност." Ниската самооценка, която си даваме се е впила силно в мнението ни за себе си, безпричинно, като че ли. Не вярваме в успеха си, нито в себе си - фактите говорят. И докато продължаваме да сядаме в другия край на офиса по време на важна среща винаги ще успяваме "на късмет" и "случайно". А на директорския пост седят хора с директорско самочувствие.

 

Правило номер две - равноправие. Бъдете партньори с половинката си. Наистина. Допълвайте се, балансирайте се. Защото по статистически данни, ако съпруг и съпруга работят на пълен работен ден и имат дете, то жената върши два пъти повече домакинска работа от своя любим и полага три пъти повече грижи за детето. Статистически заема три работни позиции. И според Сандбърг проблемът не е в гледането на футбол и пускането на печката. Просто обществото възпитава мъже-лидери и жени-домакини.

 

Третото правило на Шерил Сандбърг гласи, че дамите не трябва да объркват желанието да се задомят с това да се откажат от кариерата си. "Когато една жена започне да мисли, че иска да има дете, тя автоматично изключва варианта да се развива в кариерен план. Несъзнателно на работното си място тя не се старае, не мисли за повишение, а какво остава за достигане на върхове." Изглежда крачим назад, а в някои случаи го правим още преди да сме се задомили, още преди да сме срещнали половинката си. Но какво се случва, когато жената наистина забременее? "Аз съм майка и от опит знам, че за да оставиш това дете вкъщи, професията ти трябва да предлага много. Да те предизвиква и да предлага развитие."

 

Сама по себе си всяка работа е предизвикателство. Стига да се осмелим да седнем на масата до хората с големи длъжности и да предоставим възможността да бъдем предизвикани. От нас зависи, не от късмета.

 

*TED - глобална поредица от конференции, създадена, за да популяризира "идеи, ценни за разпространяване"

 

66 0
Харесва ли ви тази статия?
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Jenite.bg в мрежата
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay