Вечният номер 1
"Пуловера на татко аз обичам
и често тайничко си го обличам,
дори да го измърлям,
татко няма да се сърди,
мама го изпира със Purlan”
Песничката, която навремето караше малчуганите да мрънкат на родителите си да им купят розова туба Purlan. Сякаш от нея нямаше да се излее обикновен препарат за пране, а сладкият бебок от рекламата, барабар с любимия си пуловер. Майките и татковците също харесваха оригиналния подход в симпатичната TV пропаганда.
"Ще стана след години аз голям,
любимият пуловер ще е вече мой -
всеки ден ще го нося,
като нов ще е все още,
защото имаме Purlan”
Вече минаха повече от 15 години, сигурно малкият герой е пораснал, а дрехата отдавна не става за носене. Всички обаче си спомняме с умиление и мелодията, и текста на онзи рекламен шедьовър. Разбира се, че Purlan ще бъде на първо място в плейлистата ми от запомнящи се реклами! Независимо дали става въпрос за цели композиции или ехо-фрази, които продължават да кънтят в главите ни векове, след като са паднали от ефир.
Второто място отива при "Куку Руку, вафла чудна, пълна с течен шоколад..." Докато вървеше рекламата, изобретателните българчета набързо скалъпиха собствена, по-зловеща интерпретация на убедителния текст: "... пълна с течен динамит - хапнеш, гръмнеш и умираш със приятели добри!" Не е за вярване какви простотии помни човек от детските си години, вместо точната подредба на стиховете в "Хаджи Димитър", например. Но вафлата действително беше вкусна!
Бронзов медал
"Ако има две черти... бременна си вече ти!" Маршът на въоръжените със Sure Check пингвини (а може би щъркели?), които оневиниха една трета от мъжкото население на България – всички с името Жоро. Напрежението в рекламата предизвика чувство за съпричастност у всяка жена, броила черти някога във фаянсова атмосфера. Лирическият герой Жоро пък стана изключително симпатичен на мъжкия пол, въпреки че дори не се появява в клипа. Освен това, песничката беше и полезно-образователна – и най-невежите вече разбраха какъв е точният брой на щастливите/фатални черти.
За четвъртото място отново ще се върнем повечко години назад:
"Ролѝ – набързо ще почисти домовете;
Ролѝ – фаянсът, никелът ще блеснат;
Ролѝ – премахва плесента, ръждата;
Ролѝ е тайната на чистотата!"
За съжаление, не успях да намеря "почистващата" реклама в Интернет. Не е и нужно. Сигурна съм, че всеки, който е бил над 5-годишен в онзи допотопен потоп без виртуални медии, ще си спомни за какво става въпрос.
Пета позиция
Ето и една особено актуална реклама:
"Кой по цял ден ще се радва на игри? (пляс-пляс)
Който с памперс цяла нощ щастливо спи! (пляс-пляс)"
Направо ми се иска да добавя: "Щом порасна ще го нося, като нов ще е все още (памперсът)...", но няма да го направя. Вместо това ще отбележа, че симпатягата от рекламата прави интересна адаптация на ориенталски танц. Както и една колежка от офиса, между другото!
Шестица от тото се пада на The Coca-Cola Company. Не мога да реша дали заради "Пий Fanta, бъди бамбуча!" на Джими Хумухуму...куапуаа, или заради мелодично оригващите се реклами на Sprite. A тук можете да слушате класическата песен на Coca-Cola и да си припомняте различните ѝ коледни и други вариации.
Седмо място си делят Румънеца, Енчев и техният "страшен пастет". Тази реклама се превърна в химн на Студентски град, където тънкият слой евтина вкусотия върху суха филия е деликатес по време на криза. "Искаш ли пастетчето, да намажеш хлебчето?"
Номер осем - "Галина Бланка – бълбук, бълбук"
Предсмъртната песен на вкусната бяла кокошка, която се дави в гореща тенджера под садистичния поглед на добра домакиня. Любов от първа лъжица и от първо гледане на рекламата!
Щастливата деветка отива при "Пършевица" за набиващия се в мозъците ни ритъм на запъхтени крави.
И последен, но не по важност, е небезизвестният Mr. Proper. "Хем по-чисто, хем по-лесно, с помощта му е чудесно!" Тази реклама обаче носи два негатива. Първо, от сценария става ясно, че който не умее да свирка с уста, няма да получи помощ в домакинската работа. Пострадаха още и хората, които визуално приличат на плешивия мускулест чичко – Слави, например. Едва ли им е особено приятно да чуват "Фюфюфюфю-фюфюфюуу" на всеки два метра по улицата. Е, поне ще разберат как са се чувствали мацките с къси поли през всичките тези години!
Не мога да пропусна и песента, която ме вдъхнови да направя тази класация, въпреки че не е композирана специално за рекламния бизнес. "This World” на Selah Sue. Моите адмирации към Kinder Bueno, които винаги изнамират тотални хитове за рекламите си – почти никой не ги знае, но всички ги търсят по ключови думи в Google. Едно от по-старите им попадения можете да чуете за пореден път тук.
Някои от тях ни усмихват, други ни дразнят, но всички тези песнички остават за дълго в музикалните ни спомени. И не забравяйте: "3 в 1" - неочаквано добра комбинация"!
255 | 13 |