10 храни, които ще ви направят по-умни

10 храни, които ще ви направят по-умни
pixabay

Трудно е да се приеме, че човек може да увеличи умствения си потенциал, като консумира определени храни. Това, обаче, е научно доказан факт и изследователите препоръчват да имате в менюто си редовно тези важни храни.

1. Горски плодове

Те ще направят чудеса за вашето здраве. Редица проучвания показват връзка между плодовете и здравето на мозъка, особено за забавяне на когнитивния спад. Установено е, че дамите, които консумират по-голямо количество боровинки и ягоди, имат по-бавен когнитивен спад. Плодовете са с високо съдържание на флавоноиди, конкретно антоцианини. Те представляват антиоксиданти, които преминават успешно кръвно-мозъчната бариера и влияят положително на участъци от мозъка, свързани с ученето и запомнянето. Това е заради антиоксидантните и противовъзпалителните свойства на плодовете. Размерът на порциите, използван в изследването, бил само половин чаша плодове, а яденето им ежедневно изглежда дава най-добри резултати.

2. Тъмен шоколад

Страхотни новини за любителите на тъмния шоколад! Няколко проучвания демонстрират усилването на мозъчната дейност с увеличаване консумацията на тъмен шоколад, включително подобрена когнитивна функция, намален риск от деменция и подобрена ефективност при запомняне на информация. Установено е, че епикатехин, флаванол, открит в какао, чай, горски плодове и други плодове, носи когнитивни ползи - особено при задачи, включващи запомняне, изпълнителна функция и скорост на обработка при възрастните. Установено е, че шоколадът съдейства дори за подобряване при чувство на депресия и тревожност и за засилване на чувството за спокойствие и удовлетвореност, тъй като може да повиши нивата на серотонина.

3. Орехи

Много ядки се отразяват добре на работата на мозъка, но орехите са уникални. Те са отличен източник на алфа-линоленова киселина (ALA), растителна омега-3 мастна киселина. Тя от своя страна става омега-3s DHA и EPA в тялото. Ядките са свързани с подобряване на когнитивните показатели при възрастни. Всъщност, в едно проучване възрастните, които ядат по-големи количества орехи, имат по-добри резултати на когнитивните тестове.

4. Броколи

Те съдържат съединението сулфорафан - вещество, което може да защити мозъка. Броколи предлага и витамин К, важен за добрата мозъчна функция.

5. Грозде

Гроздето може да помогне на възрастните при проблеми с мозъка. В едно проучване възрастни с когнитивен спад, заради годините, редовно пиещи гроздов сок, са имали положително въздействие върху функцията на паметта. Можете да пиете сока самостоятелно, да го добавите към закуска или да го разбиете в салатен дресинг. Гроздето е само една от противовъзпалителните храни, които помагат за намаляване на болката, така че страдащите от артрит ще искат да опитат.

6. Мазна риба

Мозъкът изпитва огромна нужда от омега-3 мазнини, за да остане здрав. Мазните риби предлагат омега-3s EPA и DHA. DHA може да бъде особено важно за здравето на мозъка при възрастни, които нямат когнитивно увреждане. Дефицитът на тези омега-3 е свързан с невродегенеративни нарушения.

7. Яйца

Холестеролът в яйцата е проблем, но все пак спокойно можете да ядете по едно яйце на ден. Според финландски изследователи, консумацията на яйца може да подейства благотворно на мозъчната дейност и голяма част от ползата отново е благодарение на холина. Изследователите са наблюдавали диетите на около 2500 мъже без деменция в продължение на около 22 години. Не само че тези, които редовно ядат яйца, са по-малко предразположени да развият деменция или болестта на Алцхаймер, но това е свързано и с по-доброто представяне при когнитивни тестове.

8. Тиквени семки

Семената могат да бъдат чудесни за мозъка, а тиквените семки са безценни. Тези малки изкушения предлагат ALA омега-3. Те съдържат магнезий, който играе положителна роля за настроението и мозъчната функция, както и цинк, важен за добрата мозъчна дейност. Една четвърт чаша семки ви осигурява 15 процента от дневната доза цинк.

9. Градински чай

Градинският чай наистина помага за изостряне на ума. Според предварителните изследвания, екстрактите или етеричните масла от билката могат да помогнат на паметта, както и на настроението, вниманието и изпълнителната функция. Градинският чай е една от здравословните билки, които могат да засилят функцията на мозъка ви.

10. Вино

Вечерната ви чаша вино може да ви успокои, но всъщност ви осигурява страхотна тренировка - поне на мозъка ви. Пиенето на вино стимулира повече дейности в мозъка, отколкото всяка друга човешка дейност. Всичко се свежда до вкуса. Процесът на преминаване на виното в устата ви - задействане на мускулите на езика и вкусовите рецептори в процеса - ангажира повече мозъка, отколкото да слушате музика или дори да решавате математически задачи. Виното предлага други ползи за мозъка. В едно проучване възрастните, консумиращи богати на флавоноиди храни, вино, шоколад или чай, са с отлични показатели на когнитивните тестове.

Станете част от Jenite.bg във Facebook!

1 0
Харесва ли ви тази статия?
КЛЮЧОВИ ДУМИ
Коментари
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Блондинка се хвали на приятелката си: -Днес си купих специална поилка за морските ми свинчета. Представяш ли си? Там има едно копче, като го натиснеш и пуска вода в купичката. -Е те, морските...
РАЗБЕРЕТЕ КАКВО СЛЕДВА...
В един конфликт между сърцето и мозъка, следвайте сърцето си.
Вдъхновете се докрай!
365 спокойни дни.
Защото всичко е по план!
Вашият персонален
календар.
Към календара
Специални оферти
Реклама от 3Bay
Каква е перфектната работа за вас?
Резултати | Архив
Илиана Кочева
Илиана Кочева
логопед
Илиана Кочева е магистър по логопедия. Завършила е Софийски университет „Св. Климент Охридски“.
Тема: Забавяне в речевото развитие
Задайте въпрос
Вижте всички специалисти