Модата има едно особено важно социално качество. Да показва степента на толерантност и либерализъм в обществото. Всяко възмущение говори за наличието на определен предразсъдък и че точно върху него трябва да се замислим, а не върху конкретното дизайнерско решение.
Добрата новина е, че както изглежда, ставаме все по-свободни и проявяваме все по-голяма търпимост към чуждата свобода. Различност. Вече почти свикнахме да уважаваме правата на другите – да бъдат такива, каквито им идва отвътре и да изглеждат така, както им се харесва. Откачени предложения като това от снимката (Седмица на модата в Лондон, 2012) не ни карат да псуваме и да заклеймяваме.
Разбрахме, че модата е изкуство, както и отношенията между самите нас. Всяка свобода е добре дошла. А ако някой все още се съмнява във всичко това, списъкът с модни явления, които са били особено шокиращи за някогашното общество, вероятно ще го накара да се замисли. Наистина ли смелостта да излезеш от общоприетите норми и да влезеш в дрехите, които сам си избрал, трябва да се осъжда?
18-и век, Великобритания
Родината на Дейвид Бекъм, който често търпи критики относно "прекалената" грижа, която полага за външния си вид. Всъщност, точно от там са произхождали и господата, които можем да определим като първите метросексуални мъже в историята – така начречените "макарони". Началото на стила им се свързва с група британски богаташи, които пропътували Европа след завършване на образованието си и комбинирали по свой начин различни детайли от френската и италианската мода по онова време. Дори развили собствен език, смесвайки думи и изрази от ралични народи. Произношението им също било особено, а прякорът им идва от любовта към тестените изделия на "жабарите".
Разбира се, това, което виждаме на карикатурата, е преувеличено. Външността на макароните не се е различавала чак толкова от разпространената мода в знатните дворове на 18-и век. Мъжете в провинцията обаче не се обличали по подобен начин – би било непрактично да ръководиш селско стопанство в такъв вид. Основната причина да се подиграват на макароните се криела във факта, че малко преди това модата се била превърнала в нещо, от което трябвало да се интересуват единствено жените. Суетните мъже се възприемали като женствени, а за онези времена на полово разцепление това било направо скандално.
18-и век, Франция
Историята с нестихващите критики, на които е била подложена Мария-Антоанета, категорично доказва, че не може да се угоди на народа. Първоначално дълго време я осъждали заради прекаления разкош, в който се обличала, гуляела и живеела. Дотук добре – имайки предвид, че всичко това се случвало на фона на тъжната бедност сред френското простолюдие, недоволството е било оправдано.
Странното е, че в действителност най-големият шок, причинен от Мария-Антоанета на обществото, бил предизвикан от вида ѝ на портрета вляво. Това е твърде семпла за тогавашните знатни стандарти рокля, каквато кралицата започнала да носи, след като се оттеглила в частно имение и решила да се отдаде на по-скромен живот. Хората дори си помислили, че за портрета е позирала по долни дрехи. Набързо забравили предишните обвинения в разхищение и възприели липсата на пищна бляскавост като обида спрямо славата на монархията.
19-и век, САЩ
През 1851 година Елизабет Смит Милър създала така наречения костюм "Блумър" - кръстен на известната реформаторка и активистка Амелия Блумър. В унисон с каузата ѝ за правата на жените, тя се опитвала да популяризира носенето на панталони, заедно с малка група последователки. На нас може да ни се струва крайно неудобно карането на велосипед с подобни дрехи, но за порядките на тогавашното общество дори едва подаващите се под безкрайната пола крачоли били неприемливи. Това е: в онези години всяко въвличане на какъвто и да било мъжки елемент в дамското облекло на секундата било заклеймявано.
20-и век, Европа
Докато в днешно време по-консервативните сочат с пръст и критикуват оскъдно облечените девойки, дизайнерите след Втората световна война са имали съвсем различни проблеми. През 1947 година Кристиан Диор представя колекцията си "New Look”, която остава в модната история като едно от най-шокиращите събития. Причината? Че дрехите отново били пищни, а това противоречало на следвоенната пестеливост. Колекцията била обявена за "антипатриотична", но това не попречило на жените да я харесат, да прегърнат идеята за завръщане към миналото на модата и да следват тази тенденцията през цялото десетилетие след това.
Що се отнася до модните скандали в последните десетилетия, сред най-големите такива попадат две от безбройните смели решения на Жан-Пол Готие: мъжките поли, които представя за първи път през 1985 година, но съвсем не се отказва от тях и занапред; широко обсъжданият сценичен костюм на Мадона от турнето ѝ през 1990. Подобни дрехи обаче отдавна не ни учудват. В днешно време, всяко лице на шоубизнеса, което иска да бъде запомнено, трябва да бъде комбинация не само от външност, талант и характер, но и от екстравагантни дрехи върху всичко това.
Защото най-после сме на път да се научим, че различното е достойно за уважение. И това, че го критикуваме днес, утре ще ни донесе подигравки от идното поколение.
13 | 3 |