Според глобално проучване повечето малки деца имат способността да играят на компютър, но не и да карат колело. 58% от децата на възраст между две и пет години знаят как да играят базова компютърна игра, а колело могат да карат 52%.
Признавам статистиката е в състояние да промени изцяло представата ми за някои неща, като например факта, че повечето малки деца могат да играят на компютър, но не и да си връзват връзките на обувките.
Това поставя нещата в съзнанието ми с обърнати полюси. Предполага се човек да се научи първо да си служи с елементарни неща като вилица и лъжица, например и след това да започне постепенно да борави с техника и Интернет.
Тези статистически данни щяха да се плъзнат през съзнанието ми без да ме безпокоят, ако нямах двегодишен племенник, който расте пред очите ми. Забелязвам как в малката му глава гъмжи от нови идеи всеки ден, но забелязвам и как се променя предметът на желанията, към които е привлечен, а това онагледява много ясно как се изменя средата, в която и аз самата живея.
Почти еднакъв процент момчетата и момичетата могат да играят компютърни игри, както и да се обаждат по мобилния телефон.
Племенникът ми, например си говори с мен по телефона, като разпознава гласа ми и отговаря на въпросите ми с да и не, въпреки крехката си възраст.
Същото хлапе се научи да си пуска компютъра сам и да си избира любимите песнички още от момента, в който стана достатъчно силен, за да си надигне без чужда помощ дупето на стола и да докопа мишката.
63% от децата в изследваната категория са способни да включват и изключват компютъра, а 69% могат да използват мишката. За сравнение, едва една пета от малките плуват сами, 11% могат да си вържат връзките на обувките без чужда помощ и 20% знаят как да извършат спешно телефонно повикване. Племенникът ми е далеч от момента, в който ще си връзва обувките, защото в момента се опитва да разпознае лявата от дясната обувка.
В същото време една четвърт от децата могат да използват браузър, 16% навигират между уеб сайтове, 15% познават поне един уеб адрес и 19% боравят със смартфон или таблет.
Според проучването, почти еднакъв процент от момчетата (58%) и (59%) момичетата могат да играят компютърни игри, както и да се обаждат по мобилния телефон (28% срещу 29%).
В същото време едва 39% от малчуганите знаят домашния си адрес, 27% могат да закусват сами и 37% - да напишат първото и последното си име.
Изводът от направеното изследване показва, че децата не разполагат с необходимите умения за реалния живот. Родителите трябва да дадат на децата си балансирана комбинация от знания за "живота” и технически умения, съветват експерти.
0 | 0 |