У нас вече се забелязват зачатъци на световнопроспериращата търговия с персонализирани плюшени животинки. Но докато тук това изглежда като сергийка с недовършени играчки в мола, то щатските търговски центрове предлагат магазини от същия тип, които приличат на сбъднати детски мечти.
Влизаш през украсения като лунапарк вход и попадаш в Страната на приказките. "Където се правят най-добрите приятели" - това гласи симпатичното мото на компания "Build-A-Bear Workshop". Тя те насърчава да си избереш плюшеното мечешко кожухче, което най-много ти лежи на сърцето, след това го носиш на "едни какички". Омайват те със сладки приказки и междувременно ти показват как точно се прави още по-сладкия ти пухкав приятел. Пълнят го с вата от голяма цветна машина, преди да го зашият дори ти предлагат да сложат вътре тупкащо сърчице, апаратче за хъркане или някакъв друг звук - дори има тиха стаичка, в която можеш сам да си го запишеш.
Когато твоят Мечо е готов, имаш възможността да го заведеш в специално помещение за игра, да го изкъпеш, срешеш и запознаеш с любимците на другите невръстни клиенти в магазина. Остава само да се погрижиш за облеклото. Нямаш проблеми - отиваш в отделението, където на малки закачалчици са изложени дрехи, униформи, обувки, бижута, шапки, очила... За момиченца и момченца.
След като новият ти приятел е изцяло оборудван и добил уникалната си самоличност, го регистрираш на специален детски компютър. Изваждат ти сертификат с името му и датата на "раждане" (демек на покупката, но до този момент вече съвсем си забравил, че се намираш в магазин и че си просто клиент). Гушваш мечето или го слагаш да спи в опаковка-къща и сте готови да се прибирате у дома. Дори няма нужда някога да се притесняваш за него, тъй като си има и личен баркод - да го намерят, в случай че се изгуби. А може и да не е мече. В тези чудни магазини се предлагат още котета, зайчета, маймунки, понита и какви ли не още зверчета.
След цялото това фантастично описание едва ли ви е трудно да си обясните защо "Build-A-Bear Workshop" e любимо място и за малки, и за отдавна пораснали деца. Дори човек да не иска плюшено мече за самия себе си, в тези магазини може да се измисли порадък за всеки. Зверчето може да се облече като балерина, лекар, музикант, Дядо Коледа, спортист или фен на определен спортен отбор. И още десетки интересни неща. А човекът, който стои зад всичко това, е 63-годишната Максин Кларк. Със сърце на обичливо дете и предприемачески нюх на корав бизнесмен.
Тя създава "Build-A-Bear Workshop" през 1997 година. Днес магазини с това име присъстват в най-добрите молове по света. Мнозина се опитват да копират привлекателната бизнес идея, но щастливата компания на Максин Кларк си остава любимката на децата.
Ето нашият разказ за това как се е случила нейната приказна история, последван от 8-те съвета на самата Максин за смели предприемачи.
Преди да се заеме със свой собствен бизнес, Кларк дълги години работи за "Payless" - известна американска фирма, която предлага евтини детски обувки. И до голяма степен дължи популярността си именно на Максин. През 1992 бъдещата "майка" на персонализираните мечета дори става президент на компанията, но четири години по-късно напуска. Защо?
"До онзи момент работех така, сякаш аз трябва да им плащам, а не - те на мен. Толкова ми харесваше. Но когато човек стигне до ситуацията, в която чувства, че му дължат заплата, e време да си потърси нещо друго."
Първи съвет: Когато стартирате бизнеса си, поискайте мнение от децата, дори да не попадат във вашата таргет група
Максин и съпругът ѝ нямат деца, но докато е без работа и се оглежда за бизнес, тя обича да прекарва времето си със сина и дъщерята на своя приятелка. Един съдбоносен ден през 1996 решава да купи на 10-годишната Кейти плюшена играчка, за която момиченцето отдавна мечтае. Тя обаче била разпродадена и Кейти казала: "Можем да си направим такава!"
Чувайки уверената реплика на малката си приятелка, Максин започнала да оформя в главата си цялостна концепция за магазин, в който да се правят играчки пред очите на клиентите. Разказвала идеята на приятелите си и техните деца. Всички родители казвали: "Че защо ми е да си правя персонализирано животно, като мога да купя готово такова?" Но малчуганите били възхитени и Максин се осмелила да приложи плана си в действие.
Втори съвет: Нека добрите идеи ви вдъхновяват, вместо просто да ги "крадете"
"Не предлагам просто продукт, а идея" - споделя Максин. - "Аз не съм измислила плюшените мечета, но измислих нов начин, по който да се маркетират." Като играчки със собствен характер и душевност.
Представите на малката Кейти продължили да помагат за оформяне на тази концепцията. "Максин, не мисля, че трябва да кръщаваме мечетата" - споделила умницата. На въпроса "Защо?" отговорила: "Ами, не бих искала някой да кръсти мечето ми Джордж!"
Трети съвет: Създайте борд на съветниците, който да се състои от членове на основната ви аудитория
Точно това направила Максин. За да вникне по-добре в това какво искат и харесват децата, предприемчивата дама организирала невиждан дотогава борд на директорите, в който участвали само "бизнесмени" на възраст между 5 и 12 години. "И досега сме запазили първоначалния екип, тъй като никога не сме обсъждали възраст за "пенсиониране" - обяснява през смях създателката на "Build-A-Bear Workshop".
Благодарение на нея Кейти, която вече е на 26, има дълги години търговски опит зад младия си гръб.
Четвърти съвет: Вслушвайте се в мнението на онези, които работят за вас
Джак, друг член на импровизирания управленски борд, въодушевено споделя: "Чувствах се като изпълнителен директор, тъй като Максин и приятелите ѝ идваха при нас с нови идеи за мечета или техните облекла, а ние можехме да даваме мнение. Помня как бях толкова запален по армията, че предложих камуфлажна униформа. Скоро след това я видях в магазините на компанията!"
Пети съвет: Поддържайте сайта на компанията си така, че да бъде вълнуващ и пълен с информация, от която клиентите се нуждаят
Шести съвет: Разширявайте бизнеса само, когато сте финансово, операционно и умствено готови за това
Седми съвет: Искайте и се вслушвайте в мнението на клиентите си
Осми съвет: Предложете да извършвате някои услуги. Това ще ви спечели много уважение и доброжелателство
"Бизнесът трябва да прави всичко, което е по силите му, за да насърчава позитивното поведение!" - убедена е Максин. И подплатява думите си с действия, организирайки програмата "Герои за гушкане". Тя отдава заслужена чест на младите хора, които безкористно помагат за подобряване на средата, в която живеят.
В България крещящо се нуждаем от бизнесмени от ранга на Максин Кларк. Които печелят наистина много, но заедно с тях печели и обществото. Които дават шанс на бъдещото поколение да сбъдва мечтите си и упражнява уменията си още от ранна възраст.
10 | 0 |