"Ако избягаш от Града на Бога, звярът ще те хване. Ако останеш, звярът ще те изяде."
Гледали ли сте "Градът на Бога" (на португалски - "Cidade de Deus")? Препоръчваме ви го, освен ако нямате нужда от нещо леко и весело. Защото този филм определено не е весел, нито пък лек. А ако сте го гледали, сигурно знаете и какво означава "фавела". За всеки случай ще обясним.
Виждали сте ги по някои филми за престъпници, а може да се каже, че сте виждали нещо много подобно и минавайки покрай нашенските ромски гета. Фавелите са бразилският еквивалент на такива бедни места, в които канализацията, електричеството и хигиената не са никак добре развити. "Домовете" на жителите може да са направени от тухли, но може и да са съградени от подръчни материали като кашони и други боклуци. Търговията с наркотици е основен поминък. Търговията с оръжие заема следващото стъпало. Наркобосовете са господари.
Това е тъжната истина. На снимките (ще видите още в галерията ни) този вид опасни квартали не изглеждат добре, но биха могли да ни се сторят симпатично колоритни с разнообразните си форми и цветове. В действителност, ако играете на "Монополи" и фавелите присъстват в списъка с възможни места за инвестиране, едва ли бихте искали да заложите точно на тях.
"Градът на Бога" от едноименния филм е реално съществуваща фавела. И е сред последните места на света, за които можем да кажем, че какъвто и да било бог бди над тях. Макар да се намира недалеч от Копакабана и от Статуята на Христос Спасителя. Рио де Жанейро е град с много лица и огромни разлики в стандартите на живот. Фотографиите, които ви показваме, са от тамошните предградия.
JR е известен творец, който пътува и рисува с надежда, че произведенията му могат да допринесат за спасяването на света. В случая с Бразилия, той чува за жестоките убийства, които се случват в предградията, отива в Рио и посещава фавелите всеки ден в продължение на цял месец. Снима лицата и най-вече очите на жени, много от които загубили близки в безредиците, след което прави така, че властите да поставят изображенията на неугледните фасади.
Съществуването на фавелите води началото си от края на XIX век и от завръщащите се в Рио войници, които нямат къде да живеят. По-късно към тях се присъединяват бедняците от ценралните части, още по-късно и хората от провинцията, масово дошли да търсят щастието си в големия град. Той обаче не им предлага такова. Вместо това им осигурява мизерно съществуване на въпросните опасни места, в които полицейски крак не смее да стъпи. А ако посмее, това ще е цяла военна акция.
В наши дни обстановката във фавелите е поне малко подобрена, но все още е далеч от поносимите условия за живот. Откакто през 90-те туризмът из западналите части на градовете по света придоби особено голяма популярност, и бразилските фавели се радват на засилено внимание. Това също им се отразява добре.
Хайде сега да разведрим мрачното настроение...
Ако виждайки заглавието на статията, сте очаквали да прочетете нещо доста по-оптимистично от разказите за престъпни фавели, може би малко сме ви разочаровали. Затова веднага ще се опитаме да компенсираме.
Мястото отново е Латинска Америка, но този път се локализираме конкретно в Аржентина, столицата Буенос Айрес. Там се намира изключително цветният и весел квартал La Boca (в превод - "Устата"). Нарича се така, защото е разположен точно на устието на река Риачуело. В тази част на Буенос Айрес се усеща силно европейско влияние от минали епохи, тъй като много от първите заселници са идвали от Генуа.
La Boca е най-известен с колоритната си уличка Caminito ("Пътечка"), върху която танцуващите танго изпълнители са често срещана гледка. Още снимки от красивото място можете да видите в пъстрата ни галерия. Пожелаваме ви някой ден наистина да се разходите по "пътечката"!
Ако имате желание да се насладите на още приятни за окото цветове, препоръчваме ви статията, в която сме представили най-шарените градове на планетата.
А ако искате да продължаваме да ви показваме важните дестинации по света, както от социална, така и от естетическа гледна точка, присъединете се към Jenite.bg във фейсбук!
19 | 1 |