Притеснявате ли се, че детето ви може да има проблеми с общуването? Може би то не използва толкова много думи, колкото смятате, че трябва на неговата възраст, или може би другите деца често не разбират какво се опитва да каже. Ако забелязвате признаци като тези, детето ви може да има нужда от логопед. Но с какво точно се занимават логопедите и дали това е лекар, който учи децата да казват "р", ще разберем от Димитринка Бантова.
Тя засяга любопитни теми за детското развитие в нейния Instagram профил, затова можете да я последвате за ценните съвети за вашите малчугани - тук!
Здравейте! Казвам се Димитринка Бантова - логопед и майка на 6-месечно момченце. Призванието ми е да бъда сред деца, като им помагам в необятния свят на думите. Всяко едно дете за мен е уникално само по себе си, знае и може много!
Здравейте, д-р Бантова. В днешно време в обществото се смята, че логопед е човек при когото водим децата които не могат да казват "р". Кажете ни с няколко думи с какво всъщност се занимава логопеда?
Логопедът е специалист, който се занимава с езиково-говорното развитие на децата. Най-често работата ни се свързва с трудното изговаряне на звука "Р”, но тя не се изчерпва само с това. Някои от нарушенията, които изискват логопедична намеса са: артикулационни нарушения, езикови нарушения, комуникативни нарушения, нарушения на писмената реч и математическите способности, плавностни нарушения (заекване, запъване) и още други. Логопедът не работи само с деца, но и с възрастни.
Вие защо се насочихте към тази професия?
Винаги съм искала да работя с деца. Колебаех се между учителската професия и логопедия. В крайна сметка реших да избера нещо, което ще бъде предизвикателство за мен, а именно работата и със специални деца. Изисква се търпение, гласуване на доверие и различни техники и подходи, които да достигнат лесно до децата. Да им бъде интересно, а в същото време да научават чрез игра.
Кои са най-честите оплаквания и проблеми, с които идват при Вас като специалист?
Трудностите при децата, с които работя най-често са свързани с артикулационните нарушения, засягащи говорните звукове, както и нарушения в ученето. Симптомите са разнородни.
Заекването при децата - психологически проблем ли е или проблем с проговарянето?
Заекването е плавностно нарушение, което изисква дълга терапия и навременна подкрепа от специалист. В много случаи то е породено от психогенен характер, поради лабилността на нервната система в крехката 3-5-годишна възраст, когато най-често то се появява. В тази възраст най-активно се развива речта, именно затова е добре, ако един родител има подобни притеснения за своето дете- да се обърне към логопед. Често се работи в екип с колега психолог.
Обръщат ли родителите навреме внимание на говорните проблеми на децата си?
Важно е да се знае с какво може да помогне логопедът. Много често дали поради заетостта на родителите, или друга причина, някои говорни проблеми остават сякаш "незабелязани”. В практиката си виждам, че все повече педагози обръщат внимание и насочват родителите да се обърнат към логопед. За мен е от важно значение всички да работим в екип за по-добри резултати в полза на детето.
Какви методи използвате, за да предразположите детето и да го накарате да не се страхува?
За мен е много важно да се изгради една позитивна връзка между детето и логопеда. Логопедичната терапия определено отнема време, а когато сесиите не са приятни за детето, резултатите от тях закъсняват. Играта е неизменна част от моята работа, а когато си на "едно ниво” с детето, то усеща това и се предразполага. Важно е да разбере, че за да се научим, ние грешим. Един мой трик е да се запозная с интересите на детето- дали ще бъдат свързани с коли, или пък любим герой от приказка. Това ми помага и се опитвам да свързвам логопедичната работа с негова любима част, която му е позната, но се и ползва за основа на полагане на нови умения. В края на логопедичната сесия за детето има стикер, който му показва, че усилията се възнаграждават. А това е една мотивация за по-добри успехи следващия път.
Увеличава ли се броят на родителите, които Ви търсят, в последните години?
Да, логопедичните услуги се търсят все повече и повече. Информацията е достъпна за родители и по този начин могат да преценят кога и как може да бъде от полза един логопед.
Какви трудности срещате в работата си?
Трудности винаги има. Имала съм случаи със занижена мотивация както на дете, така и на родител. Разбираемо е. Резултатите идват по-бавно понякога и с много усилия както от моя страна, така и от тяхна. Важно е да има екипна работа от дете-логопед-родител, дори и педагог, или друг специалист.
Вредата от екраните е ясна, но мисля, че трябва да споменем отново, защото все повече деца прекарват часове наред пред електронни устройства. Вие като специалист какво съветвате?
Екранното време за мен е една много важна тема, която често е подценявана и крие рискове. Като логопед и родител съветвам родителите да не предлагат на децата технологии под никаква форма до 2-3-годишна възраст. Детският мозък и крехката нервна система не са готови да поемат целия поток от информация, която се предлага от екранните устройства. Давам пример с една обикновена играчка- например кола. Детето я управлява с ръка, издава специфичните звуци на колата, може да научи какъв цвят е, дали е бърза, или бавна и още много. Гледайки едно анимационно филмче с кола, детето не издава дори звук. Информацията е поднесена наготово. Ако го повикаме, дори може и да не се обърне, защото вниманието му е насочено изцяло там. Когато не са поставени граници от родителя за екранно време, проблемите се задълбочават. Имам случаи, в които детето не се храни без да гледа филмче на телефона. Това определено е проблем. Общуването страда, и не само то.
Какво трябва да се промени за напред, за да бъде още по-успешна работата на логопедите в България?
За мен ще бъде много полезно, ако в детските градини и училища има логопеди, които от ранна детска възраст работят с деца и ученици в нужда от подобна терапия. Също така в много от случаите е нужен и друг специалист или лекар, който да спомогне за адекватната диагностика и последваща терапия. Работата в екип носи позитиви по отношение на детското развитие.
1 | 0 |