Мъжете може да са от Марс, жените - от Венера, но най-важното е, че на Земята шансовете им за успех в бизнеса се изравняват все по-ефективно. С всяка изминала година се увеличава процентът на предприемчивите дами, които създават собствени фирми. За съжаление обаче проучванията сочат, че компаниите, ръководени от нежна ръка, все още стартират, развиват се и печелят по-слабо от тези на собственици-мъже.
Разбира се, има десетки проучвания, които изреждат цели списъци с разлики между предприемачите от двата пола. Тук ще посочим 3 обобщени такива. Всяка показва по една силна страна на дамите в бизнеса, но в същото време ни помага да се замислим какво пренебрегваме за сметка на нея. Помага и да си отговорим.
Жените се фокусираме повече върху ценностите
Не казваме, че "марсианците" ги пренебрегват. Просто "венерианките" са далеч по-склонни да поставят ценностите на първо място, преди всичко практично и материално. Точно както правят и в отношенията си с хората по принцип. Това си проличава още при обмислянето на предприемаческата идея и изготвянето на бизнес план.
"Какви послания ще комуникира моята компания?" - най-напред жените се задълбочават върху този въпрос. И могат да се окажат толкова вдъхновени от идеалистичната си визия, че никакви последващи изчисления за нерентабилност няма да ги накарат да се откажат от нея.
Много по-склонни сме да искаме помощ
Това ни дава едно голямо преимущество - събираме ценна информация и се учим от онези, които са врели и кипели в бизнеса. Пък и не си въобразяваме, че сме специалистки по всичко - за специфичните дейности наемаме подходящите хора. Стараем се да построим силна и отлично организирана компания, която би могла да си функционира добре и в наше отсъствие.
Гордостта на мъжете често им носи загуби, само защото не са си позволили да признаят, че някой знае или умее повече от тях. От друга страна, те обичат да държат здраво юздите и обикновено са наясно с работата на всяка пчеличка от кошера, който са създали със собствените си ръце.
Обръщаме голямо внимание на цялостната работна среда
Маргарет Хефернан е международно известна бизнесдама и пише книги на тематиката, за която си говорим в момента. Тя казва така: мъжете предприемачи разглеждат бизнеса си като машина, а жените - като жив организъм. Ако някой "чарк" (тоест служител) от машината не работи, според шефа най-логично би било да го замени с нов. И всичко ще бъде наред.
Шефката обаче е по-вероятно да се замисли дали проблемът не е по-дълбок. Може би служителят си е подходящ, но нещо в работната среда не го стимулира да покаже максимума от себе си? Собственичките на компании обикновено се грижат обстановката (материална и психическа) да бъде уютна и чак след това изискват най-доброто от подчинените си. За разлика от много мъже, които очакват хората им да работят на пълни обороти въпреки евентуалния дискомфорт.
2 | 0 |