Сутрин. Посягам към един от парфюмите си и вдъхвам дълбокия му аромат. Не съм го ползвала твърде дълго, но усещането не е ново, а някак познато и носталгично. Напомня ми събития, случили се преди години, но изглеждащи толкова близо. Сякаш бяха вчера. Но не, всичко вече е история.
Парфюмът е стар, най-старият дори. Първият, който тази марка е лансирала. Затова е и толкова хубав. Неустоим! Имам теория относно първите неща. В повечето случаи са по-добри от продълженията. Притежават уникалността на новото, което не е разводнено от блудкави продължения. Не става дума само за аромати. Неписано правило е всяка следваща книга да отнема от обаянието на първата. Така е и с филмите, чиито режисьори, в стремежа да превърнат творението си в златна мина, бълват нови и нови продължения. А те нямат нищо общо с оригинала. Да си поговорим за оригинали, затворени в бутилка.
Chanel No. 5. е първият аромат на легендарната Коко Шанел. Когато дизайнерката решила да създаде свой парфюм, тя изпробвала стотици ухания. Накрая избрала такова, съдържащо една от най-скъпите съставки по онова време - магнолия. Шанел кръщава парфюма на себе си, а понеже избраната от нея мостра е номер 5, тя го добавя към името. Флаконът, на който се спира, е изчистен модел, какъвто е и стилът на дизайнерката. В разрез с натруфената мода, произведенията на Мадмоазел Коко са класически и елегантни.
Днес няма човек, който да не е чувал за Chanel No. 5. Мнозина го свързват с Мерилин Монро и имат право. С прословутата си фраза, че вечер си ляга гола, само с капчица Шанел, тя дава удивителен тласък на марката. Рекламни лица на аромата са били популярни имена, като Али Мак Гроу, Катрин Деньов, Карол Буке, Ванеса Паради, Естела Уорън, Никол Кидман и Одри Тоту.
Макар и създаден през далечната 1921 година, парфюмът продължава да бъде любим на много жени по света. Защото е хубав, защото е качествен, защото е първи.
Едно от изключенията в Теорията е знаменитият аромат Light Blue на италианското дуо Долче и Габана. Той е чак четвъртото дамско ухание, което талантливите италианци създават. И макар че датира от много по-скоро, в сравнение с Chanel No. 5, вече е класика. На пазара е едва 10 години, но се превърна в неоспорим еталон за качество.
Още една съвременна класика се нарежда сред най-добрите аромати в импровизираната класация. Това е първият парфюм на Max Mara, носещ и същото име. Ухания на цитрусови плодове, джинджифил, лилия, орхидея, магнолия и мускус се преплитат помежду си, за да създадат изтънчен аромат, който всяка уверена жена би разпознала като своя.
А помните ли Miss Dior? Появява се през далечната 1947 година, за да остане и до днес. Познат и харесван, незаменим за множество дами по света. Днес рекламно лице на аромата е черният лебед Натали Портман.
Съществуват още редица ухания, които обичаме, но не защото са първи, а просто защото са хубави. Хората са различни и притежават разнообразни вкусове, затова е почти невъзможно да стигнем до единодушие. Няма и нужда. Все пак, затова класиките се наричат класики. Защото са оцелели във времето, сред конкуренцията и многообразието, което пазарът предлага. Открийте своята и я превърнете във вашето второ "АЗ". Създайте красиви спомени на околните само с един нежен полъх.
14 | 1 |