Играчките играят важна роля не само в забавлението, но и в в развитието на децата. Но сред множеството налични варианти на пазара, изборът на правилните играчки за нашето дете може да бъде предизвикателство. В това интервю, ще се съсредоточим върху важността на правилния подбор на играчки, как да ги адаптираме към възрастовите и различните нужди на децата и как те могат да подпомогнат умственото, физическото и социално развитие на малчуганите. Ще се консултираме с Полин Донахю - психолог, като тя ще предостави полезни съвети, които ще помогнат на родителите да направят информирано и отговорно решение при избора на играчки за техните деца.
Полин Донахю е Психолог обучаващ се в Школата по Позитивна Психотерапия. Извършва психологическо консултиране на хора, които имат нужда от подкрепа при житейски предизвикателства, стрес, бърнаут, трудности във взаимоотношенията, тревожни състояния, натрапчиви мисли, емоционален дисбаланс, ниска самооценка и при желание за себепознание.
Полин Донахю е била Монтесори асистент в ЧДГ Детската на деца на възраст от 3 до 6 години. Към момента практикува в Център Себеразвитие – психотерапия и личностно развитие.
Може да я последвате във Фейсбук, както и да си запазите час за консултация в Супердок.
Кое е най-важно при избор на играчка за едно дете?
Понякога най-простите вещи от бита са най-любимите играчки на детето, затова просто да се наблюдава към кои предмети от бита има най-голям интерес и да се задели от тях в една кутия. Например: различни по големина капачки, лъжици, неработещо дистанционно, неизползваеми ключове.
Как да подбираме играчките, за да стимулираме умственото развитие на децата ни?
Хубаво е играчките да са с отворен край. Например една дървена пръчка, може да е микрофон, лъжица, меч и каквото детето си представи, че е. Както един кашон може да е къща, магазин за зеленчуци, легло или печка. Играчките, в които детето използва въображението си, а не му се дава на готово всичко като е измислено наготово са най-ценни. Както и игрите, в които има премерен риск. Например, дървени катерушки тип шведска стена, или дори стена за катерене в детската стая са прекрасни, защото детето пада на меко в защитена среда и се учи как следващия път да слуша по-добре тялото си, да преценява риска.
Скъпи или евтини играчки?
Всеки предмет може да бъде играчка, не е нужно да е скъп. Една метална тенджера с кухненски прибори може да забавлява дете с часове, може да барабани на нея като музикант или да готви въображаемо ястие. Както и пластмасови или дървени кутии от бита могат да се превърнат в кула или друг вид конструкция.
Много или малко? Трябва ли да крием някои от тях, за да не им омръзват?
Колкото по-малко на брой играчки има детето, толкова по-добре ще се концентрира върху тях и ще използва въображението си. Ако има много играчки е хубаво да се въртят на ротационен принцип. Да се наблюдава с кои играе най-много и другите могат да се дарят на деца в нужда или да се продадат и парите да се дарят отново за кауза, която детето цени. Например, за бездомните животни, деца в нужда или кампания за опазване на природата. Така детето се учи на грижа за света.
Такива за развитие или забавни играчки да подберем?
Всяка играчка, в която детето използва въображението си е играчка за развитие. Както и отговорностите вкъщи са най-добрата игра за развитие. Например, докато едно дете готви, то се учи на хиляди неща. Учи се на математика докато пресмята колко брашно да сложи. Учи от къде идва храната като си засее семенца домат или ягоди в саксия. Усъвършенства пинсетния си захват като почиства зрънцата леща от камъчета. Всяка дейност, в която то се чувства част от семейството и че допринася по някакъв начин макар и малък за възрастните го развива и създава в него увереност, че може да се справи с всичко, което му поднесе живота.
Какво мислите за ръчно изработените играчки? Подходящи ли са?
Да, те са прекрасен пример за търпение. Една плетена играчка, може да вдъхнови детето да иска да плете или бродира и да види, че за най-хубавите неща трябва труд, търпение и постоянство.
Какви играчки да подберем за деца под 1 година?
Децата под една година нямат нужда от играчки. Имат нужда да наблюдават родителите си и близките как са в естествената си среда и вършат нещата от ежедневието, за да се създаде в тях любов и любопитство към всяка ежедневна дейност, в която след време и те да помагат.
Как да изберем безопасни играчки?
Ако са купени от магазина, а не ръчни е хубаво да се гледа за надпис BPA free. Както и една играчка да няма много функции, защото пренатоварва сетивата на детето. Например да не е едновременно и пееща, светеща, движеща се, с хиляди ярки цветове, а да притежава само по едно от тези качества.
Има ли значение материалът, от който са изработени?
Хубаво е да са дървени, но не е задължително. Естествените материи са най-препоръчителни, хем защото не са токсични, но и защото не пренатоварват сетиватата.
Защо бихте препоръчали играчки по метода Монтесори?
Не е нужно играчката да е оригинална Монтесори, може и да се адаптират предмети от ежедневието, които да вършат същата цел. В интернет има много идеи за играчки тип "Направи си сам" с подръчни материали, които са вдъхновени от Монтесори. За детето няма разлика. То не осъзнава коя е скъпа и коя евтина.
1 | 0 |